חדשות בעולם

איראן לארצות הברית: "יש לנו תמונה מושלמת של כל התנועות שלכם במפרץ"

טהראן ממשיכה להתגרות בוושינגטון ובמערב וטוענת כי היא מנטרת כל תנועה של ספינות המערב ששוהות באזור, "נקודה אחר נקודה". לאחר שאתמול הודיע שר החוץ הבריטי כי ארצו תקים קואליציה אירופית לאבטחת נתיבי השיט האסטרטגיים במפרץ הפרסי, איראן מאיימת כי זה עשוי להוביל לערעור הביטחון האזורי. למרות שוושינגטון הבהירה באחרונה כי תפעל להקים קואליציה כזו, פומפאו מבהיר כי "האחריות צריכה להיות מוטלת על הבריטים"

צולת איראנית (צילום: שאטרסטוק)צולת איראנית (צילום: שאטרסטוק)
אא

"אנחנו צופים בכל ספינות האויב - במיוחד האמריקניות - נקודה אחר נקודה, מרגע כניסתן לאזור", כך הצהיר היום (שלישי) מפקד הצי האיראני, הגנרל חוסיין חנזדי. הגנרל המשיך להתגרות במערב והוסיף כי "יש לנו תמונה מושלמת וארכיון צילומים גדול של התנועות היומיומית של כוחות הקואליציה ושל אמריקה".

דבריו של מפקד הצי האיראני באים על רקע דבריו אתמול של שר החוץ הבריטי, ג'רמי האנט, כי ארצו תפעל להקמת קואליציה אירופית שתבטיח את חופש השיט בנתיבי הסחר העולמי, ותיאבק בתוקפנות האיראנית במפרץ הפרסי. האנט אמר את הדברים בנאומו בפרלמנט לאחר שהממשלה קיימה דיון חירום בנושא איראן. בהודעת הפרלמנט הודגש כי על כל כלי השיט הנושאים את דגל בריטניה לשדר התראה מיד עם כניסתם למפרץ הפרסי, בכדי שהכוחות הייעודיים יעמדו בכוננות.

נזכיר כי כבר לפני כשבועיים הודיע יו"ר המטות המשולבים של צבא ארצות הברית, הגנרל ג'וזף דנפורד, כי ארצות הברית פועלת לרתום קואליציה שתסייר בנתיבי השיט במצרי הורמוז ובאב אל-מנדב, הסמוכים לחופי איראן, זאת בעקבות תקיפת וחטיפת מכליות נפט במפרץ הפרסי, שאותן מייחסים בממשל האמריקני לאיראן. "אנחנו נמצאים כעת במגעים עם כמה מדינות כדי לראות אם ניתן להרכיב קואליציה שתבטיח את חופש השיוט במצר הורמוז ובמצר באב אל־מנדב", אמר דנפורד בשיחה לעיתונאים, בה מסר כי קיים פגישות בנושא עם שר ההגנה בפועל של ארצות הברית, מארק אספר, ומזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו. "אני חושב שבשבועות הקרובים נזהה לאילו מדינות יש את הרצון הפוליטי לתמוך ביוזמה ואז נעבוד ישירות עם צבאותיהן כדי לזהות יכולות ספציפיות שיתמכו בכך".

יחד עם זאת, העובדה כי בריטניה פועלת להקמת קואליציה ימית ללא תיאום עם הממשל האמריקני, נובעת מדבריו של פומפאו שהצהיר לאחרונה כי "האחריות צריכה להיות מוטלת על הבריטים". באיראן נרתעו מהיוזמה להקים כוח קואליציה עולמי שיפעל באזור, וסגן נשיא איראן, אסחאק ג'האנגירי, אמר היום כי כוח בינלאומי רק יוביל לחוסר ביטחון באזור. בדבריו היום, מפקד הצי האיראני ציין כי ארצו תערוך עד למרץ (סוף השנה הפרסית) תרגיל ימי ראשון עם בעלות בריתה באזור, אך לא פירט באילו מדינות מדובר.

בתוך כך, מועצת הביטחון של האו"ם תתכנס היום לדיון מיוחד בנושא המזרח התיכון, בהשתתפות שגריר ישראל באו"ם דני דנון. במכתב בהול ששיגרה שלשום למועצת הביטחון, טענה בריטניה כי משמרות המהפכה התקרבו למכלית הבריטית בצורה מאיימת, ולבסוף השתלטו עליה כשהיא שהתה במים הטריטוריאליים של עומאן, ובכך הפרו את החוק הבינלאומי. בהתייחס לטענה האיראנית כי ההשתלטות נעשתה לאחר שכלי השיט נעצר כתוצאה ממעורבות בתאונה עם סירת דיג איראנית, טענו בלונדון כי אלו "טענות שקריות ולא מבוססות, ואנו שוקלים את צעדינו". השגריר הבריטי באו"ם הוסיף עוד כי "לא נקבל צעדים כאלו שמאיימים על תנועת אניות במים בינלאומיים".

תגיות:ההסלמה במפרץאיראןבריטניהארצות הברית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה