חדשות בעולם

המומחים מעריכים: בתוך כשנה – פצצה גרעינית לאיראן

כשנה לאחר פרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין עם איראן, מומחי גרעין מעריכים כי אם איראן תממש את האיום ותחל בהעשרת אורניום ברמה של 20% - בתוך כשנה, לכל היותר, היא תשיג נשק גרעיני.

כור גרעיני (צילום: שאטרסטוק)כור גרעיני (צילום: שאטרסטוק)
אא

ימים להכרזת טהראן על חזרה חלקית להעשרת אורניום לרמה של 3.67%, ואזהרתה כי תגדיל את מספר הצנטריפוגות, וכן תעשיר אורניום לרמה של 20%, סבורים מומחי גרעין כי בקרוב מאוד הם יוכלו לייצר פצצה גרעינית.

ד"ר אור רבינוביץ', חוקרת תפוצה גרעינית במחלקה ליחסים בינלאומיים באוניברסיטה העברית, מעריכה כי "במידה ואירן תחליט עכשיו על בנייתה של פצצה גרעינית, היא נמצאת במרחק של 10-12 חודשים של העשרה כדי להגיע לכמות אורניום מועשר מספיקה". לדבריה, העשרת אורניום ל-20% לא שונה כלל מ-19% או 21%, "זה מספר שנקבע על ידי החלטות פוליטיות וטכניות ולא מדעית", טענה החוקרת בריאיון לחדשות 12. "אם אירן תעשיר את האורניום לרמה של 20% זה אומר שהם עשו כברת דרך משמעותית בדרך לפצצה".

"מדינה שרוצה לפתח נשק גרעיני יכולה לעשות את זה בשתי דרכים - מסלול הפלוטוניום ומסלול האורניום", הסבירה רבינוביץ'. "במקרה האירני מסלול הפלוטוניום נסגר מכיוון שבמסגרת הסכם הגרעין הם נאלצו לפרק את הכור שיכול להפיק אותו ונוח להם יותר להשתמש בצנטריפוגות להעשרת אורניום".

משכך, האופציה היחידה שנשארה לטהראן לפתח פצצה גרעינית היא רק על ידי אורניום, שלדברי  חוקרת הגרעין הוא מחצב שנמצא בטבע בכל מקום, ואף בעומק האוקיינוס. "רובו לא מתאים לפצצה ורק 0.7% מהחומר שנמצא בטבע יכול לשמש לצורך צבאי", אמרה. "לאורניום בריכוז גבוה כזה קוראים איזוטופ ומי שרוצה לפתח פצצה גרעינית חייב לעלות את הריכוז שלו", הרחיבה. "כדי לייצר פצצה כזאת צריך 8-10 ק"ג של אורניום מועשר ברמה של 90% ואת זה עושים בעזרת הצנטריפוגות שמסתובבות בכור הגרעיני".

לפי ההסכם שחתמה טהראן מול המעצמות ב-2105, אם המדינה חרגה ממשקל האורניום המועשר (ברמה של 3.67%) למעל 300 ק"ג, עליה לייצא למדינות זרות את כל העודפים והמים הכבדים שבכור. "מחזור של העשרת אורניום יכול לקחת זמן רב ותלוי בגורמים רבים כמו איכות הצנטריפוגות", הבהירה ד"ר רבינוביץ'. "בסך הכול מדובר על צינור ברזל שיושב על חוד ברזל ולכן קל לשבור אותו".

ב-2011 דווח כי ארצות הברית, בשיתוף ישראל, פגעה בתכנית הגרעין האיראנית באמצעות תולעת מחשבים "סטקסנט". תפקידו של הווירוס, כך לפי דיווחים, היה לשבש ולעצור את פעילות הצנטריפוגות בכור הגרעיני בנתנז, בכך שגרם לצנטריפוגות להסתובב בצורה לא סדירה, בזמן שהמערכת מציגה לטכנאים כי לא זוהתה כלל תקלה. פעילות זו הביאה לשיבושים קשים בכור, נוסף לעיכובים ארוכים.

גם אחרי שמעשירים אורניום, טענה המומחית, ואף לאחר שהכור הגרעיני מוגדר כפעיל, עדיין ישנה אפשרות לפרק אותו. "אפשר לדלל אורניום ולהפחית את האחוזים שלו אבל אין לאירנים אינטרס לעשות את זה", טענה. "היחידים שפירקו כור גרעיני הם דרום אפריקה אחרי עלייתו לשלטון של דה קלרק בתחילת שנות ה-90", הזכירה. "היו להם 6 פצצות ועוד אחת בדרך והם התפרקו מכל הנשק הגרעיני, לא יודעים מה הם עשו עם הגרעין אבל אפשר להשתמש בו לייצור חשמל".

 

"איראן תגיע לפצצה גרעינית תוך שמונה חודשים לכל היותר"

"המדינות האירנית היא של הסלמה הדרגתית ולא לשבור את הכלים בפעם אחת", אמרה מומחית הגרעין. עם זאת, רבינוביץ' הוסיפה כי ישנה הערכה שאיראן "תשמח" לעימות צבאי מוגבל עם ארצות הברית, זאת "לצרכים פנים מדינתיים".

דברים דומים לדבריה של ד"ר רבינוביץ', נשמעו בחודש שעבר מפיו של הסגן לשעבר בסוכנות הביטחון לאנרגיה אטומית, אולי היינונן, כי טהראן תשיג בתוך פחות משנה פצצה גרעינית - לאחר שהודיעה על נסיגה חלקית מהסכם הגרעין וחזרה להעשרת אורניום ללא מגבלות. "על פי החישוב הגס שלי, הם יוכלו להגיע לזה אולי בתוך חצי שנה, שבעה-שמונה חודשים לכל היותר, אם ישקיעו בכך את כל כוחם", אמר בריאיון לגלי צה"ל.

"מה שאיראן עושה כאן באמת, היא למעשה מפתחת שימושים צבאיים לאורניום בלי לייצר נשק", אמר היינונן, והוסיף כי "זו לא רק שאלה של ישראל, זו גם שאלה של התושבים באזור המפרץ שהם מודאגים, בסעודיה מודאגים. יש להם סיבה לדאוג כי איראן בעלת מסוגלות גרעינית".

בהתייחס לנסיגה האיראנית מההסכם והחמרת הסנקציות מצדו של הממשל האמריקני, טען: "אני חושב שהם (האיראנים – א.פ) מרגישים בנוח (עם הפרישה האמריקנית מההסכם – א.פ). יש להם את טכנולוגיית ההעשרה, הם יכולים לבנות עוד צנטריפוגות, כנראה הם גם מסוגלים לספוג סנקציות רבות".

תגיות:איראןהסכם הגרעיןנשק גרעיני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה