חדשות בעולם

ארצות הברית סוערת: טראמפ קרא לחברות קונגרס לחזור לארצן וספג אש

לאחר התבטאויות שנויות-במחלוקת שניפק נשיא ארצות הברית נגד ארבע חברות קונגרס שהביעו בעבר תמיכה בתנועות החרם על ישראל, ארצות הברית ובעלות בריתה סוערות. מיט רומני, רפובליקני בכיר, התמודד בעבר לנשיאות ארצות הברית: "לדעתי מה שנאמר ופורסם בטוויטר היה הרסני, משפיל, מפלג, ובכנות גם מאוד שגוי"

טראמפ (צילום: שאטרסטוק)טראמפ (צילום: שאטרסטוק)
אא

סערה שהחלה בתחילת השבוע בארצות הברית באה היום (שלישי) לשיאה כאשר מנהיגים מרחבי העולם ומתוך מפלגתו פנימה גינו את דבריו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, שאמר אתמול על ארבע חברות קונגרס כי הן צריכות "לחזור" לארצן. "כל מה שהן עושות זה להתלונן", אמר אתמול בשיחה עם כתבים בבית הלבן בהתייחס לחברות הקונגרס. "מדובר בנשים ששונאות את המדינה שלנו. אם לא טוב להן פה הן יכולות ללכת". טראמפ גם האשים אותן בשנאה לארצות הברית וישראל, וכן בתמיכה בארגון הטרור אל קאעידה.

טראמפ הדף את דברי הביקורת נגדו המאשימים אותו בגזענות וטען כי "זה לא מדאיג אותי, מכיוון שהרבה אנשים מסכימים איתי". ארבע חברות הקונגרס – אלכסנדריה אוקסיו-קורטז, ראשידה טלאיב, אילהאן עומאר ואיאנה פרסלי – ערכו שעות לאחר מכן מסיבת עיתונאים וקראו להדחת הנשיא בנימוק כי הוא מבטא "אג'נדה של לאומנות לבנה". כל ארבע חברות הקונגרס הן מהגרות – ראשידה טלאיב היא בת להורים פלסטינים, אוקסיו-קורטז היא בת לאם פורטו-ריקנית, פרסלי היא אפרו-אמריקנית, ואילהאן עומאר היגרה יחד עם משפחתה מסומליה.

בציוץ שפרסם אתמול בחשבון הטוויטר שלו כתב טראמפ: "מתי יתנצלו חברות הקונגרס הקיצוניות בפני אזרחי ארצות הברית, אזרחי ישראל ואפילו בפני מוסד הנשיאות, על השפה הגסה שבה השתמשו, ולדברים הנוראיים שאמרו. כל כך הרבה אנשים כועסים על האמירות והפעולות המגעילות שלהן". 

אלא, שלאחר שבמפלגה הדמוקרטית מיהרו לגנות את דבריו של טראמפ, גם במפלגה הרפובליקנית התנערו מדבריו. "לדעתי מה שנאמר ופורסם בטוויטר היה הרסני, משפיל, מפלג, ובכנות גם מאוד שגוי", אמר הסנאטור הרפובליקני הבכיר, מיט רומני. ליסה מורקובסקי, סנאטורית רפובליקנית אחרת, גם כן תקפה את טראמפ ואמרה כי "אין תירוץ להתבטאויות זדוניות של נשיא – הן לחלוטין בלתי מקובלת וזה חייב להיפסק". לדבריה, "אנחנו חייבים לדרוש סטנדרט גבוה יותר של נימוס והגינות".

למרות שהבהירה כי היא חולקת על השקפתן של ארבע הדמוקרטיות מ"שמאל הקיצוני", קולינס הבהירה כי טראמפ "עבר בהרבה את הגבול". פט טומי, גם הוא סנאטור רפובליקני, אמר: "האזרחות של ארבעתן תקפה בדיוק כמו שלי". טומי הדגיש כי כולן רשאיות להביע את דעתן אף אם הם שונות משלו.

גם וויל הרד, האפרו-אמריקני הרפובליקני היחיד בקונגרס, אמר ל-CNN כי דבריו של הנשיא האמריקני "לא מתאימים למנהיג העולם החופשי". לפי הרד, טראמפ השתמש "במתקפות אישיות בלתי מקובלות ובשפה גזענית".

גם מנהיגים מרחבי העולם, בהם קנדה ובריטניה גינו בחריפות את התבטאויותיו של טראמפ. ראש ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן, מסרה כי היא "לחלוטין לא מסכימה איתו", והוסיפה כי ארצה נוהגת לקבל את האחר.

 

"תחזרו למדינות שלכם ותראו לנו איך עושים את זה"

דבריו של הנשיא באים לנוכח האמירות השנויות-במחלוקת שניפקו חברות הקונגרס נגד מדינת ישראל. כך למשל, בשבוע שעבר השוותה אלכסנדריה אוקסיו-קורטז בין מחנות הריכוז בשואה לבין מחנות המעצר שבהם ארצות הברית נוהגת להחזיק את המהגרים אליה. ראשידה טלאיב מתחה ביקורת נוקבת נגד מדיניות ממשלת ישראל, והתחייבה קודם הבחירות כי אם תבחר תפעל להביא לקיצוץ בתכנית הסיוע הצבאי שמעניק הקונגרס האמריקני לישראל. אילהאן עומאר הואשמה בעבר באנטישמיות, כאשר ב-2012 צייצה כי "ישראל מהפנטת את העולם". גם עומאר וגם טלאיב הביעו תמיכה בתנועת החרם על ישראל ה-BDS.

"מעניין לראות את חברות הקונגרס הדמוקרטיות 'הפרוגרסיביות', שבמקור הגיעו ממדינות שבהן הממשלה היא אסון מוחלט, הדבר הכי גרוע, הכי מושחת והכי כושל בעולם, אומרות לאזרחים בארצות הברית איך הממשלה צריכה להתנהל", צייץ טראמפ.

"למה שלא יחזרו לתקן את המקומות ההרוסים והמלאים בפשע שמהם הגיעו", אמר טראמפ והוסיף "ואז תחזרו ותראו לנו איך עושים את זה. המקומות האלה צריכים את העזרה שלכן מאוד, אתן לא תוכלו לעזוב מהר מספיק. אני בטוח שננסי פלוסי (יו"ר בית הנבחרים) תהיה שמחה מאוד לעבוד על סידורי נסיעה בחינם".

תגיות:דונלד טראמפהמפלגה הדמוקרטית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה