פוריות

ההתפתחויות הטכנולוגיות של ההפריה החוץ גופית

הפריות חוץ גופיות הן הליך רפואי נפוץ במקרים רבים של בעיות פוריות. פיתוח של טכנולוגיות חדשות עשוי, בס"ד, להגדיל את סיכויי ההצלחה

  • י"ד תמוז התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הפריה חוץ גופית היא טכניקה שבה שואבים ביציות מהאישה, מפרים אותן בתנאים מעבדה ומחזירים את העוברים אל הרחם. בשנים האחרונות, הטכניקה הייחודית הזו צברה תאוצה, והפכה להליך שכיח יחסית במסגרת טיפולי פוריות. זוגות רבים אשר סובלים מבעיות פוריות שונות זוכים בס"ד לפרי בטן בזכות הטכניקה הזו.

בתחילת הדרך, הסברה היתה שהטכניקה הזו תועיל במצבים של בעיות בחצוצרות, אשר "חוסמת" את הדרך אל הרחם. אולם היעילות של השיטה הפכה אותה למתאימה גם למקרים אחרים. כך, למשל, היא מאפשרת לנשים צעירות שנאלצות לעבור טיפולים כימותרפיים, אשר פוגעים בפוריות, להקפיא ביציות ולהרות הריון בריא בהמשך הדרך, לאחר ההחלמה.

כיום ישנן התפתחויות טכנולוגיות רבות בכל תחום כמעט, וכמובן, כך גם בתחום של טיפולי הפוריות בכלל, ושל ההפריות החוץ גופיות בפרט. כך, למשל, ישנו כיום פיתוח של אינקובטור עם מערכת ניטור וצילום מתקדמת, אשר מעלה את הסיכויים להריון בריא לאחר הפריה חוץ גופית. ד"ר אמיר רבהון, מומחה לגינקולוגיה ולטיפולי פוריות, מסביר כי האינקובטור – או בשמו הרשמי, האמבריוסקופ, מאפשר לרופאים לצפות בעוברים המופרים במעבדה באופן רציף, באמצעות מצלמה וחיישנים – בניגוד למה שהיה נהוג עד היום: העוברים היו שוהים באינקובטורים, ומוצאים ממנו אחת ליום לבדיקה. האמבריוסקופ מאפשר לרופאים לקבל מידע מפורט יותר על מצבם של העוברים, וכך להחזיר את העוברים בעלי הסיכוי הגבוה ביותר לשרוד ולעבור הריון בריא.

אמנם, היעילות של האמבריוסקופ עדיין אינה מלאה – ישנן טענות שאומרות שעדיין אין לרופאים אפשרות לנתח את כל המידע המתקבל מן המכשיר, כך שהיעילות שלו אינה גדולה משמעותית מהשימוש באינקובטור רגיל, מה גם שהעלות של האמבריוסקופ גבוהה מאד. אולם הצפי הוא שבשנים הבאות השימוש במכשיר יהיה נרחב יותר וגם יעיל יותר, באמצעות שיטות חדשות של עיבוד נתונים.

בנוסף, התפתחות טכנולוגית נוספת בתחום היא האפשרות לאתר עוברים שאינם תקינים מבחינה גנטית, לפני ההחזרה לרחם. בהפריות חוץ גופיות ישנו אחוז משמעותי של מקרים שבהם ההחזרה אינה מובילה להתפתחות של הריון בריא. יש לכך קשר משמעותי לגיל האישה, אך גם לתקינות הגנטית של העוברים. עד היום, לא ניתן היה לדעת האם העובר תקין, ולכן גם אי אפשר היה לדעת אם יצליח לשרוד הריון. כיום, עם בדיקות מתקדמות, יתכן שניתן יהיה להגדיל את שיעורי ההצלחה בהפריות חוץ גופיות.

תגיות:פוריותהפריה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה