חדשות בעולם

אחרי שארצות הברית סילקה אותה: מוסקבה תמכור לאנקרה מטוסי קרב

רוסיה מנצלת את הוואקום שנוצר בעקבות הקרע בין וושינגטון לאנקרה, ומציעה לטורקים את מטוסי הקרב המתקדמים שלה "הסוחוי". מקור בצבא טורקיה מסר כי הנשיא ארדואן יבחן את האפשרות לרכוש את מטוסי הקרב הרוסיים. עם זאת, ראש מינהל תעשיית ההגנה של טורקיה הבהיר כי בשלב זה טורקיה לא תרכוש ציוד צבאי ממדינות זרות

הסוחוי הרוסי (צילום: שאטרסטוק)הסוחוי הרוסי (צילום: שאטרסטוק)
אא

אם טורקיה תביע עניין במטוסי הסוחוי של צבא רוסיה, מוסקבה תהיה מוכנה למכור לה אותם – כך אמר היום (חמישי) גורם רשמי בכיר ברוסיה. גם מנכ"ל התאגיד האזרחי-צבאי של ממשלת רוסיה "רוסטך", סרגיי חמזוב, הצהיר היום כי הקרמלין יסכים למכור את מטוסי ה־Su-35 שלו לאנקרה, אם האחרונה תבקש. מקור בצבא טורקיה אמר לסוכנות הידיעות הרוסית ספוטניק כי נשיא טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן, יבחן את האפשרות לרכוש את מטוסי הקרב הרוסיים. "זה עדיין מוקדם מדי לשוחח על רכישת מטוסי הסוחוי-35 הרוסים על ידי טורקיה", אמר המקור. "הנשיא שלנו יתייחס לנושא החשוב הזה. הוא אף ימסור הצהרה". עם זאת, ראש מינהל תעשיית ההגנה של טורקיה הבהיר כי בשלב זה טורקיה לא תרכוש ציוד צבאי ממדינות זרות, אלא אם יתעורר צורך הכרחי.

ההודעות הרוסיות מגיעות לאחר שאמש הודיע  הממשל האמריקני על סילוקה של טורקיה מתכנית מטוסי ה-F-35, וזאת בשל התעקשותה של טורקיה לקנות מרוסיה את מערכת ההגנה האווירית S-400. למהלך הדרמטי קדם חודשים של איומים מצד הבית הלבן, כי אם אנקרה תשלים את הרכישה אזי היא תסולק לאלתר מתכנית מטוסי הקרב החדשניים.

לאחר שהרכישה התעכבה חודשים ארוכים, ביום שישי החלו להגיע החלקים הראשונים של מערכת ההגנה הרוסית לבסיס חיל האוויר הטורקי שבמורטד, מצפון-מערב לאנקרה. "ארה"ב וחברות נוספות בתוכנית F-35 עומדות מאחורי ההחלטה להשעות את טורקיה מחברות בתוכנית ולהתחיל את הסרתה הרשמית", אמרה אלן לורד, ראש מחלקה במשרד ההגנה של ארצות הברית.

בשל העובדה כי איחוד מדינות נאט"ו, שהוקם בשלהי המלחמה הקרה כדי ליצור הרתעה כנגד ההשתלטות הרוסית על מערב אירופה, עושות שימוש במטוסי הקרב מדגם F-35, בוושינגטון התעוררו חששות כבדים כי מוסקבה עשויה לנצל את העובדה שטורקיה משתמשת הן במערכת ההגנה שלה והן במטוסים האמריקאים, על מנת ללמוד את מערכת הניווט של המטוס הנחשב לאחד המתקדמים ביותר בעולם. "לא ניתן להשתמש ב-F-35 כל עוד נעשה במקביל שימוש במערכת רוסיות, שיכולות לאגור מידע על המערכת שלו", נמסר מטעם הבית הלבן.

טורקיה גינתה את הודעת הבית הלבן ואמרה כי ההחלטה "מנוגדת לרוח הברית בין המדינות". מטעם משרד החוץ הטורקי נמסר: "אנחנו קוראים לארה"ב לבטל את החלטתה השגויה, שתגרום לנזק בלתי הפיך לקשרים בין המדינות". משרד החוץ אמר עוד כי ההחלטה האמריקאית "איננה מוצדקת".

לפי אנקרה, החשש האמריקני מפני חשיפה עוינת למטוסים האמריקניים אינו מוצדק. "הצעד החד-צדדי הזה אינו עולה בקנה אחד עם רוח הברית ואינו מבוסס על שום צידוק לגיטימי", נמסר בהודעה. "לא רק שלא הוגן להשאיר את טורקיה מחוץ לתוכנית שהיא חלק ממנה, הטענה שה-S-400 תחליש את תכנית ה-F-35 אינה נכונה. אנו קוראים לארה"ב לחזור בה מהטעות הזו, שתגרום נזק בלתי הפיך ליחסים בינינו".

תגיות:טורקיההסוחוירוסיהארצות הברית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה