פוריות

נמצאת בטיפולי פוריות? קשר טוב עם אמא שלך יכול לעזור

מחקר ישראלי מראה שקשר טוב עם האם משפיע לטובה לאורך כל החיים – גם כשהבת מתחילה להקים משפחה משל עצמה, ובפרט במצב של טיפולי פוריות

  • י' אייר התשפ"ב
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

דבר ידוע הוא שמצב נפשי של אישה משפיע רבות על יכולתה להיכנס להריון, במיוחד כאשר ישנן בעיות פוריות כאלה ואחרות. לעיתים, הצורך בטיפולי פוריות משפיע לרעה על מצבה הנפשי של האישה, הלחוצה והמחכה להריון שיגיע, ושבושש לבוא. תמיכה נפשית ורגשית לנשים בטיפולי פוריות היא חשובה מאד, וכעת, מחקר ישראלי מעלה על נס באופן מיוחד את החשיבות של תמיכת האם, והקשר בין האישה לבין אמה.

המחקר, שנערך ע"י ד"ר שירלי בן שלמה, פרופ' אורית טאובמן בן ארי והדוקטורנטית ורה סקבירסקי, מבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת רמת גן, ניסה לבדוק אלו משתנים – רפואיים, משפחתיים, אישיים וכדומה – תורמים למצבה הנפשי של אישה בזמן טיפולי פוריות, ולהצלחת הטיפולים. המחקר כלל 177 נשים בגיל הפוריות, שנמצאו בתחילתם של טיפולי פוריות.

התוצאות הוכיחו שקשר טוב וחיובי בין אישה לבין אמה הגביר אצל האישה רגשות חיוביים, והשפיע לטובה על סיכויי ההצלחה של טיפולי הפוריות.

על פי המחקר, ככל שיש יותר קרבה וחום בין אישה לאמה, כך התקופה הלחוצה של טיפולי הפוריות מלווה אצלה ביותר רגשות חיוביים. ככל שיש פתיחות בקשר ביניהן, כך חווה האישה פחות חרדה ופחות סטרס.

כל זאת, כאשר התמיכה של האם מגיעה מתוך אמפתיה ופתיחות. אך אם האישה חווה את הקרבה של אמה כמלחיצה, או כשיש מצבים שבהם האם מנסה לגונן על בתה יותר מידי, נוצר מצב הפוך של מצוקה נפשית אצל האישה.

דבר נוסף שגילה המחקר, הוא שאף שגיל צעיר של האישה הוא יתרון בטיפולי פוריות מבחינה רפואית, הרי שמבחינה פסיכולוגית – דווקא נשים מבוגרות יותר מגיעות אל הטיפולים כשהן רגועות יותר ועם רווחה נפשית גבוהה יותר. אך נשים צעירות, שנוטות לחוות יותר תחושות של לחץ וחרדה, מושפעות לטובה באופן משמעותי מתמיכתן של אמהותיהן.

לדבריה של ד"ר שירלי בן שלמה, אמא נחשבת לבסיס בטוח, עליו נסמכת הבת בכל שלבי החיים. היא ממליצה לנשים לשפר ולפתח את הקשר עם אמהותיהן דווקא בתקופות כאלה, שבהן הבת עוברת לאמהות משל עצמה. תקופות כאלה עשויות, לדבריה, לטמון בחובן הזדמנויות לפתור קונפליקטים בין האם לבתה, כאלה שנוצרו בעבר.

מובן שישנם מקרים שבהם אין אפשרות לשיפור יחסים, או שהאם כלל אינה נמצאת בסביבה. במצב כזה, חשוב שהאישה עצמה תמצא לעצמה סביבה תומכת במשפחה או בחברה, על מנת לסייע בתקופה המורכבת.

בכל הנוגע לאמהות, ממליצה ד"ר בן שלמה לאמהות שבנותיהן עוברות טיפולי פוריות להיות קשובות לבנותיהן, לא ללחוץ עליהן לשתף אך להיות מוכנות תמיד לשמוע ולהציע תמיכה רגשית.

לפרטים והצטרפות לקהילה במחיר מוזל היכנסו עכשיו>>>

תגיות:אמאפוריות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה