חדשות בעולם

סבא"א נגד איראן; רוחאני: "הגרעין נועד למטרות שלום"

לאחר הודעת טהראן כי הגדילו את תפוקת ייצור האורניום המועשר מעל למגבלה הקבועה בהסכם של 3.67%, סבא"א מכנסת דיון חירום ומודיעה כי איראן הגיעה לרמה של 4.5% אורניום מועשר. נשיא איראן הודף את הקביעה וטוען: "לא חרגנו מהסכם הגרעין"

ועידת סבא"א (צילום: שאטרסטוק)ועידת סבא"א (צילום: שאטרסטוק)
אא

בישיבה חירום סגורה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם שנערך היום (רביעי), נקבע כי טהראן מעשירה אורניום ברמה של 4.5%, ובכך עברה את המגבלה של 3.67% שהתחייבה בהסכם הגרעין – כך דווח בסוכנות הידיעות רויטרס. נשיא איראן, חסן רוחאני, התייחס לדיווח וטען  כי "איראן מעשירה אורניום שלא חורג ממסגרת הסכם הגרעין מ-2015, וזה נועד למטרות שלום".

בדבריו, שצוטטו בסוכנות הידיעות האיראנית "תסנים", שיגר רוחאני איום לעבר בריטניה, בעקבות השתלטותה על מכלית איראנית בשבוע שעבר, והצהיר כי "בריטניה תיאלץ להתמודד עם השלכות לעצירה הלא חוקית של מכלית הנפט שלנו". נשיא איראן דרש מלונדון להשיב במיידית את המכלית שנתפסה במפרץ גיברלטר: "בריטניה, אתם המוציאים לפועל של המעשה הלא חוקי וחסר הביטחון. אתם תישאו בתוצאות ובאחריות למעשה", אמר.

ישיבת החירום שערך היום סבא"א מגיעה בעקבות בקשתו של הממשל האמריקני שדרש בסוף השבוע לכנס את המדינות החברות בארגון, זאת לנוכח צמצום ההתחייבויות של טהראן מהסכם הגרעין. בתחילת השבוע דווח כי לבקשה הצטרפו גרמניה וצרפת, שמיהרו לגנות גם הן את הודעת טהראן על חזרה להעשרת האורניום ברמה נמוכה.  

אתמול דווח כי נשיא צרפת, עמנואל מקרון, אמר כי ב-15 ביולי יחודש הדיאלוג בין המדינות. מוקדם יותר נמסר מהבית הלבן כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ דן עם מקבילו הצרפתי "במאמצים להבטיח כי איראן לא תוכל להשיג נשק גרעיני ובנוגע חוסר היציבות במזרח התיכון לו טהראן אחראית".

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, הבהיר בחשבון הטוויטר שלו כי ארצו שומרת לעצמה "את הזכות להשתמש באמצעים חוקיים במסגרת הסכם הגרעין, על מנת להגן על האינטרסים שלנו ברקע הטרור הכלכלי שמפעילה עלינו ארה"ב".

ביום ראשון, עם הודעת טהראן על החלה של הנסיגות מההסכם, הודיע סגן שר החוץ האיראני, עבאס אראקצ'י, כי "היום אנחנו עושים את הצעד השני בירידה בהתחייבויות בתוכנית הגרעין, בכל שישים ימים תתבצע ירידה נוספת בהתחייבויות שלה". בדבריו, דחק הבכיר במדינות אירופה להציל את ההסכם, וטען כי "איראן הקדישה מספיק זמן לדיפלומטיה, הדלתות למשא ומתן עדיין פתוחות אך דרושות יוזמות חדשות בנושא. לאיחוד האירופי היו שישים ימים למצוא פתרון והוא לא הצליח".

על רקע האיומים כי בפעימה הבאה יגדילו את מספר הצנטריפוגות שברשותה, ארקאצ'י הוסיף כי לעת עתה היא לעשות זאת, אם כי היא נערכת לאפשרות כזו. לדבריו, "איראן מוכנה לחלוטין להעשרת אורניום בכל רמה ובכל כמות".

בתוך כך, אמש איים בכיר במשמרות המהפכה של איראן בהשמדת נושאות מטוסים של צבא ארצות הברית במפרץ, אם האחרונה "תעשה טעות" - ותפתח בעימות צבאי. לדבריו, הבסיסים האמריקנים נמצאים בטווח הטילים של אירן ועליהם להיזהר.

תגיות:איראןהסכם הגרעיןחסן רוחאניסבא"א

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה