חדשות בארץ

בתמיכה נדירה של שתי המפלגות: הקונגרס האמריקני גינה את החרם על ישראל

בעקבות התבטאויותיהן האנטי-ישראליות של שתי חברות קונגרס מהמפלגה הדמוקרטית, מי הרה המפלגה לקדם את ההחלטה הפרו-ישראלית ובכך מיצבה את ישראל כנושא חוצה מפלגות. ההחלטה התקבלה בתמיכת שתי המפלגות וברוב של 398 תומכים מול 17 מתנגדים. חברת הקונגרס אילהאן עומאר, הצפויה לבקר בארץ, הצביעה נגד ההצעה. טאליב: "לא יכולה לעמוד מנגד ולצפות במתקפה הזו על חופש הביטוי והזכות להחרים את המדיניות הגזענית של ממשלת ישראל ומדינת ישראל"

(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

על רקע ההתבטאויות השנויות-במחלוקת כנגד ישראל, אמש (רביעי) אישר בית הנבחרים של ארצות הברית החלטה המגנה את ניסיונות החרם הבינלאומיים על ישראל. ההחלטה עברה ברוב נדיר של 398 תומכים מול 17 מתנגדים, ובכך שיוותה את התמיכה האמריקנית בישראל כנושא על-מפלגתי, זאת בעקבות האמירות האנטי-ישראליות של שתי חברות הקונגרס מהמפלגה הדמוקרטית, אילהאן עומאר וראשידה טליב.

ההחלטה התקבלה על רקע הביקורת, גם מהמפלגה הרפובליקנית, נגד שימושו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בנושא הישראלי, ככלי לניגוח ארבע חברות הקונגרס הלא-לבנות. יחד עם קריאתו אליהן "לחזור הביתה" ל"מדינות הכושלות" שמהן באו, תקף טראמפ כי הן "גרמו לישראל להרגיש שארצות הברית זנחה אותה". טראמפ הוסיף כי "אם הדמוקרטים יתאחדו מאחורי השנאה הדוחה והגזענית שנפלטת מהפה של חברות הקונגרס הלא-פופולריות והלא-מייצגות הללו, יהיה מעניין לראות מה יקרה".

לנוכח זה, היו נחוץ לדמוקרטים "להוכיח" את תמיכתם בישראל, וכי פניה המייצגות של מפלגתם היא לא נגד ישראל. מנהיג הרוב הדמוקרטי בקונגרס, סטני הוייר, אף הבטיח לבכירי מפלגתו כי יעלה את ההצבעה עוד קודם לפגרה שתחל אוגוסט. עוזרו של הוייר הסביר אמש כי קידום ההצבעה במהירות והעברתה עם מינימום התנגדות היה אינטרס עז של הדמוקרטים להבטיח את הפסקת הביקורת הרפובליקנית בנוגע ליחסם לסוגיה הישראלית, ואי-הגינוי של אמירות הנחשדות כאנטישמיות.

כצפוי, אחד מהקולות הבודדים שהתנגדו להחלטה הייתה אילהן עומאר, החברה בוועדת יחסי החוץ של בית הנבחרים, שהמשיכה במתקפתה נגד ממשלת ישראל. "מה אנחנו עושים כדי לקדם את השלום?", תהתה, "אני מאמינה ששאלות פשוטות צריכות להנחות אותנו בכל הצבעה בוועדה". בעבר טענה עומאר כי חברי קונגרס מקבלים כסף עבור תמיכתם בישראל, וספגה גינויים מכל קצוות הקשת הפוליטית. עומאר טענה כי היא תומכת בעמדה המסורתית של הממשל האמריקני על פתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני באמצעות פתרון שתי המדינות, אולם "המשמעות של השגת שלום אמיתי היא סיום הכיבוש של ההתנחלויות הישראליות", כך עומאר.

גם חברת הקונגרס רשידה טאליב, שחתומה, יחד עם עומאר, על הצעת החוק הנגדית המעגנת את זכותם של אזרחים אמריקנים לתמוך בתנועת החרם על ישראל ה-BDS, הצביעה גם נגד ההחלטה הפרו-ישראלית. "אני עומדת כאן בפניכם כבתם של מהגרים פלסטינים, הורים שנלקחו מהם זכויות האדם שלהם, הזכות לחופש תנועה, ליחס שוויוני. אז אני לא יכולה לעמוד מנגד ולצפות במתקפה הזו על חופש הביטוי והזכות להחרים את המדיניות הגזענית של ממשלת ישראל ומדינת ישראל", אמרה טאליב. גם טאליב, בת להורים פלסטינים, ניפקה אמירות אנטי-ישראליות, וידועה בשל מאבקה בארגוני השדולה הפרו-ישראליים בוושינגטון.

תגיות:הקונגרס של ארצות הבריתישראלBDS

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה