חדשות בארץ

בעקבות עתירה לבג"ץ: צה"ל הקפיא את תפיסת האדמות הפלסטיניות

עתירה שהוגשה לבג"ץ לפני כחצי שנה אילצה את צה"ל לסגת מתכניתו להקפיא 29 דונם לטובת הרחבת המחסום באזור ג'נין, יוזמה, שלטענת צה"ל, קודמה על ידי אנשים עסקים ישראלים ופלסטינים. צה"ל: בחונים חלופות, נחליט האם יש צורך במימוש צו התפיסה. העותרים: "מקרה קלאסי המראה כיצד נעשה שימוש לרעה במכשיר כה פוגעני כמו תפיסה לצרכים ביטחוניים, מבלי שתהיה לבעלי הקרקעות יכולת של ממש להתנגד"

מחסום ג'למה (צילום: באזל עוינת, פלאש 90)מחסום ג'למה (צילום: באזל עוינת, פלאש 90)
אא

צה"ל הודיע ביום חמישי על הקפאת התכנית שמפקיעה 29 דונם של אדמות פרטיות של פלסטינים באזור מחסום ג'למה (גלבוע), זאת בעקבות עתירה שהוגשה לבג"ץ לפני כחצי שנה על ידי הפלסטינים. בשטח התפוס היה אמור להיבנות משטח לפריקת סחורות ממשאיות שמגיעות מהגדה המערבית, וצה"ל הודיע במקביל כי הוא בוחן חלופות אלטרנטיביות.

הצו, שנחתם ב-10 באוקטובר 2018, היה אמור לספק מתן שירות הולם לפלסטינים במחסום שבאזור ג'נין, שירות שכרגע לא מסופק לנוכח העובדה כי התשתיות הקיימות לא מאפשרות זאת. התכנית המקורית שנהגתה בצה"ל יועדה להרחבת השטח, וכך לאפשר את העברתם של חומרי בנייה ותוצרי חציבה לצרכים עסקיים דרך המחסום.

בעתירה שהוגשה לפני כחצי שנה על ידי פלסטינים, באמצעות עורך הדין עלאא מחאג'נה, נטען כי אין לצה"ל שום סמכות חוקית להפקיע אדמות פרטיות שמשמשות לחקלאות, לטובת המדינה. בעתירה הובאה עמדת הצבא באמצעות נציגו שקיים סיור עם העותרים, ואמר בפניהם כי הוא אינו מבין את התנגדותם לצו, שכן היוזמה להרחבת המחסום של צה"ל על חשבון אדמות פרטיות קודמה על ידי אנשי עסקים "ישראלים ופלסטינים".

בעקבות העתירה, הודיעה מחלקת הבג"ץ בפרקליטות המדינה לבית המשפט כי צו התפיסה יבוטל לאלתר. "בעקבות ישיבה שהתקיימה לאחרונה אצל המפקד הצבאי ביהודה ושומרון, הוחלט להקפיא בשלב זה את מימושו של צו התפיסה וזאת לצורך בחינה של חלופה אחרת, אשר ייתכן שיהיה בה לאפשר העברת אגרגטים (חומרי בנייה – א"פ) דרך מעבר גלבוע ללא צורך במימוש צו התפיסה". המדינה הוסיפה כי "ככל שתאושר החלופה, יישקל ביטולו של צו התפיסה. ככל שהמפקד הצבאי יסבור כי החלופה אינה אפשרית וכי יש לממש את צו התפיסה, תינתן לעותרים הודעה על כוונת המימוש".

עו"ד מחאג'נה מסר: "מקרה זה מלמד יותר מכל על היד הקלה בה נוקט המפקד הצבאי בבואו להפעיל סמכותו לתפיסת מקרקעין 'לצרכים ביטחוניים'. זהו מקרה קלאסי המראה כיצד נעשה שימוש לרעה במכשיר כה פוגעני כמו תפיסה לצרכים ביטחוניים, שבמרבית המקרים מסתיים באישור התפיסה מבלי שתהיה לבעלי הקרקעות יכולת של ממש להתנגד".

מצה"ל נמסר בתגובה: "צו התפיסה הוצא לצורך הרחבת מעבר גלבוע, כך שניתן יהיה לבצע בידוק בטחוני מיטבי למחצבים שיועברו דרכו. במסגרת תהליך בחינה כללי שמתקיים במערכת הביטחון, ובמנותק מעתירה שהוגשה בעניין הצו, נבחנת חלופה ביטחונית אחרת להעברת מחצבים במעבר והושהה מימוש צו התפיסה שהוצא. בהתאם לתוצאות הבחינה יוחלט האם יש צורך במימוש צו התפיסה".

תגיות:מחסוםצה"לפלסטיניםבג"ץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה