חדשות בארץ

בשל חשש למעצר בגין פשעי מלחמה: אולמרט ביטל ביקור בשוויץ

משרד הביטחון והמשפטים הזהיר באחרונה את אולמרט לבל ינחת בשוויץ, וזאת בשל הודעת האחרונה כי לא תהסס לעצור את ראש הממשלה לשעבר. אולמרט, שתחילה לא התכוון להתייחס לאיום המפורש, נאלץ לקבל את ההסבר כי הדבר יוביל למבוכה דיפלומטית גדולה לישראל

אולמרט (צילום: קובי גדעון, פלאש 90)אולמרט (צילום: קובי גדעון, פלאש 90)
אא

ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, נאלץ לבטל את ביקורו בשוויץ מחשש שייעצר שם בגין פשעי מלחמה – כך דווח הערב (רביעי) בחדשות 12. על פי הדיווח, הביקור, שתוכנן ליום שני האחרון, בוטל בסוף השבוע לאחר שמשרדי המשפטים והביטחון של ישראל הבהירו לו כי הוא עשוי להילקח למעצר בשלו חלקו במלחמת לבנון השנייה ובמבצע עופרת יצוקה, בתקופתם כיהן כראש ממשלת ישראל.

את האזהרה כי הוא יילקח למעצר קיבלו משרדי הממשלה בסוף השבוע, אז, איימו בשוויץ כי אם כף רגלו תדרך בתחום הטריטוריה שלה הרי שהם יעכבו אותו לחקירה ואף יעצרו אותו. חרף האיום, אולמרט הודיע כי אין לו כל כוונה להירתע מכך ונסיעתו תצא לפועל כמתוכנן. את ההסבר לכך נעץ אולמרט בעובדה כי "הובלתי מלחמה נגד ארגוני טרור, נגד החמאס ונגד הג'יהאד האסלאמי, ולאחר המלחמה הגיעו הנה שישה ראשי מדינות ושרי חוץ לתמוך במדינת ישראל. אם אחקר על מלחמת לבנון השנייה הרי שחיזבאללה הוא ארגון טרור".

עם זאת, ולמרות התעקשותו, הובהר לאולמרט כי נחיתתו במדינה ודבר מעצרו עשויה להביך את ישראל ולהוביל לתקרית דיפלומטית מול הרשויות במקום. בעקבות כך הסיר אולמרט את התנגדותו והודיע כי יבטל את נסיעתו.

אין זו הפעם הראשונה בה מדינות מאיימות כי יעצרו חברי כנסת ושרים בעבר ובהווה בממשלת ישראל, בחשד ל"פשעי מלחמה". ב-2016 זומנה ציפי לבני, שרת החוץ בתקופת מבצע עופרת יצוקה, לתשאול ביחידה לחקירת פשעי מלחמה של הבולשת הבריטית במהלך ביקורה בממלכה. לפי הדיווח ב'הארץ', לבני זומנה בשל התפקיד שמילאה בזמן המבצע, וכי רק לאחר ששירות החוץ הישראלי הפעיל מכבש לחצים על בריטניה קיבלה לבני חסינות דיפלומטית.

לבני קיבלה זימון מאחר והיא נסעה לממלכה המאוחדת ללא חסינות דיפלומטית, ושלא במסגרת משלחת מיוחדת המעניקה אוטומטית חסינות. בהסכמה מול היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, ובידיעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו הוחלט, בהסכמתה, לאפשר לשרה לשעבר לנסוע לבריטניה ללא חסינות, חרף החשש הגלוי מהליך מעצר. הסיבה למהלך זה נובעת מהרצון הישראלי לדחוק בבריטניה לתקן את החוק שימנע את העמדתם לדין וזימונם לחקירה של שורת בכירים ישראלים.

נוסף ללבני, גם עמיר פרץ, שכיהן כשר הביטחון במלחמת לבנון השנייה, סבל מכך. ב-2011, בעת שהאחרון תכנן נסיעה ללונדון, שיגרו אליו הודעה ממשרד המשפטים והבהירו לו: "אנו מבקשים ממך שלא להיכנס לבריטניה, יש בידינו ידיעות שמכינים נגדך צו מעצר". למרות האזהרות, פרץ לא שעה אליהן והוא החליט לטוס. רק תרגיל שביצעה מערכת הביטחון הציל אותו ממעצר.

תגיות:אהוד אולמרטשוויץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה