חדשות בעולם

בריטניה לאיראן: "ספינת קרב בדרך למפרץ. שחררו את המכלית"

שר החוץ הבריטי כינה את ההשתלטות האיראנית על המכלית הבריטית כ"פיראטיות מדינית", וקרא לשחררה לאלתר. לאחר שבארצות הברית הודיעו על הקמתה של קואליציה ימית נגד איראן, השר הבריטי אמר גם הוא כי ארצו תפעל להקמת כוח ימי אירופי משותף. האנט: "אם איראן תמשיך להסלים את המצב - נעבה את כוחנו הצבאי במפרץ"

(צילום: שאטרסטוק)(צילום: שאטרסטוק)
אא

שר החוץ של בריטניה, ג'רמי האנט, הודיע היום (שני) כי ספינת קרב בריטית עושה את דרכה למפרץ הפרסי, ואיים כי "אם איראן תמשיך להסלים את המצב, נעבה את כוחנו הצבאי במפרץ". בדבריו, קרא השר הבריטי לטהראן לשחרר במיידית את מכלית הנפט הבריטית "סטנה אימפרו", שנתפסה על ידי איראן כשחצתה את מצרי הורמוז, והבהיר כי ארצו נחושה "להבטיח את חופש השיט באזור".

בנאומו בפרלמנט, שנישא לאחר שהממשלה קיימה דיון חירום בנושא איראן, הוסיף האנט כי ארצו תפעל להקמת קואליציה אירופית שתבטיח את חופש השיט באזור. לדבריו, ההשתלטות האיראנית על מכלית הנפט הבריטית הייתה "פיראטיות מדינית", ודחה את ההשוואה האיראנית בין התקרית לבין תפיסת המכלית האיראנית במפרץ גיברלטר. אתמול דווח ב"טלגרף" הבריטי כי האנט צפוי להכריז על שורת סנקציות כבדות על הרפובליקה האסלאמית. בדיווח אף נטען כי האנט אמר גם כי יבקש להקפיא את כל הנכסים שמחזיקה איראן בבנקים הבריטים, ואולי אף לדרוש להשיב סנקציות שהוסרו במסגרת הסכם הגרעין ב-2016.

בתוך כך, מועצת הביטחון של האו"ם תתכנס מחר לדיון בנושא המזרח התיכון, בהשתתפות שגריר ישראל באו"ם דני דנון. במכתב בהול ששיגרה אתמול למועצת הביטחון, טענה בריטניה כי משמרות המהפכה התקרבו למכלית הבריטית בצורה מאיימת, ולבסוף השתלטו עליה כשהיא שהתה במים הטריטוריאליים של עומאן, ובכך הפרו את החוק הבינלאומי. בהתייחס לטענה האיראנית כי ההשתלטות נעשתה לאחר שכלי השיט נעצר כתוצאה ממעורבות בתאונה עם סירת דיג איראנית, טענו בלונדון כי אלו "טענות שקריות ולא מבוססות, ואנו שוקלים את צעדינו". השגריר הבריטי באו"ם הוסיף עוד כי "לא נקבל צעדים כאלו שמאיימים על תנועת אניות במים בינלאומיים".

עם זאת, לצד האמירות הנחרצות נגד ההנהגה בטהראן, במכתב לאו"ם הודגש כי "איננו מעוניינים בעימות עם איראן, ואנו מעדיפים להפיג את המתיחות הגבוהה באזור", נאמר. "אנו פועלים לשחרר את המכלית מאיראן באמצעים דיפלומטיים".

מוקדם יותר היום פרסמו כלי התקשורת באיראן תיעוד ראשון מתוך המכלית הבריטית "סטמס אימפרו" שנתפסה על ידי משמרות המהפכה בשבוע שעבר. בתיעוד נראים חלק מ-23 אנשי הצוות בספינה כאשר חלקם מבשלים במטבח וחלקם ישובים על יד שולחן ומחייכים. קבוצה אחרת נראית סמוך לאחד החלונות בסיפון וצופה לעבר גורם רשמי כשלצדו ערימת נעליים.

למרות שהמכלית מוגדרת כבריטית ועל סיפונה דגל בריטי, הספינה קיימת בבעלות שבדית ועל סיפונה אף אזרח בריטי. 23 אנשי צוותה מרכבים מאזרחי הודו, לטביה, רוסיה והפיליפינים. מטרת פרסום הסרטון הוא לאמת את טענת טהראן כי שלומם של אנשי הצוות טוב. "כולם, כולל האזרחים ההודים, במצב בריאותי טוב ועדיין נמצאים על המכלית", נמסר מטעם שגרירות איראן בהודו ל"רויטרס".

 

ארצות הברית: פועלים להקמת קואליציה בינלאומית נגד איראן

לפני כשבועיים הודיע יו"ר המטות המשולבים של צבא ארצות הברית, הגנרל ג'וזף דנפורד, כי ארצות הברית פועלת לרתום קואליציה שתסייר בנתיבי השיט במצרי הורמוז ובאב אל-מנדב, הסמוכים לחופי איראן, זאת בעקבות תקיפת מכליות הנפט במפרץ, שאותן מייחסים בארצות הברית לטהראן. "אנחנו נמצאים כעת במגעים עם כמה מדינות כדי לראות אם ניתן להרכיב קואליציה שתבטיח את חופש השיוט במצר הורמוז ובמצר באב אל־מנדב", אמר דנפורד בשיחה לעיתונאים, בה מסר כי קיים פגישות בנושא עם שר ההגנה בפועל של ארצות הברית, מארק אספר, ומזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו. "אני חושב שבשבועות הקרובים נזהה לאילו מדינות יש את הרצון הפוליטי לתמוך ביוזמה ואז נעבוד ישירות עם צבאותיהן כדי לזהות יכולות ספציפיות שיתמכו בכך".

לפי התוכנית של הפנטגון האמריקני שהושלמה לאחרונה, הקואליציה הצבאית הבינלאומית תיעשה בהובלתה של ארצות הברית שתספק ספינות פיקוד ותוביל את פעילות המודיעין במפרץ הפרסי. במקביל, מדינות הקואליציה יקיימו סיורים שוטפים על יד הספינות האמריקניות, וילוו את כל כלי השיט המסחריים של כל מדינות הקואליציה.

כבר בזמן כהונתו של ממשל אובמה איימו האיראנים לנעול את מצרי הורמוז למעבר סחורות, כאשר הם מבהירים כי אם לטהראן לא יהיה נפט אז "לאף אחד לא יהיה נפט". לנוכח העובדה כי מצרי הורמוז, המוגדר כמסדרון בינלאומי בשל העובדה כי חמישית מכמויות הנפט העולמי, הממשל האמריקני מזהה בכך מוקד אסטרטגי שעשוי לפגוע בכלכלה העולמית, ומשום כך נחוש להגן על כל ניסיון לנעול אותו, גם במחיר של הקמת קואליציה בינלאומית.

אורך הנתיב הימי עומד על כ-35 מיילים. רוחב המצרים בנקודה הצרה ביותר שלו הוא כ-54 ק"מ. איראן עצמה יושבת על הגבול הצפוני של המצרים (מחוז בנדר עבאס), זאת בעוד הגדה הדרומית של המצרים שוכן בשטח מדינת איחוד האמירויות ועומאן. בתחומי הנתיב מספר איים קטנים, כולל קשם האיראני, נוסף לשלושה איים המצויים במחלוקת קשה בין טהראן לבין איחוד האמירויות.

תגיות:ההסלמה במפרץאיראןבריטניהספינת קרב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה