חדשות בעולם

תכתובת מסווגת: "טראמפ פרש מהסכם הגרעין כדי לעצבן את אובמה"

בהתכתבות חדשה שחושף הדיילי מייל, טוען השגריר הבריטי כי טראמפ פרש מהסכם הגרעין עם איראן רק בגלל שזה היה הישג של אובמה ולא שלו. במקביל, הרשויות בלונדון הודיעו על פתיחת חקירה פלילית שתקבע את מקור ההדלפות. לפי אחד הדיווחים, זהות המדליף הוא יו"ר מפלגת הבקרזיט

אובמה (צילום: שאטרסטוק)אובמה (צילום: שאטרסטוק)
אא

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ החליט לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן רק כדי לעצבן את הנשיא הקודם ברק אובמה – כך טען שגריר בריטניה המתפטר, קים דארוק, בתכתובת דיפלומטית מסווגת שפורסמה היום (ראשון) בעיתון הבריטי "דיילי מייל".

לפי הפרסום, המברק נכתב לאחר ביקורו בארצות הברית של שר החוץ הבריטי דאז, בוריס ג'ונסון, זמן קצר קודם להודעת טראמפ על נסיגה מהסכם הגרעין, אז, דחק ג'ונסון בממשל טראמפ לדבוק בהסכם. לפי השגריר הבריטי, טראמפ "נוטש את ההסכם ממניעים אישיים בלבד", זאת לנוכח העובדה כי את ההסכם הוביל ממשל אובמה ולא ממשלו. "זה ונדליזם דיפלומטי", טען דארוק.

לטענת השגריר הבריטי, ממשל טראמפ קבע לעצמו לפרוש מההסכם עם איראן למרות שאין להם שום תכנית אלטרנטיבית ליום שאחרי הנסיגה. השגריר אף טען כי משיחות שערך עם בכירים במחלקת המדינה האמריקנית עלה כי הממשל האמריקני לא מתכוון להשיג ערבויות באמצעות שיתופי פעולה עם בעלי הברית באירופה לאחר שארצות הברית תפרוש.

בתוך כך, הרשויות בבריטניה הודיעו בסוף השבוע על פתיחת חקירה פלילית בניסיון לאתר את זהות הגורם שהדליף את שורת התכתובות המסווגות לעיתון. לפי ה"סאנדיי טיימס" הבריטי, גורם אנונימי בממשלה הבריטית טען כי זהות המקור נחשפה, וכי נפסלה אפשרות שהמידע דלף לתקשורת בעקבות פריצה של האקרים.

לפי הדיווח, הגורם הישיר להדלפות  הוא יו"ר מפלגת הברקזיט וחבר הפרלמנט האירופי, ריצ'רד טייס, הידוע בשל קרבתו לנייג'ל פארג', מנהיג המפלגה ומוביל הקמפיין שאילץ את הממלכה ללכת לקראת פרישה מהאיחוד האירופי. טייס, כך לפי גורמים בחקירה שאישרו את הדברים, מקורב לאיזבל אוקשוט, העיתונאית שדיווחה על המברקים הדיפלומטים שהובילו להתפטרות השגריר.

בשבוע שעבר, ימים לאחר חשיפת התכתובות המסווגות בהן כינה את טראמפ "כושל", "מסורבל" ו"לא מתפקד", הודיע דארוק על התפטרותו מתפקיד שגריר בריטניה בוושינגטון. "אני מוקיר תודה לאלה בארה"ב ובבריטניה שתמכו בי במהלך הימים הקשים האחרונים", כתב דארוק במכתב ההתפטרות שלו.

יממה קודם להתפטרותו הודיע הנשיא האמריקני כי ממשלו יפסיק לשתף פעולה עם השגריר. "אני לא מכיר את השגריר אבל הוא לא אהוב או נחשב בארה"ב. תגידו לו שלארה"ב יש כעת את הכלכלה והצבא הטובים ביותר בעולם, בפער גדול, והם רק גדלים ומתחזקים מדי יום. תודה לך, אדוני הנשיא!", כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו. "השגריר המטורף שעמו הונתה בריטניה את ארה"ב הוא לא מישהו שאנחנו מתרגשים ממנו".

 

"כדי לתקשר עם הנשיא - עליך לפשט את הדברים בצורה קיצונית"

כזכור, בתזכירים שנכתבו משנת 2017 ועד היום לממשלת בריטניה, כתב השגריר כי טראמפ "מקרין חוסר ביטחון", והוסיף את המלצתו לממשלה בלונדון להציג את עמדתה "בצורה פשוטה, אפילו בוטה", בעת שהם מקיימים שיחות עם הנשיא האמריקני.

"אנחנו לא באמת מאמינים שהממשל הזה יהפוך לנורמלי יותר, או שיהיה פחות בלתי צפוי, פחות מפולג ותפקודי יותר עם הזמן", כתב דארוך באחד התזכירים. לדבריו, "אי אפשר לצפות לשיפור מבחינה דיפלומטית". בתזכיר אחר, מתואר הממשל האמריקני כ"לא מתפקד באופן יוצא דופן".

לדברי השגריר, הטענות שהועלו בתקשורת כי בבית הלבן שורר "כאוס" מאז כניסתו של טראמפ, "נכונים ברובם". השגריר הוסיף כי "ייתכן שאנחנו בתחילתו של סחרור כלפי מטה. דברים יכולים להוביל לחרפה ולמפלה". עוד נטען במסמכים כי "כדי לתקשר עם הנשיא - עליך לפשט את הדברים בצורה קיצונית". הדיפלומט התייחס לטענות על קנוניה בין קמפיין הבחירות של טראמפ ב-2016 לגורמים ברוסיה, ואמר כי "לא ניתן לשלול את התרחישים הגרועים ביותר".

גם בתזכירים מהחודש שעבר, עת ביטל טראמפ את המתקפה באיראן ברגע האחרון, לעג השגריר על הממשל האמריקני וכתב כי ישנו "בלבול בממשל". למרות שטראמפ הסביר כי הסיבה לביטול המתקפה נובעת מהעבודה כי היא הייתה עשויה לגרור 150 הרוגים – תגובה "לא מידתית" לדבריו – השגריר הבריטי טען בתזכיר כי "סביר יותר שהוא מעולם לא רצה לתקוף".

תגיות:ברק אובמהדונלד טראמפהסכם הגרעיןבריטניה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה