חדשות בארץ

הבית הלבן: טראמפ שוחח עם נתניהו בנוגע לאיראן

לאחר ההודעה אמש של נשיא ארצות הברית כי בקרוב יחריף את הסנקציות נגד טהראן, הבית הלבן מאשר כי הלילה שוחח עם ראש הממשלה על האינטרסים הביטחוניים של שתי המדינות, וכי השניים דנו במאמצים למניעת "פעולותיה הזדוניות" של איראן. נתניהו: "טראמפ מתכוון להגביר את הסנקציות"

טראמפ ונתניהו (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)טראמפ ונתניהו (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
אא

על רקע ההסלמה הגוברת בין ארצות הברית לטהראן, והודעתה של האחרונה על חזרה להעשרת אורניום, הבית הלבן דיווח הערב (חמישי) כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שוחח אמש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"שני המנהיגים שוחחו על שיתוף פעולה בין שתי האומות בכל הנוגע לאינטרסים הביטחוניים של שתיהן", נכתב בהודעת הבית הלבן. "השניים בין היתר שוחחו על המאמצים לבלום את הפעולות המזיקות אירן באזור". במשרד ראש הממשלה אישרו את ההודעה ומסרו כי השניים  "בהתפתחויות האזוריות ובסוגיות ביטחוניות ובראשן איראן". נמסר כי ראש הממשלה הביע הערכה על כוונת הנשיא "להגביר את הסנקציות נגד איראן".

הודעת הבית הלבן מגיעה לאחר הדיווח אמש ב-CNN כי חמש סירות חמושות של משמרות המהפכה האיראניים ניסו להשתלט אתמול על מכלית נפט בריטית שעברה במפרץ הפרסי.

על פי הדיווח, המכלית "בריטיש הריטג'" עשתה את דרכה החוצה מהמפרץ הפרסי, ונכנסה למצרי הורמוז, כאשר הסירות האיראניות התקרבו אליה. האיראנים דרשו מהמכלית לשנות את מסלולה ולעצור בסמוך למים הטריטוריאליים האיראניים. ספינת קרב של הצי הבריטי, שליוותה את המכלית, כיוונה כלי נשק לעבר הסירות האיראניות והזהירה אותן כי עליהן לסגת לאחור. התקרית הסתיימה לבסוף בנסיגת האיראנים.

אתמול הודיע טראמפ כי בקרוב יוחרפו הסנקציות על איראן "באופן משמעותי". בציוץ בחשבון הטוויטר שלו, האשים טראמפ את איראן כי "מזה זמן רב, 'מעשירה' (אורניום) בחשאי", זאת, לדבריו, "תוך הפרה מוחלטת של עסקת 150 מיליארד הדולר הנוראית של ג'ון קרי וממשל אובמה", אמר והוסיף: "זכרו, העסקה אמורה הייתה לפוג בעוד כמה שנים".

דבריו של הנשיא האמריקני באים לאחר שמוקדם יותר באותו היום נערך דיון חירום של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, בו הודיעה למדינות החברות כי טהראן מעשירה אורניום ברמה של 4.5%, ובכך עברה את המגבלה של 3.67% שהתחייבה בהסכם הגרעין מ-2015. הדיון המיוחד התקיים לבקשתו של הממשל האמריקני שדרש בסוף השבוע לכנס את המדינות החברות בארגון, זאת לנוכח צמצום ההתחייבויות של טהראן מהסכם הגרעין. נשיא איראן, חסן רוחאני, התייחס לדוח הסוכנות, וטען כי "איראן מעשירה אורניום שלא חורג ממסגרת הסכם הגרעין מ-2015, וזה נועד למטרות שלום".

היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ון בולטון, הדגיש השבוע כי הממשל האמריקני ימשיך להרחיב את מידת הלחץ על ההנהגה בטהראן, עד שזו תנטוש את כוונותיה להשיג נשק גרעיני. לדבריו, "אנחנו נמשיך להגביר את הלחץ על המשטר האיראני עד שיזנח את תכנית הגרעין שלו ויחדל מלנקוט בצעדים אלימים במזרח התיכון, שכוללים גם תמיכה בטרור ברחבי העולם".

מוקדם יותר השבוע תקף שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, את נתניהו, טראמפ ויועצו לביטחון לאומי ג'ון בולטון, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "נתניהו ובולטון הרגו ב-2005 את הסכם פריז בין איראן לבין גרמניה, צרפת ואיטליה כשהתעקשו על כך שאיראן לא תעשיר אורניום בכלל. התוצאה? איראן הכפילה פי 100 את קצב העשרת האורניום עד 2012". זריף הוסיף: "כעת נתניהו ובולטון גרמו לטראמפ להרוג את הסכם הגרעין מ-2016 עם אותן האשליות. הם לא למדו, אבל על העולם ללמוד".

תגיות:דונלד טראמפההסלמה במפרץאיראן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה