חדשות בעולם

הנקמה האיראנית הגיעה: משמרות המהפכה השתלטו על מכלית נפט בריטית

לאחר שטהראם הבהירה כי תנקום על תפיסת המכלית האיראנית במפרץ גיברלטר, משמרות המהפכה השתלטו אתמול על מכלית בריטית במצרי הורמוז, זאת לאחר ש"הפרה את החוק הבינלאומי". צרפת וגרמניה גינו את ההשתלטות וקראו לטהראן לשחרר את המכלית בהקדם. שר החוץ הבריטי מזהיר את איראן מפני תגובה "מחושבת אך עוצמתית". לונדון כינסה ישיבת חירום, וטראמפ הודיע על קיום דיונים עם כל בעלות בריתה

(איור: שאטרסטוק)(איור: שאטרסטוק)
אא

כשבועיים לאחר ההשתלטות הבריטית על מכלית נפט איראנית במפרץ גיברלטר, משמרות המהפכה של איראן השתלטו אתמול (שישי) על מכלית נפט בריטית במצר הורמוז - כך דווח הבוקר בסוכנות הידיעות האיראנית אירנ"א. על המכלית שהו 23 אנשי צוות מהודו, רוסיה, לטביה והפיליפינים. המכלית נגררה לנמל בעיר בנדר עבאס שבדרום איראן, ותשהה שם עד לסוף חקירת התקרית, כאשר אנשי צוותה יישארו על סיפונה.

לפי הרשויות בטהראן, המכלית הפרה את החוק הבינלאומי לאחר שהצוות כיבה את המערכת שאמורה לעדכן במיקומה של המכלית, וכי הם התעלמו מקריאות בקשר. "כלי השיט היה מעורב בתאונה עם סירת דיג איראנית. כשאנשי הסירה שידרו אותות מצוקה, צוות הספינה התעלם מהם", אמר ראש משמר החופים במחוז הורמוזגן, אלהמורד אפיפיפור, לסוכנות הידיעות פארס. גם בהודעת משמרות המהפכה האיראנים נטען כי תפיסת המכלית "סטנה אימפרו", שיעדה המקורי היה סעודיה, נעשתה לאחר שזו הפרה את החוק הבינלאומי. חברת "סטנה באלק", בעליה של "סטנה אימפרו", טענה מנגד כי זו עמדה בכל כללי הניווט והתקנות הבינלאומיות, ולא הפרה אותן. "כלי שיט קטנים ומסוק התקרבו אליה בשעה שעברה במצרי הורמוז והייתה במים בינלאומיים", נאמר בהודעת החברה, שם הובהר בנוסף כי "איננו יכולים ליצור קשר עם הספינה, והיא בדרכה לאיראן". במקביל, בטהראן הודיעו כי תפסו בנוסף מכלית שנייה, Mesdar, אשר מופעלת על ידי החברה הבריטית נורבולק. בהמשך מסרו כי היא שוחררה לדרכה.

מוקדם יותר פרסמה סוכנות הידיעות האיראנית תסנים תיעוד תפיסת המכלית הבריטית במפרץ הפרסי, אך לא ברור כלל מתי היא צולמה.

תיעוד תפיסת המכלית הבריטית במפרץ הפרסי
 
צרפת וגרמניה מיהרו לגנות את טהראן וקראו לשחרר בהקדם את המכלית הבריטית. שר החוץ של בריטניה, ג'רמי האנט, אמר הבוקר כי הוא מוטרד מכך שאיראן פונה ל"נתיב מסוכן של פעולות לא חוקיות והרסניות". בדברים שכתב בחשבון הטוויטר שלו הזהיר מפני השלכות הרות אסון על טהראן: "כפי שאמרתי אתמול, התגובה שלנו תהיה מחושבת אך עוצמתית. אנחנו מנסים למצוא דרך לפתור את נושא Grace 1 אבל נבטיח את בטחון תנועת הספינות שלנו". כזכור, ספינת גרייס 1 האיראנית נתפסה על ידי הצי הבריטי בגיברלטר ב-4 ביולי, זאת בעקבות מידע מודיעיני שהצביע כי על סיפון המכלית נפט איראני שהיה אמור להיות מועבר לסוריה, ובכך הפרה איראן את הסנקציות שהשית האיחוד האירופי על משטר אסד.

שר החוץ הבריטי הדגיש כי "אנחנו לא בוחנים אופציות צבאיות, אנחנו בוחנים דרכים דיפלומטיות לסיום התקרית". האנט הוסיף כי לונדון עומדת בקשר עם טהראן. אמש כינסה ממשלת בריטניה דיון חירום. במקביל, משרד החוץ בלונדון זימן לשיחה את הממונה האיראני ליחסים בין המדינות.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הגיב להסלמה במפרץ הפרסי ואמר כי "איראן יודעת רק לעשות צרות". בשיחה עם כתבים אמר הנשיא כי הוא מתכוון לקיים דיונים עם ממשלת בריטניה בנוגע לאופי הטיפול בהסלמה. לדבריו של טראמפ, "ההתנהגות הזדונית" של טהראן מוכיחה את צדקת דרכו בעת שפרש מהסכם הגרעין של איראן עם המעצמות. במקביל, צבא ארצות הברית הודיע כי הוא מפקח מהאוויר אחר ההתפתחויות במפרץ. "כלי טיס פועלים במרחב אווירי בינלאומי ומפקחים על המצב במצר הורמוז", נמסר מהפנטגון.

טום טוגנדהאט, יושב ראש ועדת יחסי החוץ של בית הנבחרים הבריטי, הזהיר הבוקר מפני פעולה צבאית לשחרור המכלית מידי איראן. לדבריו, זה יהיה "צעד מאוד לא חכם", זאת לנוכח הסבירות כי איראן גררה את המכלית למקום מאובטח ביותר.

המהלך האיראני מגיע כנקמה על מעצר המכלית האיראנית בגיברלטר, שככל הנראה הובילה נפט איראני לסוריה. כבר בשבוע שעבר ניסו אנשי משמרות המהפכה להשתלט על מכלית בריטית, ניסיון שכשל לאחר שכוח בריטי ששהה במקום כיוון את תותחיו לעבר הכוח האיראני שנסוג. השבוע הצהיר המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, כי תפיסת המכלית האיראנית לא תעבור בשתיקה, וכי ארצו תנקום על תפיסתה. במקביל, בית המשפט בגיברלטר הודיע השבוע כי המכלית האיראנית תשהה במפרץ לעוד חודש.

תגיות:איראןבריטניהההסלמה במפרץמכלית נפט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה