חדשות בעולם

לראשונה: ממשל טראמפ הטיל סנקציות על חברי פרלמנט של חיזבאללה

לאחר שנמנע כל העת מהטלת סנקציות על חברי הפרלמנט שלו, הערב ספג ארגון חיזבאללה מכה קשה כאשר הממשל האמריקני הטיל סנקציות על נציגים בפרלמנט הלבנוני. סנקציות אלה מצטרפות ל-50 אנשים והגופים שספגו עיצומים כלכליים מאז כניסתו של טראמפ לחדר הסגלגל

הפגנת חיזבאללה בלבנון (צילום: שאטרסטוק)הפגנת חיזבאללה בלבנון (צילום: שאטרסטוק)
אא

למרות שמאז כניסתו של דונלד טראמפ לבית הלבן שבר ממשלו את המסורת והטיל סנקציות על 50 אנשים וגופים הקשורים לחיזבאללה, הערב (שלישי) חלה עליית מדרגה במאבק האמריקני בארגון כאשר לראשונה הטיל הממשל סנקציות על שני חברי פרלמנט של חיזבאללה. המהלך בא כחלק מהלחצים הכלכליים שנוקט ממשל טראמפ כנגד הארגון הלבנוני הנתמך על ידי טהראן. סנקציה נוספת הוטלה גם על גורם ביטחוני בארגון. "חיזבאללה עושה שימוש בפעילים שלו בפרלמנט הלבנוני כדי לתמרן את המוסדות התומכים באינטרסים הפיננסיים והביטחוניים של הארגון, ולחזק את פעילותה הזדונית של איראן", נמסר בהודעת מחלקת האוצר של ארצות הברית.

הודעת הממשל האמריקני באה על רקע הדיווח במאי בוושינגטון פוסט כי בעקבות העיצומים הכלכליים נאלץ הארגון לבצע מספר רפורמות דרסטיות במבנה הארגון, וכן לקצץ משמעותית במספר התקנים והלוחמים בסוריה.

חרף העובדה כי לחיזבאללה 13 נציגים בפרלמנט הלבנוני, לצד אחיזה גם במספר נציגים בממשלתו של סעד אל-חרירי, החליטה מחלקת האוצר של ארצות הברית להטיל עיצומים רק על השלושה, זאת לאור הטענה כי השלושה ניצלו את מעמדם "כדי לקדם את האג'נדה המרושעת של חיזבאללה ולפעול בשם איראן". חברי הפרלמנט שהוכנסו לרשימה השחורה הם מוחמד חסן ראאד, וואפיק ספא, ואמין שרי שאף נצפה לצדו של מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה של איראן, קאסם סוליאמני, בתמונה שפרסם מחלקת האוצר האמריקנית.

"חיזבאללה משתמש בפעיליו בתוך הפרלמנט הלבנוני כדי לתמרן מוסדות לטובת תמיכה באינטרסים הכלכליים והביטחוניים שלו וכדי לתמוך בפעילויותיה הזדוניות של איראן", אמרה בכירת מחלקת האוצר, סיגל מנדלקר. "חיזבאללה מאיים על היציבות הכלכלית והביטחונית של לבנון ושל האזור כולו ואת המחיר משלם העם הלבנוני. ארצות הברית תמשיך לתמוך במאמצי הממשלה בלבנון להגן על מוסדותיה מפני ניצול איראן ושליחיה ולהבטיח עתיד מבטיח יותר עבור לבנון".

שר האוצר של לבנון, עלי חסן חליל, הגיב כי "הסנקציות משפיעות על כל אזרח לבנוני, אפילו אם הן כוונו נגד חיזבאללה. הסנקציות אינן מוצדקות ולא משרתות את היציבות הכלכלית בלבנון".

בהצהרה שנמסרה מטעם מחלקת האוצר האמריקנית נאמר עוד כי "הסנקציות מבהירות שאין הבחנה בין הפעילויות הפוליטיות לבין הפעילויות המיליטנטיות של החיזבאללה". לפי ההודעה, "ארה"ב תמשיך לתמוך במאמציה של ממשלת לבנון להגן על מוסדותיה מפני ניצול של איראן ושל שליחיה הטרוריסטים, ולהבטיח עתיד של שלום ושגשוג ללבנון".

 

המטרה: טהראן. ממשל טראמפ עושה קשר ישיר בין איראן לחיזבאללה, ומביא לחיתוכים כואבים

במאי דווח בוושינגטון פוסט כי לנוכח הסנקציות הכלכליות שהטיל ממשל טראמפ על איראן, ארגון הטרור חיזבאללה חווה משבר כלכלי חסר תקדים. לפי הדיווח, הנשען על גורמים בכירים בארגון, אנשי הארגון המשמשים כלוחמים מוצאים לחופשות או מוצבים מחדש בכוחות המילואים, שם, במידה ואכן משלמים להם, נחתכות משכורותיהם. במסגרת הקיצוצים, לוחמי הארגון, שצבר את כוחו מלחימה בסוריה, המעורבים בלחימה מול כוחות המורדים הסורים מוצאים מסוריה.

גם בזירה ההסברתית של הארגון ניכרים הקיצוצים הכואבים כאשר כמה תכניות טלוויזיה בערוץ של חיזבאללה בוטלו, ואיתן גם התקנים של העובדים. גם הכסף שיועד למטרות חינוך ורווחה נחתך, כמו גם האספקה ללוחמים ומשפחותיהם – כמו מצרכי מזון ותרופות – בוטלו.

חיזבאללה, שנתמך במידה רבה על ידי איראן כפי שהצהיר מנהיגו, חסן נסראללה ב-2016, מסמל את עוצמת השיתוק שהסנקציות של טראמפ גרמו. בכיר בארגון שהתראיין לעיתון סירב לפרט את גובה הסכום שמעבירה איראן – וממנה את הגובה הכספי המדויק של הקיצוצים. עם זאת, בחודש שעבר אמר השליח האמריקני לענייני איראן, בריאן הוק, כי טהראן תקצבה את חיזבאללה בסכום שנאמד על סך של 700 מיליון דולר מדי שנה - כ-70% מכלל הכנסותיו. הגורם הוסיף כי לחיזבאללה יש מקורות הכנסה נוספים וכי הוא מחפש אחרי עוד מקורות, בתקווה "להפוך את האיום להזדמנות". יחד עם זאת, הגורם בארגון אמר כי "אין ספק שלסנקציות האלו יש השפעה שלילית, אבל בסופו של דבר הן חלק ממלחמה, ואנחנו נתמודד מולן בהתאם לכך". לפי הבכיר, לא רק שהסנקציות על איראן משפיעות על הארגון, אלא אף מה שהוטל על חברות, גופים ואנשים פוגע ביכולתו ההישרדותית של הארגון.

נזכיר כי בעת תקופתו של נשיא ארצות הברית הקודם, ברק אובמה, מה שגרם בסוף להתקפלותה של איראן והבאתה לשולחן המשא ומתן היה הסנקציות החריפות שהטיל ממשל אובמה על טהראן. כעת, מעריכים מומחים, מה שיגרום לאיראנים לחזור לדיונים – אם יחזרו בכלל – יהיו הסנקציות שמטיל טראמפ על חיזבאללה ואיראן, שלדבריהם חמורות פי כמה וכמה. לטענת גורמים בממשל האמריקני, מאז נובמבר ספגה איראן נזק כלכלי של כעשרה מיליארד דולר, שנחתכו מהכנסותיה מאז החל טראמפ לטפל בשוק הנפט החזק שלה.

תגיות:חיזבאללהדונלד טראמפסנקציות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה