חדשות בעולם

בעקבות סערת התכתובות המסווגות: טראמפ מאיים בניתוק יחסים עם השגריר הבריטי

בעקבות חשיפת תכתובות דיפלומטיות מסווגות של שגריר בריטניה בוושינגטון בהם הטיח בטראמפ האשמות קשות, מריצה לונדון שורת בכירים בממשל לוושינגטון בניסיון להרגיע את נשיא ארצות הברית. עם זאת, ראש ממשלת בריטניה הודיעה על הענקת "גיבוי מלא" לשגריר. למרות שהחמיא לה בחום בשבוע שעבר, טראמפ תוקף בחריפות את מיי ומכנה את התנהלותה "טיפשית"

טראמפ (צילום: שאטרסטוק)טראמפ (צילום: שאטרסטוק)
אא

לאחר שבתחילת השבוע נחשפו תכתובות סודיות של שגריר בריטניה בארצות הברית, קים דארוק, עם גורמים בממשלה הבריטית, בהן כינה הראשון את ממשל טראמפ בכינוי "כושל", "מסורבל" ו"לא מתפקד", אמש (שלישי) איים נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בניתוק יחסים עם השגריר. לא נעבוד אתו יותר", הודיע טראמפ. "החדשות הטובות לממלכה המאוחדת הן שבקרוב יהיה להם ראש ממשלה חדש".

בסדרת ציוצים בחשבון הטוויטר שלו, טראמפ גם תקף את ראש ממשלת בריטניה היוצאת, תרזה מיי, שמיהרה לגבות את שגריר ארצה: "צריך לדבר עם המדינה שלנו, ועם ראש הממשלה מיי, על שיחות הברקזיט הכושלות, ולא לכעוס מהביקורת שלי על הדרך שבה הן התנהלו. אמרתי לתרזה מיי איך לעשות את ההסכם הזה, אבל היא הלכה עם הדרך המטופשת שלה - ולא הצליחה לעשות את זה. אסון!", הטיח טראמפ במיי.

"אני לא מכיר את השגריר אבל הוא לא אהוב או נחשב בארה"ב. תגידו לו שלארה"ב יש כעת את הכלכלה והצבא הטובים ביותר בעולם, בפער גדול, והם רק גדלים ומתחזקים מדי יום. תודה לך, אדוני הנשיא!", הוסיף טראמפ. "השגריר המטורף שעמו הונתה בריטניה את ארה"ב הוא לא מישהו שאנחנו מתרגשים ממנו". דבריו הקשים  של טראמפ נגד ראש הממשלה הבריטית באים לאחר שבשבוע שעבר, במהלך ביקורו בממלכה, שיבח את מיי ואמר כי היא "עשתה עבודה טובה מאוד".

במסגרת מאמצי לונדון להרגיע את המתיחות שפרצה לאחר חשיפת התכתובות החשאיות ב"דיילי מייל" הבריטי, הגיע שר המסחר הבינלאומי של בריטניה, ליאם פוקס, לוושינגטון והתנצל בפני ממשל טראמפ על הדברים. שר החוץ הבריטי, ג'רמי האנט, פתח גם הוא בשורת פעולות בניסיון למזער נזקים, והבהיר כי הוא לא מסכים עם דבריו של השגריר, וכי לבריטניה "יחסים חמים" עם הממשל האמריקני. "עלינו לגלות כיצד זה, ולתת ביטחון לכל הצוותים שלנו ברחבי העולם כך שיוכלו להמשיך לתת לנו את הערכותיהם הכנות", אמר האנט. "אני מקווה שנרד לשורש העניין, וכמובן שיהיו השלכות חמורות אם נגלה מי אחראי לכך".

עם זאת, הדובר הרשמי של ראש ממשלת בריטניה מסר כי למיי "אמון מלא" בשגריר הבריטי, וכי זכותו להביע את הערכתו על הבית הלבן בצורה "כנה וישירה". הדובר הבהיר כי אין בכוונת לונדון להביא לפיטוריו, חרף העובדה כי דבריו "אינם משקפים את הקרבה וההערכה שיש בקשר בינינו".

 

"כדי לתקשר עם הנשיא - עליך לפשט את הדברים בצורה קיצונית"

כזכור, בתזכירים שנכתבו משנת 2017 ועד היום לממשלת בריטניה, כתב השגריר כי טראמפ "מקרין חוסר ביטחון", והוסיף את המלצתו לממשלה בלונדון להציג את עמדתה "בצורה פשוטה, אפילו בוטה", בעת שהם מקיימים שיחות עם הנשיא האמריקני.

"אנחנו לא באמת מאמינים שהממשל הזה יהפוך לנורמלי יותר, או שיהיה פחות בלתי צפוי, פחות מפולג ותפקודי יותר עם הזמן", כתב דארוך באחד התזכירים. לדבריו, "אי אפשר לצפות לשיפור מבחינה דיפלומטית". בתזכיר אחר, מתואר הממשל האמריקני כ"לא מתפקד באופן יוצא דופן".

לדברי השגריר, הטענות שהועלו בתקשורת כי בבית הלבן שורר "כאוס" מאז כניסתו של טראמפ, "נכונים ברובם". השגריר הוסיף כי "ייתכן שאנחנו בתחילתו של סחרור כלפי מטה. דברים יכולים להוביל לחרפה ולמפלה". עוד נטען במסמכים כי "כדי לתקשר עם הנשיא - עליך לפשט את הדברים בצורה קיצונית". הדיפלומט התייחס לטענות על קנוניה בין קמפיין הבחירות של טראמפ ב-2016 לגורמים ברוסיה, ואמר כי "לא ניתן לשלול את התרחישים הגרועים ביותר".

גם בתזכירים מהחודש שעבר, עת ביטל טראמפ את המתקפה באיראן ברגע האחרון, לעג השגריר על הממשל האמריקני וכתב כי ישנו "בלבול בממשל". למרות שטראמפ הסביר כי הסיבה לביטול המתקפה נובעת מהעבודה כי היא הייתה עשויה לגרור 150 הרוגים – תגובה "לא מידתית" לדבריו – השגריר הבריטי טען בתזכיר כי "סביר יותר שהוא מעולם לא רצה לתקוף".

תגיות:בריטניהדונלד טראמפתרזה מיי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה