חדשות בעולם

זריף על התקרית במפרץ: טענותיה של בריטניה "חסרות ערך"

שר החוץ של איראן דחה את הטענות לפיהן משמרות המהפכה האיראניים ניסו להשתלט על מכלית נפט בריטית במפרץ הפרסי. ממשלת בריטניה הביעה דאגה מהתקרית וקראה לאיראן להפיג את ההסלמה במצב

זריף (צילום: שאטרסטוק)זריף (צילום: שאטרסטוק)
אא

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, דחה היום (חמישי) את טענותיה של בריטניה, לפיהן סירות חמושות של משמרות המהפכה האיראניים ניסו להשתלט על מכלית נפט בריטית שעשתה את דרכה ביציאה מהמפרץ הפרסי לעבר מצרי הורמוז. כך דיווחה סוכנות הידיעות האיראנית "פארס".

במסיבת עיתונאים בטהראן, אמר זריף כי טענותיה של ממשלת בריטניה "חסרות ערך", כלשונו. לדבריו, אין חדש בטענות, והן נועדו ליצור מתחים: "הם מנסים לכסות על חולשותיהם באמצעות טענות אלו".

מוקדם יותר הבוקר מסר משרד ההגנה הבריטי כי שלושה כלי שיט איראניים ניסו להפריע למעברה של המכלית "בריטיש הריטג'" במצרי הורמוז, אך הורחקו על ידי פריגטת הצי הבריטי "מונטרוז". בהודעת המשרד הבריטי נאמר כי הפעולות האיראניות היו "מנוגדות לחוק הבינלאומי". ההודעה הביעה את דאגת ממשלת בריטניה מהתקרית וקראה לאיראן להפיג את ההסלמה במצב. דוברה של ראש הממשלה תרזה מיי אמר כי הממשלה "מחויבת לשמירה על חופש השיט בהתאם לחוק הבינלאומי".

רשת CNN דיווחה הלילה, מפי גורמים אמריקניים, כי הסירות האיראניות שהתקרבו למכלית דרשו ממנה לשנות את מסלולה ולעצור בסמוך למים הטריטוריאליים של איראן. ספינת הקרב של הצי הבריטי, שליוותה את המכלית, כיוונה את כלי נשקה לעבר הסירות האיראניות והזהירה אותן כי עליהן לסגת לאחור. התקרית הסתיימה לבסוף בנסיגת האיראנים.

במשמרות המהפכה הכחישו את הטענות ומסרו: "סיורי חיל הים של משמרות המהפכה נמשכים בהתאם למשימות ולנהלים הרגילים, ובמהלך 24 השעות האחרונות לא היו מפגשים עם ספינות זרות, כולל אלה של הבריטים. במצב בו ניתנת הוראה לעצור ספינות זרות, כוחותינו הימיים יכולים לבצע את משימתם באופן מיידי, בנחישות ובמהירות".

 

רוחאני: השתלטות הבריטית על המכלית בגילברטר – צעד "בזוי ושגוי"

על פי ההערכות, ניסיון ההשתלטות האיראני על המכלית בא בתגובה להשתלטות בשבוע שעבר של הצי הבריטי על מכלית איראנית באזור גילברטר. על פי החשד, המכלית ניסתה להפר את הסנקציות של האיחוד האירופי ולהעביר נפט לסוריה. בטהראן הגיבו על המעצר בזעם, והגדירו אותו כ"פיראטיות ימית". נשיא איראן חסן רוחאני איים אתמול כי לפעולה הבריטית יהיו "השלכות", כלשונו. במהלך ישיבת הממשלה האיראנית אמר רוחאני כי בריטניה עשתה צעד "בזוי ושגוי". הוא הדגיש כי תפיסת המכלית הייתה צעד לא חוקי והזהיר את הבריטים: "אתם חוללתם אי יציבות, ומאוחר יותר תבינו את ההשלכות". רמטכ"ל צבא איראן, מוחמד חוסיין באקרי, הבהיר שלשום כי "הצעד הבלתי חוקי של בריטניה לא יישאר ללא תגובה". בסוף השבוע שעבר איים מוחסן רזאי, מפקד בכיר במשמרות המהפכה, כי ארצו תגיב בהשתלטות על ספינה בריטית.

כזכור, לפני כשלושה שבועות יירטו משמרות המהפכה האיראניים מל"ט אמריקני, שלטענתם חדר לשטחה האווירי של איראן. האמריקנים טענו כי היירוט בוצע במרחב האווירי הבינלאומי שמעל מיצרי הורמוז. נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הורה לתקוף בתגובה יעדים צבאיים באיראן, אבל ביטל את התקיפה ברגע האחרון. בשבועות האחרונים הותקפו מספר מכליות נפט במפרץ הפרסי ובמפרץ עומאן. תקיפות אלו יוחסו לאיראן, שהכחישה זאת בתוקף.

יו"ר המטות המשולבים של צבא ארצות הברית, הגנרל ג'וזף דנפורד, אמר שלשום כי ארצו פועלת להקים כוח משימה בינלאומי שיפעל להבטחת חופש השיט במצרי הורמוז ובאב אל-מנדב, הנחשבים לנקודות מעבר אסטרטגיות של אספקת הנפט העולמית. הוא ציין כי בתוך מספר שבועות יתברר מיהן המדינות שמוכנות להצטרף למאמץ. על פי התוכנית שגיבש הממשל האמריקני, מדינות הקואליציה יפטרלו באופן שוטף באזורים המועדים לאיומים וילוו את כלי השיט המסחריים הנעים במים. צבא ארצות הברית, שיעמוד בראש הקואליציה הימית, יספק ספינות שליטה ופיקוד ויוביל את מאמצי המודיעין והמעקב.

תגיות:איראןבריטניההמפרץ הפרסימוחמד ג'וואד זריףמכלית נפט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה