חדשות בארץ

מחדל נחל חילזון: חמשת הקצינים יועמדו לדין בחשד לגרימת מוות ברשלנות

חקירת המקרה הטראגי שהוביל למותו של סמל יוספי ז"ל במהלך אימון בנחל חילזון הגיעה היום לסיומה. חמשת הקצינים מגדס"ר צנחנים נחקרו בחשד לגרימת מוות ברשלנות, והם יועמדו לדין בכפוף לשימוע שבסופו ייקבע האם להגיש נגדם כתב אישום

אביתר יוספי ז"ל (צילום: עמוד הפייסבוק)אביתר יוספי ז"ל (צילום: עמוד הפייסבוק)
אא

הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף שרון אפק, הודיע הערב (חמישי) על העמדתם לדין, כפוף לשימוע, של חמשת הקצינים מגדס"ר צנחנים שהודחו בעקבות מותו של סמל אביתר יוספי ז"ל באימון ניווט בנחל חילזון בינואר. החמישה יועמדו לדין בחשד לגרימת מוות ברשלנות, התרשלות ואי-קיום הוראות הצבא.

עם פרסום התקרית הודיע הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, על הדחתו של מפקד הגדס"ר, סגן-אלוף ישי רוזיליו, וקידומו המתוכנן לסגן מפקד החטיבה בוטל. גם מפקד החטיבה, אלוף-משנה יקי דולף, נענש בנזיפה פיקודית. נוסף למהלכים אלה, הדיח הרמטכ"ל את מפקד המגמה, מפקד הפלוגה ושני קצינים בדרגת סגן, מפקד צוות, וסגן מפקד הפלוגה שלגביו אף נקבע כי יושהה לצמיתות מכל תפקיד פיקודי בצבא.

לפי דובר צה"ל, החקירה העלתה כי תכנון הניווט וההיערכות אליו נעשו תוך חריגה, לכאורה, מהוראות הבטיחות המחייבות, ולא ניתן משקל מספק למזג האוויר הצפוי בזמן הניווט ולהשלכותיו האפשריות על בטיחות החיילים. עוד עלה מהחקירה כי במהלך הניווט היו תמרורי אזהרה, שהיו צריכים להוביל להערכת מצב מחודשת ומתן הנחיות שישמרו על בטיחות החיילים. בהודעת דובר צה"ל הודגש כי לאחר עריכת השימועים, תתקבל החלטה האם להגיש כתבי אישום בעניינם של הקצינים, ואם כן באילו עבירות. במקביל, הפרקליט הצבאי הראשי נפגש היום עם הוריו של יוספי ז"ל ועדכן אותם בנוגע להחלטה.

לאחר התקרית הצהיר כוכבי כי "אם הופרו הפקודות ולא בוצעו ההנחיות – נרים דגל אדום. לא נקבל זאת, לא נטשטש ונתבע אחריות". הוא הסביר כי "יש הבדל מהותי בין שגיאה לתקלה, ולכן הכלל הוא חד ואחד: שגיאות הנובעות מטעות בשיקול הדעת – נגבה. במקום שבו הושקעו כל המאמצים והתוצאה בכל זאת לא הושגה – נגבה, אך במקרה של שיקול דעת החורג ממרחב הסבירות או תקלה הנובעת מאי ביצוע פקודות – נוקיע".

עוד אמר הרמטכ"ל: "לאחרונה התרחשו בצה"ל אירועים שאינם עולים בקנה אחד עם אחריותנו וחובתנו. האחריות לחיי אדם מגולמת במקצועיות ובדייקנות, באופן שבו אנו ניגשים ביסודיות לכל משימה קטנה או גדולה, בשגרה או בלחימה. האחריות לחיי האנשים כרוכה בהכנות יסודיות המבוססות על פקודות הצבא ועל הנחיותיו המקצועיות".

"אם הפקודות הן תמרורי אזהרה, ההוראות המקצועיות הן המצפן וחובה למלא אותן כשם שחובה לעקוב בניווט אחרי מחוג המצפן", הוסיף. "הפקודות הן ביטוי לניסיון וללקחים שנצברו לאורך שנים ומהוות את תמרורי האזהרה בדרכה של היחידה. כל מי שאינו מקיים אותן – כאילו דוחה את ניסיון העבר ומתעלם מתמרור המצביע על עיקול חד בדרך או מזהיר מפני צומת סואן".

תגיות:נחל חילזוןניווטאימון צבאי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה