חדשות בארץ

משרד החוץ עדיין משותק לחלוטין: "פגיעה חמורה במעמד ישראל ובביטחון הלאומי"

מפעל סיוע החוץ הישראלי מוקפא, המערכה המדינית נגד איראן והדה-לגיטימציה בארגונים בינ"ל נעצרו, מערכי ההסברה וקידום התרבות הישראלית נפגעו קשות, ותשתיות מטה ונציגויות רעועות: אלו הם חלק מהדברים שאירעו בעקבות הקיצוץ הקשה בתקציב משרד החוץ

מטה משרד החוץ בירושלים (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)מטה משרד החוץ בירושלים (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
אא

"אנו שבים ומתריעים כי במצב הנוכחי נגרמת פגיעה חמורה לקשרי החוץ של מדינת ישראל ולביטחונה הלאומי", כך הזהירו ראשי האגפים במשרד החוץ במכתב ששיגרו לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר האוצר משה כחלון, ימים לאחר ביטול שביתת הענק בנציגויות הישראליות בחו"ל.

המכתב, שנחשף היום (חמישי) ב-ynet, גובש במהלך מפגש חירום של 20 ראשי האגפים וראשי חטיבות ההנהלה במשרד החוץ שהתכנס לדון בטיפול במשבר החמור אליו נקלע המשרד. הבכירים הבהירו במכתב כי פעילות המשרד נעצרה כמעט לחלוטין, וכי המטה והנציגויות בחו"ל מושבתים כמעט במלואם בשל היעדר תקציבים. "מפעל סיוע החוץ הישראלי מוקפא, המערכה המדינית נגד איראן והדה-לגיטימציה בארגונים בינ"ל נעצרו, מערכי ההסברה וקידום התרבות הישראלית נפגעו קשות, תשתיות המטה והנציגויות רעועות, מצב נכסי המדינה בחו"ל מתדרדר, קידום הפעילות הכלכלית צנח ב-80%, נעצרה הגעת משלחות לישראל ועוד", כתבו.

ביום שני הגיעו נציגי האוצר וועד העובדים במשרד החוץ לפשרה על תוספת תקציב למשרדי החוץ והביטחון "שמקטינה משמעותית את הפגיעה בשליחים", כך לפי הוועד. הוחלט כי ימוסו רק 50% מדמי הייצוג של שליחי משרדי החוץ, הביטחון והכלכלה בחו"ל - המיועדים להוצאות אירוח רשמי. לצד זה נקבע כי עד 2021 יגובש נוהל אחר בנושא. לפי הוועד, "מטה המאבק לא יתפזר עד להשלמה מוחלטת של נוהל חדש ומוסכם בנושא הייצוגים ועיגון התקציב, כך שלא יושפע מקיצוצים בעתיד".

המהלך להשבתת הפעילות בא בעקבות הקיצוצים הקשים בתקציב פעילות המשרד בכלל, ובעקבות הקיצוץ הרוחבי שחתך 350 מיליון שקל מתקציב המשרד, זאת לצד ביזור סמכויותיו והעברתן למשרדי ממשלה אחרים שפגע בשמו של משרד החוץ והביא למאות עובדים מובטלים או מפוטרים.

ראשי האגפים הוסיפו: "מחובתנו להבהיר שבמצב הנוכחי של היעדר משאבים ותנאי עבודה בסיסיים, לא נוכל לעמוד במשימות המתחייבות מתוקף תפקידנו. אנו קוראים להתגייסותך וסיועך להזרמה דחופה של תקציב משמעותי למשרד שיעצור את הדימום של שירות החוץ הישראלי", עתרו בפני ראש הממשלה.

במכתב ששוגר ביום ראשון הציבו במשרד החוץ אולטימטום נוקשה כי אם לא יגיעו להסכמות מיידיות, הרי שהוא ייצא לשביתה ביום שלישי. הוועד תכנן להשבית ביום שני את כל נציגויות ישראל באפריקה, ביום שלישי את נציגויות ישראל באירופה, ביום רביעי את נציגויות ישראל בצפון אמריקה וביום חמישי את נציגויות ישראל באסיה. "שחיקתו עד דק של מעמדו של משרד החוץ, הקיצוץ האגרסיבי בתקציב הפעולות של נציגויות ישראל בעולם והפגיעה הקשה בזכויותיהם של נציגיה הדיפלומטיים של ישראל לא מאפשרים לשליחי המדינה, האמונים על ביטחונה הלאומי, למלא את תפקידם במקצועיות", כתבו במכתב.

"בהתנהלותה הנוכחית, גורמת מדינת ישראל לחיסול המערך הדיפלומטי המקצועי ועומדת להפוך את ישראל למדינה היחידה שאיננה מנהלת יחסי חוץ בצורה סדורה. לא נשלים עם כך גם ברמה האישית, המתבטאת בביטול המקצועיות והמומחיות אותה רכשנו במשך שנים רבות. לא נוכל להמשיך להתפשר על מעמדו של משרד החוץ ועל מעמד שליחיו ולא ניתן יד לפגיעה האגרסיבית בכלי העבודה שלנו".

את  הפגיעה ביחסי החוץ של ישראל ניתן היה לראות מדבריו של שגריר ישראל ברומניה, דוד סרנגה, ששיגר מברק למטה המשרד בו התריע כי בעוד משרד החוץ הישראלי מקצץ בפעילויות ומנוע מלממן משלחות של עיתונאים רומנים לביקור בארץ, הרשות הפלסטינית מזמינה משלחות של עיתונאים  שעשויות, לטענתו, לפגוע במעמדה של ישראל בעולם: "המשלחת שמנתה 15 עיתונאים מכל תקשורת שונים ומכובדים חזרה מביקור בן שבוע בעזה וברש"פ עם יבול 'מכובד' של סיפורים ונרטיב אנטי-ישראלי מובהק".

"בעוד שלושה מהעיתונאים שהשתתפו דאגו לשאול שאלות קשות את בני שיחם ולהתבונן במבט ביקורתי, הרוב האחר גמע בשקיקה הנרטיב הפלסטיני, דבר שבא לידי ביטוי באמצעי התקשורת בשלל ראיונות. הפלסטינים השקו את העיתונאים בשקרים וחציי אמיתות, ומכיוון שאלו אינם מכירים העבר קל היה להעביר המסר", הוסיף .

תגיות:משרד החוץשביתה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה