חדשות בעולם

איראן: ההשתלטות הבריטית על מכלית הנפט בגיברלטר – "משחק מסוכן"

דובר משרד החוץ האיראני, עבאס מוסאווי, האשים את בריטניה כי תפיסת המכלית "גרייס 1" נעשתה בלחץ אמריקני: "התירוצים  המשפטיים ללכידת המכלית אינם תקפים. שחרורה הוא אינטרס של כל המדינות"

בניין משרד החוץ האיראני בטהראן (צילום: שאטרסטוק)בניין משרד החוץ האיראני בטהראן (צילום: שאטרסטוק)
אא

דובר משרד החוץ של איראן, עבאס מוסאווי, קרא היום (שישי) לבריטניה לשחרר באופן מיידי את מכלית הנפט שנתפסה בשבוע שעבר באזור גיברלטר. בראיון לסוכנות הידיעות האיראנית הרשמית אירנ"א אמר מוסאווי, כי "זהו משחק מסוכן, ויש לו השלכות". הוא האשים את בריטניה כי מעצר המכלית נעשה בלחץ אמריקני, והוסיף: "התירוצים  המשפטיים ללכידת המכלית אינם תקפים. שחרורה של המכלית הוא אינטרס של כל המדינות".

כזכור, כוח מיוחד של הצי בריטי עצר ביום חמישי שעבר את המכלית "גרייס 1" מול חופי גיברלטר – טריטוריה הנשלטת על ידי בריטניה, למרות טענתה של ספרד לריבונות עליה. המעצר בוצע בחשד שהמכלית ניסתה להעביר נפט מאיראן לסוריה, פעולה המהווה הפרה של הסנקציות שהטיל האיחוד האירופי על המשטר הסורי. בטהראן הגיבו על המעצר בזעם, הגדירו אותו כ"פיראטיות ימית" ואיימו בתגובה. למרות האיומים, הרשויות בגיברלטר הודיעו אתמול על מעצרם של רב החובל והקצין הראשון של "גרייס 1", וזאת לאחר חיפושים שבוצעו עליה, במהלכם הוחרמו מסמכים וציוד אלקטרוני.

התגובה האיראנית הגיעה שלשום, כאשר סירות חמושות של משמרות המהפכה האיראניים ניסו להשתלט על מכלית הנפט הבריטית "בריטיש הריטג'", שעשתה את דרכה מהמפרץ הפרסי לעבר מצרי הורמוז. משרד ההגנה הבריטי מסר אתמול בבוקר, כי פריגטת הצי הבריטי "מונטרוז", שליוותה את המכלית, הרחיקה את כלי השיט האיראניים. איראן הכחישה את הטענות נגדה. שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, אמר כי טענותיה של ממשלת בריטניה "חסרות ערך", כלשונו, ונועדו ליצור מתחים. ממשמרות המהפכה נמסר כי "במהלך 24 השעות האחרונות לא היו מפגשים עם ספינות זרות, כולל אלה של הבריטים. במצב בו ניתנת הוראה לעצור ספינות זרות, כוחותינו הימיים יכולים לבצע את משימתם באופן מיידי, בנחישות ובמהירות".

מועצת המומחים של איראן – הגוף האחראי על בחירת המנהיג העליון ומפקח על פעולותיו – קראה אמש לנשיא חסן רוחאני לנקוט בצעדי התגובה הנדרשים לנוכח תפיסת המכלית על ידי בריטניה. בהודעה שיצאה בתום ישיבת המועצה, נאמר כי על הממשלה לנקוט ב"פעולה המתאימה", בהתאם ל'מדיניות ההתנגדות' של איראן. בהודעה צוין כי יירוט המל"ט האמריקני על ידי משמרות המהפכה בחודש שעבר הוא דוגמה הולמת למדיניות זו.

תגיות:איראןבריטניההמפרץ הפרסי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה