חדשות בארץ

ארדן: "שוטר אלים לא צריך להישאר במשטרה"

השר לבטחון פנים, גלעד ארדן, אמר כי יש לטפל בשוטרים אלימים, המנצלים לרעה את כוחם: "עלינו לקבוע נורמה ברורה בנושא – אפס סלחנות לאלימות מיותרת מצד שוטרים. זה נוגע גם לגילויי גזענות". מ"מ מפכ"ל המשטרה, מוטי כהן: "לכל אזרח ולכל שוטר עומדת חזקת החפות"

השר ארדן ומ"מ מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, תמונת ארכיון (צילום: פלאש 90)השר ארדן ומ"מ מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, תמונת ארכיון (צילום: פלאש 90)
אא

השר לבטחון פנים, גלעד ארדן, התייחס היום (שלישי) לגילויי האלימות המשטרתית החמורה שהתרחשו ביום שישי האחרון בהפגנה של תושבים חרדים בבית שמש. בטקס חילופי מפקדים שנערך במחוז צפון במשטרה, אמר ארדן כי "שוטר אלים שלא יודע לגלות איפוק – לא צריך להישאר בשורות המשטרה. אין כאן שום מקום לטעויות או לסלחנות. בעידן בו אנו חיים, לכל גילוי אלימות מיותר ולא חוקי של שוטר יש נזק אדיר לאמון הציבור שמכוחו פועלת המשטרה".

ארדן הדגיש כי הוא מעניק גיבוי למשטרה, אך הוסיף: "זה לא אומר שאין תקלות ועשבים שוטים. זה לא אומר שאין שוטרים אלימים, שמנצלים לרעה את הכוח שנותן להם החוק. בהם עלינו לטפל – משמעתית או פלילית, לפי החומרה".

"זו האחריות שלי ושל המפכ"ל", הבהיר השר. "אני מצפה לנורמות האלה מכל מפקד בארגון. פעם אחר פעם אני מגלה, לצערי, ששוטרים שפעלו בניגוד לחוק והפעילו כוח שלא לצורך ממשיכים לשרת בארגון, גם אם בתפקיד אחר. עלינו לקבוע נורמה ברורה בנושא הזה – אפס סלחנות לאלימות מיותרת מצד שוטרים. זה נוגע גם לגילויי גזענות".

בהתייחסו למחאת בני העדה האתיופית, שפרצה בעקבות ירי קצין המשטרה שהביא למותו של סלומון טקה ז"ל, אמר ארדן: "המשטרה עשתה עבודה מדהימה בשנים האחרונות כדי להתקרב לציבור הערבי, לציבור החרדי ולקהילת יוצאי אתיופיה. היו הישגים מדהימים ומשמעותיים". עם זאת, הוסיף השר: "פגשתי בשבוע החולף, יחד עם המפכ"ל, עשרות פעילים יוצאי אתיופיה, שסיפרו לנו על מפגשים שחוו עם אנשי משטרה. הם לא המציאו את הסיפורים ולא תיאמו אחד עם השני. נכון שבעיית הגזענות היא בעיה של כלל החברה הישראלית, לא רק של המשטרה, אבל גם כאן אנחנו חייבים להוביל ולהיות בראש". ארדן הודיע, בהקשר זה, כי בכוונתו להקים בקרוב, יחד עם מפכ"ל המשטרה, יחידה מיוחדת בפיקוד המשטרה למאבק בגילויי גזענות ואלימות.

 

"לא נאפשר פגיעה בשוטרינו, לא נאפשר התפרעות חסרת כל רסן"

מ"מ מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, אמר בנאומו בטקס כי מחאת יוצאי אתיופיה מציבה בפני השוטרים "אתגר משמעותי", כלשונו – "שמירת האיזון שבין מתן האפשרות להבעת מחאה לגיטימית לבין אכיפה של הפרת החוק והסדר". לדבריו, "במהלך המחאות האחרונות, ובפרט בשבוע שעבר, היינו עדים לניצול של הרצון שלנו כמשטרה, לאפשר מחאה לגיטימית. חלק מהציבור פעל באלימות קשה כנגד אזרחים ושוטרים תוך הפרות סדר קשות. עשרות נעצרו עד כה, ואנו נמצה עמם את הדין. בין מעשי האלימות חסרי התקדים היינו עדים גם לפגיעה בסמלי שלטון, פגיעה ברכוש, זריקת בקבוקי תבערה, ירי זיקוקים והשלכת אבנים לעבר כוחות המשטרה, כשכל אלו הובילו לפציעתם של שוטרים רבים".

"ההחלטות שהתקבלו על ידי פיקוד המשטרה הן באחריותי ועל פי מיטב ניסיוני המקצועי והמבצעי", הוסיף כהן. "לא נאפשר פגיעה בשוטרינו. לא נאפשר התפרעות חסרת כל רסן, ומנגד נפעל תמיד באחריות לאכיפת החוק, היכן ומתי שיידרש, זהו מקור עוצמתנו". מ"מ המפכ"ל חלק שבחים לתפקודם של השוטרים במהלך ימי המחאה, והוסיף: "העובדה שהאירועים הסתיימו ללא אבדות בנפש מעידה על כך שעמדנו במשימה".

בהתייחסו לחקירה המתנהלת במח"ש בנוגע למותו של טקה, אמר כהן: "שוטרי משטרת ישראל נדרשים לפעול לא פעם בתנאי קיצון, ולעיתים הם נדרשים להתמודד עם מצבים מורכבים, להפעיל שיקול דעת מהיר ולקבל החלטות כבדות משקל. מחובתנו לזכור כי לכל אזרח ולכל שוטר עומדת חזקת החפות, עד שיוכח אחרת בדין – גם באירוע מצער וטרגי זה. משטרת ישראל היא המשטרה של החברה הישראלית כולה. עשינו ונעשה הכל על מנת להדק את הקשר עם בני הקהילה האתיופית, ויש לנו עוד הרבה מה לעשות בתחום זה".

תגיות:גלעד ארדןמשטרת ישראלמוטי כהן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה