חדשות בעולם

בוריס ג'ונסון נכנס לדאונינג 10: "תאכלו את הכובע"

ג'ונסון נפגש עם המלכה אליזבת וקיבל מידיה את המנדט להרכיב ממשלה. "האנשים שהימרו נגד בריטניה הולכים לאכול את הכובע כי אנחנו הולכים להשיב את האמון בדמוקרטיה שלנו", אמר בנאומו הראשון בתפקיד. בעולם מברכים: "יהיה ראש ממשלה נהדר"

בוריס ג'ונסון (צילום: שאטרסטוק)בוריס ג'ונסון (צילום: שאטרסטוק)
אא

לאחר שקיבל היום (רביעי) את המנדט לכך מהמלכה אליזבת השנייה, מהערב, בוריס ג'ונסון הוא הראש ממשלה ה-77 של הממלכה המאוחדת. ג'ונסון שהוביל את בריטניה לפרישה מהאיחוד האירופי לפני כשנתיים, חזר היום על הבטחתו כי יעזוב את האיחוד בתאריך המקורי, ב-31 באוקטובר, עם או בלי הסכם, למרות שאמר כי היה מעוניין לצאת עם הסכם.

"האנשים שהימרו נגד בריטניה הולכים לאכול את הכובע כי אנחנו הולכים להשיב את האמון בדמוקרטיה שלנו ואנחנו הולכים להגשים את ההבטחות החוזרות ונשנות של הפרלמנט לעם הבריטי ולצאת מהאיחוד האירופי ב-31 באוקטובר בלי תירוצים", אמר. "ישנם פסימיים רבים כאן בבריטניה ומחוצה לה שחושבים שאחרי שלוש שנים של חוסר יכולת לקבל החלטות המדינה הזו כפופה לטיעונים ישנים משנת 2016. אני עומד כאן לפניכם ואומר לעם הבריטי שהמבקרים האלה טועים".

כפי שאמר אתמול, האתגר העיקרי של ג'ונסון הוא איחוי הקרעים בעם הבריטי שספג מהלומות רבות בשל חילוקי הדעות הקשים סביב סוגיית הברקזיט, וכן הבסתו של מנהיג מפלגת הלייבור, ג'רמי קורבין, שמצליח לנגוס בקולות כל המפלגות. אתגר נוסף שעמד לרועץ לממשלת בריטניה הנוכחית הוא העובדה שמדובר בממשלת מיעוט שאין לה רוב בבית נבחרים, ומשום כך יהיה קשה לה להוביל רפורמות משמעותיות. לצורך זה נזכיר כי תרזה מיי, ראש ממשלת בריטניה היוצאת, ניסתה 3 פעמים להעביר את הברקזיט, אך מי שחסם את דרכה היה הפרלמנט – עובדה שהובילה אותה להכריז על כישלון ולפרוש מכס ראשות הממשלה.

למעשה, למרות שדבק, כך ברוב השנתיים האחרונות, בהסכם הברקזיט, לא מעט פעמים הצהיר ג'ונסון כי הוא שמח שהוא לא נמצא בתפקיד ראש הממשלה שמופקד על היציאה מהאיחוד, ואף אמר בריאיון ב-2017 כי אין לו כל כוונה להתמודד על ראשות הממשלה. בדברים שאמר הערב הצהיר כי "אנחנו נלך על הסכם חדש, הסכם טוב יותר שימקסם את האפשרויות של הברקזיט ויאפשר לנו לפתח חברויות חדשות ומרגשות עם שאר אירופה בהתבסס על סחר חופשי ותמיכה הדדית". לדבריו, "אנחנו לא הולכים לחכות 99 ימים (עד ליציאה מהאיחוד) כי העם הבריטי חיכה יותר מדי, הגיע הזמן לפעול, לקבל החלטות, להפגין מנהיגות חזקה ולשנות את המדינה הזו לטובה".

בעולם בירכו על כניסתו של ג'ונסון לדאונינג 10, וקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, שיגרה לו מכתב בו נאמר כי "הקשרים בין המדינות שלנו מאופיינים בחברות עמוקה ושותפות קרובה. אנחנו קשורים ביחסים אישיים בין אנשים, כלכלה וחברות. המחויבות המשותפת שלנו לסדר בינלאומי המבוסס על החוק והמסורת האירופית".

גם בקרמלין הביעו תמיכה בראש ממשלת בריטניה החדש. "הנשיא פוטין מברך את בוריס ג'ונסון לרגל תפקידו החדש כראש ממשלת בריטניה ומאחל לו בהצלחה".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שהביע מספר פעמים את תמיכתו אף קודם שהודיע על התמודדות, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי הוא יהיה ראש ממשלה "נהדר". גם ראש הממשלה בנימין נתניהו צייץ: "ברכות מקרב לב מירושלים. אני מצפה לעבוד עמך בשיתוף פעולה הדוק".

ג'ונסון נולד ב-1964 בניו יורק, להורים בריטים. בילדותו, חזרה משפחתו לבריטניה ונשלח ללימודים באיטון קולג', התיכון היוקרתי ביותר בממלכה המאוחדת, משם המשיך לאוניברסיטת אוקספורד. הוא ניסה את מזלו בעיתונות, ב'טיימס' הלונדוני ו'הטלגרף' הבריטי, אך פוטר משניהם במהרה לאחר שנתגלה כי הוא זייף ידיעות עיתונאיות. משם המשיך לטלוויזיה, כאשר לאחריה זינק לפוליטיקה ונבחר לראש עיריית לונדון. לכל אורך חייו נהג ג'ונסון למתוח ביקורת נוקבת על האיחוד האירופי וטען כי המנגנון האירופי מושחת ובירוקרטי.

תגיות:בוריס ג'ונסוןבריטניהברקזיט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה