חדשות בארץ

ברק לערביי ישראל: "מתנצל על אירועי אוקטובר 2000"

יו"ר ישראל דמוקרטית, אהוד ברק, שכיהן כראש הממשלה בזמן אירועי אוקטובר 2000, התנצל בפני ערביי ישראל ובפני בני משפחותיהם של האזרחים הערבים שנהרגו: "אסור היה שדברים כאלה יקרו, אני נושא באחריות לכל מה שהתרחש"

ברק (צילום: גילי יערי, פלאש 90)ברק (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
אא

יו"ר ישראל דמוקרטית, אהוד ברק, התנצל בצהריים בפני ערביי ישראל ובפני בני משפחותיהם של האזרחים הערבים שנהרגו במהלך אירועי אוקטובר 2000.

בראיון לאסתי פרז בכאן רשת ב', אמר ברק: "אני מביע עוד פעם צער והתנצלות בפני המשפחות, שהכאב שלהן הוא בטח לאין סוף, בפני הפצועים ובפני החברה הערבית, וגם החברה הישראלית, שהרי פעלתי בשמה. היו שם נסיבות קשות ביותר, והאחריות בהחלט נדרשת. אסור היה שדברים כאלה יקרו, לא אז ולא היום, ואני בהחלט אומר שאני לא מסיר מעצמי את האחריות. אני מאמין שאני יכול להיות חלק מהפתרון, ואני באמת מחויב לפעול לתיקון עמוק".

דבריו של ברק נאמרו בתגובה למאמר שפרסם היום חבר הכנסת עיסאווי פריג' (מרצ) בעיתון "הארץ", בו קרא לראש הממשלה לשעבר לבקש "סליחה אמיתית", כלשונו, על אירועי אוקטובר. ברק, המעוניין ליצור חיבור פוליטי בגוש השמאל, שיכלול את מרצ והעבודה, אמר: "פריג' כתב דברים חשובים וכואבים. נכון, אני באמת נושא באחריות לכל מה שהתרחש, לרע או לטוב, בתקופת כהונתי כראש ממשלה, ובתוך זה גם אירועי אוקטובר 2000".

"אני חוזר גם היום ואומר בכאב אמיתי", הוסיף ברק, "שאין מקום בשום מצב למפגינים שנהרגים מאש כוחות הביטחון והמשטרה של מדינת ישראל, של המדינה שלהם. במובן הזה אני נטלתי אחריות והתנצלתי גם בעבר. אני גם הסברתי בוועדה של השופט אור – בניגוד לעצת עורכי דיני שאמרו לי 'מה אתה עושה' – ואמרתי: אני אומר את האמת. אני אחראי לכל מה שקרה, כולל הדברים האלה".

כזכור, ב- 1 באוקטובר 2000 – יומיים לאחר פרוץ האינתיפאדה השנייה – החלו ערביי ישראל בהפגנות המוניות, שהידרדרו להתפרעויות ולאלימות קשה, שכללה הצתות, חסימת כבישים ופגיעה ביהודים. במהלך הפעילות המשטרתית לריסון המהומות, עשו השוטרים שימוש באמצעים לפיזור הפגנות וגם באש חיה, ממנה נהרגו 13 מפגינים פלסטינים, 12 מהם אזרחי ישראל ואדם נוסף תושב עזה. במהלך ההתפרעויות נהרג בכור ז'אן, נהג יהודי שנסע בכביש החוף, כתוצאה מאבנים שהושלכו לעבר מכוניתו ליד הכפר ג'סר א-זרקא.

בעקבות אירועי אוקטובר 2000, הורה ברק – שכיהן אז כראש הממשלה – על הקמת ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת האירועים. הוועדה בראשות השופט תיאודור אור מתחה ביקורת כפולה – הן על הרשויות והן על מנהיגים בציבור הערבי.

למעשה, בתחילת 2001 ברק התנצל לפחות פעמיים בפני הציבור הערבי על מותם של המפגינים. עיתוי ההתנצלות אז היה ערב הבחירות המיוחדות לראשות הממשלה, בהן ניצח לבסוף אריאל שרון. ברק זכור גם כמי שבספטבר 1997 – בזמן כהונתו כיו"ר העבודה – ביקש בשמה של מפלגתו את סליחתם של בני עדות המזרח על היחס אליהם בשנים שלאחר קום המדינה.

 

"אני פה רק למטרה אחת – להחליף את המשטר של נתניהו"

ברק התייחס בראיון לקריאה שהפנה אליו יו"ר העבודה, עמיר פרץ, לפרוש מהמרוץ לכנסת, וזאת לאור התוצאות הדלות שהוא משיג בסקרים ומחשש לפגיעה בסיכוי של גוש השמאל לחולל מהפך פוליטי. יו"ר ישראל דמוקרטית הבהיר כי אינו מתכוון להיענות לקריאה: "אני פה רק למטרה אחת – למנוע את הכישלון שקרה לנו לפני ארבעה חודשים, חרף ההישג המדהים של בני גנץ והחבורה שסביבו, להחליף את המשטר של נתניהו".

"אני מדבר בשם הציבור", הוסיף ברק, "לא בשם מנהיגי המפלגות שיש להם שיקולים, כל אחד מסיבות אחרות – זה לא אוהב לראות אותי, כי אני יותר מדי דומיננטי, יותר מדי אקטיבי, חד, ממוקד ומציב אתגר לא פשוט כיצד צריכה להיראות מערכת בחירות. אבל 85% מהציבור של המרכז-שמאל, כולל כחול לבן, רוצים איחוד. בוחרי המרכז-שמאל רוצים לראות את כולנו מתאחדים כדי להחליף את נתניהו. הם רוצים שעמיר פרץ יתגבר על האגו, שמרצ תתגבר על השיקולים, שכחול לבן תתגבר על כל הבעיות בתוכה, וכולם ירצו להתאחד ביחד לגוש אחד גדול שיסיר את נתניהו".

תגיות:ערביי ישראלאהוד ברקבחירות 2019ישראל דמוקרטית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה