חדשות בעולם

בריטניה הכריעה: בוריס ג'ונסון הוא ראש הממשלה החדש

בוריס ג'ונסון, שכיהן בעבר כראש העיר לונדון וכשר החוץ, יחליף את תרזה מיי בתפקיד ראש ממשלת בריטניה, וכבר מחר ייפגש עם המלכה ויקבל את המנדט להקים ממשלה חדשה. "נעניק לממלכה אנרגיה חדשה, נממש את הברקזיט ונביס את ג'רמי קורבין", אמר בנאום הניצחון שלו. נשיא ארצות הברית בירך, וראש ממשלת בריטניה היוצאת הביעה תמיכה מוחלטת

בוריס ג'ונסון (צילום: שאטרסטוק)בוריס ג'ונסון (צילום: שאטרסטוק)
אא

בוריס ג'ונסון נבחר היום (שלישי) לראשות ממשלת בריטניה ויחליף את ראש הממשלה היוצאת, תרזה מיי, שפרשה לאחרונה מתפקידה. ג'ונסון, לשעבר ראש עיריית לונדון ושר חוץ בממשלתה של מיי, ניצח בבחירות בקרב חברי המפלגה השמרנית ברוב גדול של 92 אלף מול 46 אלף לג'רמי האנט המכהן כשר החוץ הנוכחי. בנאום הניצחון הכריז ג'ונסון על יעדיו העיקריים: "לעזוב את האיחוד האירופי ולהביס את ג'רמי קורבין".

כבר מחר יפקוד ג'ונסון את ארמון בקינגהאם ויקבל מהמלכה אליזבת השנייה את המנדט להקים את ממשלתו חדשה. לאחר מכן צפוי ראש הממשלה הטרי לשאת דברים מול מעונו הרשמי ברחוב דאונינג 10 בלונדון.

עם היבחרו לתפקיד יו"ר המפלגה השמרנית הודה ג'ונסון למיי על כהונתה כראש הממשלה, ושיבח גם את יריבו, ג'רמי האנט, כי הוא "יריב ראוי שהציג רעיונות טובים רבים שאת כולם אני מתכוון לגנוב". באשר למחנה היריב שהטיל ספק באשר להנהגתו כראש ממשלה, אמר כי "לאף אדם ולאף מפלגה אין מונופול על החוכמה". ג'ונסון הוסיף כי יפעל "להעניק לממלכה אנרגיה חדשה" וחזר על קריאתו בקמפיין לראשות המפלגה "לממש את הפרישה מהאיחוד האירופי, לאחד את הממלכה ולהביס את (יו"ר הלייבור) ג'רמי קורבין". הוא חזר על הבטחתו לצאת מהאיחוד האירופי במועד הנוכחי, 31 באוקטובר. "אנחנו ננצל את ההזדמנויות שברקזיט יכול לספק", אמר ראש הממשלה החדש.

במפלגת הלייבור מיהרו להטיח ביקורת בראש הממשלה הנבחר, ומנהיג המפלגה, ג'רמי קורבין, טען כי עובדת ניצחונו, שהגיעה בעקבות בחירות פנימיות בקרב חברי המפלגה בלבד, איננה משקפת את רצון העם: "בוריס ג'ונסון זכה בתמיכתם של פחות ממאה אלף חברי מפלגה בלתי מייצגת בכך שהבטיח הפחתות מיסים לעשירים, והציג את עצמו כידידו הטוב ביותר של הבנקאים, ודחף לברקזיט ללא פשרות".

השאלה שעמדה במוקד הבחירות בכלל, ובמוקד השיח הפוליטי בבריטניה בפרט, עסקה סביב השאלה כיצד יש לפרוש מהאיחוד האירופי, והאם יש להתעקש על יציאה אף ללא הסכם ברקזיט שימקסם את הרווחים של הממלכה המאוחדת. משום כך, הרקע לפרישתה של מיי, וכן גם היבחרו של ג'ונסון, הוא בעיקר סוגיית הברקזיט. מיי פרשה מכיוון שלא הצליחה להשיג הסכם טוב, והן ג'ונסון והן האנט הבטיחו כי יובילו את בריטניה לפרישה מהאיחוד האירופי במועד הנוכחי - עם או בלי הסכם עם מוסדות האיחוד בבריסל.

רק אתמול הודיעו שלושה שרים מטעם המפלגה על התפטרותם, לאחר שהוברר כי בריטניה, כך על פי הצהרותיהם של שני מועמדיה לראשות הממשלה, עשויה גם ללכת ליציאה ללא הסכם. פרישתם של שר המשפטים דייוויד גאוק, שר האוצר פיליפ האמונד והשר לענייני אמריקה ואירופה אלן דאנקן, מלמדת על הקרע הפנימי בתוך המפלגה השמרנית, זאת בהצטרף לדיווחים כי כמה מחברי המפלגה צפוייים לערוק למפלגה הליברל-דמוקרטית.

ראש הממשלה היוצאת, מיי, חזרה גם היא על הצהרתו האחרונה של ג'ונסון, וכתבה בחשבון הטוויטר שלה כי המטרה העליונה היא "לעבוד עתה יחד כדי לממש את הברקזיט למען הממלכה כולה ולמנוע מקורבין להקים ממשלה". היא הדגישה כי ג'ונסון יקבל ממנה את מלוא התמיכה, כשהיא עצמה תכהן כחברת פרלמנט מן השורה. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בירך את היבחרו של ג'ונסון לראש הממשלה ואמר כי הוא "בטוח שהוא יהיה נהדר".

תגיות:בוריס ג'ונסוןבריטניהברקזיטתרזה מיי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה