חדשות בעולם

ממשיך לאיים על איראן: טראמפ הודיע על הטלת סנקציות חזקות בקרוב

לאחר הצהרתו של נישא איראן כי ארצו מעשירה אורניום שלא חורג ממסגרת הסכם הגרעין, מאשים טראמפ את טהראן כי היא המשיכה להעשיר אורניום במשך שנים רבות, ואיים בסנקציות "משמעותיות" בקרוב

טראמפ בנאט"ו (צילום: שאטרסטוק)טראמפ בנאט"ו (צילום: שאטרסטוק)
אא

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע הערב (רביעי) כי בקרוב יוחרפו הסנקציות על איראן "באופן משמעותי". בציוץ בחשבון הטוויטר שלו, האשים טראמפ את איראן כי "מזה זמן רב, 'מעשירה' (אורניום) בחשאי", זאת, לדבריו, "תוך הפרה מוחלטת של עסקת 150 מיליארד הדולר הנוראית של ג'ון קרי וממשל אובמה", אמר והוסיף: "זכרו, העסקה אמורה הייתה לפוג בעוד כמה שנים".

דבריו של הנשיא האמריקני באים לאחר שמוקדם יותר היום נערך דיון חירום של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, בו הודיעה למדינות החברות כי טהראן מעשירה אורניום ברמה של 4.5%, ובכך עברה את המגבלה של 3.67% שהתחייבה בהסכם הגרעין מ-2015. הדיון המיוחד התקיים לבקשתו של הממשל האמריקני שדרש בסוף השבוע לכנס את המדינות החברות בארגון, זאת לנוכח צמצום ההתחייבויות של טהראן מהסכם הגרעין. נשיא איראן, חסן רוחאני, התייחס לדוח הסוכנות, וטען כי "איראן מעשירה אורניום שלא חורג ממסגרת הסכם הגרעין מ-2015, וזה נועד למטרות שלום".

במהלך הדיון אמרה שגרירת ארצות הברית בסוכנות כי "ההליכה על הסף של איראן וטקטיקת הסחיטה בה היא נוקטת לא יביאו להקלה בסנקציות". בהצהרה לחבר הנאמנים נטען עוד כי "הרחבת תכנית הגרעין היא 'ניסיון לסחוט תשלומים מהקהילה הבינלאומית".

"אין סיבה אמיתית לאיראן להרחיב את תכנית הגרעין שלה, ואין דרך לראות זאת, אלא כניסיון גס ושקוף לסחוט כסף מהקהילה הבינלאומית", נכתב בהצהרה. "אנחנו קוראים לאיראן להפוך את הצעדים הגרעיניים שנקטה לאחרונה ולחדול מההתקדמות בנושא בעתיד". חרף האשמה כי טהראן סוחטת את הקהילייה הבינלאומית, במכתב הבהירו האמריקנים כי הממשל "פתוח" לנהל משא ומתן עם איראן, ואף ללא תנאים מוקדמים, תוך חתירה ל"נורמליזציה מלאה של היחסים בין שתי המדינות".

היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ון בולטון, הדגיש אתמול כי הממשל האמריקני ימשיך להרחיב את מידת הלחץ על ההנהגה בטהראן, עד שזו תנטוש את כוונותיה להשיג נשק גרעיני. לדבריו, "אנחנו נמשיך להגביר את הלחץ על המשטר האיראני עד שיזנח את תכנית הגרעין שלו ויחדל מלנקוט בצעדים אלימים במזרח התיכון, שכוללים גם תמיכה בטרור ברחבי העולם".

אתמול דווח כי נשיא צרפת, עמנואל מקרון, אמר כי ב-15 ביולי יחודש הדיאלוג בין המדינות. מוקדם יותר נמסר מהבית הלבן כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ דן עם מקבילו הצרפתי "במאמצים להבטיח כי איראן לא תוכל להשיג נשק גרעיני ובנוגע חוסר היציבות במזרח התיכון לו טהראן אחראית".

תגיות:דונלד טראמפהסכם הגרעיןאיראןסנקציות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה