חדשות בעולם

סבא"א מאשרת: טהראן חצתה את רף העשרת האורניום שהותר לה

לאחר הודעת איראן על יישום האיום והגברת ייצור האורנים מעבר לרף שנאסר עליה, בסבא"א מאשרים את ההודעה. זריף דחה את הניסיונות האמריקניים לשוב לשולחן המו"מ: "ככל שהעניינים מתבהרים נראה כי לא תהיה עסקה טובה יותר, כשהם דורשים בצורה מיידית שיתוף פעולה מלא מצד אירן"

כור גרעיני באיראן (צילום: שאטרסטוק)כור גרעיני באיראן (צילום: שאטרסטוק)
אא

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם אישרה הערב (שני) כי איראן עברה את מגבלת העשרת האורניום, וזאת בניגוד להסכם הגרעין עליו היא חתומה. בכך, אימתו את הודעת טהראן מאתמול, כי העלו את רמת העשרת האורניום מעבר לרמה של 3.67%. מוקדם יותר היום איים דובר הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן, בהרוז קמאלבנדי, כי ארצו תגדיל את מספר הצנטריפוגות, וכן תעשיר אורניום לרמה של 20% - העשרה שיכולה לשמש לפצצה גרעינית אחת.

"חיכינו חודשיים, והשלב השני החל אתמול", אמר הדובר האיראני. "כמובן, זה מגיע לאחר שנה של המתנה סבלנית לכך שהצד השני ימלא את התחייבויותיו".

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, הגיב היום להודעת ארצו בנוגע לנסיגות הנוספת מהסכם הגרעין, וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי צמד ה-B-Team – ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, יורש העצר של סעודיה מוחמד בן סלמאן, היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית ג'ון בולטון, ונסיך האיחוד האמירויות, מוחמד בן זאיד – מכרו את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. "ככל שהעניינים מתבהרים נראה כי לא תהיה עסקה טובה יותר, כשהם דורשים בצורה מיידית שיתוף פעולה מלא מצד אירן", כתב זריף, ואחר הוסיף כי ייתכן פתרון למצב, אולם לא בזמן  כש"B-Team" בהנהגת ארצם.

אמש הזהיר נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, את טהראן, ואמר כי "לאיראן כדאי להיזהר". בשיחה עם כתבים בוושינגטון טראמפ הוסיף כי "בגלל שמעשירים אורניום מסיבה אחת בלבד, ואני לא אגיד לכם מהי. אבל זה לא טוב. כדאי להם להיזהר". לדבריו, "איראן עושה הרבה דברים רעים" וכי "לעולם לא יהיה לה נשק גרעיני".

בשבוע שעבר הודיע שר החוץ האיראני כי תעשיית הגרעין של הרפובליקה צברה כבר כ-300 ק"ג של אורניום מועשר ברמה 3.7, רמה שלפי מומחי הגרעין מספיקה להפיק אנרגיה גרעיני אזרחית. לפי המומחים, חריגה מרמה זו תוכיח כי פניה של טהראן בהכרח לייצור פצצה גרעינית. לפי הארגון Arms Control Association, ניתן להפיק חומר לבניית פצצה גרעינית אחת, אף ממאגר של 1,050 ק"ג בלבד של אורניום מועשר.

 

הסגן לשעבר בסבא"א: "איראן תגיע לפצצה גרעינית תוך שמונה חודשים לכל היותר"

בריאיון שהעניק בחודש שעבר לגלי צה"ל, העריך סגן ראש סוכנות הביטחון לאנרגיה אטומית לשעבר, אולי היינונן, כי טהראן תשיג בתוך פחות משנה פצצה גרעינית - לאחר שהודיעה על נסיגה חלקית מהסכם הגרעין וחזרה להעשרת אורניום ללא מגבלות. "על פי החישוב הגס שלי, הם יוכלו להגיע לזה אולי בתוך חצי שנה, שבעה-שמונה חודשים לכל היותר, אם ישקיעו בכך את כל כוחם", אמר.

"מה שאיראן עושה כאן באמת, היא למעשה מפתחת שימושים צבאיים לאורניום בלי לייצר נשק", אמר היינונן, והוסיף כי "זו לא רק שאלה של ישראל, זו גם שאלה של התושבים באזור המפרץ שהם מודאגים, בסעודיה מודאגים. יש להם סיבה לדאוג כי איראן בעלת מסוגלות גרעינית".

בהתייחס לנסיגה האיראנית מההסכם והחמרת הסנקציות מצדו של הממשל האמריקני, טען: "אני חושב שהם (האיראנים – א.פ) מרגישים בנוח (עם הפרישה האמריקנית מההסכם – א.פ). יש להם את טכנולוגיית ההעשרה, הם יכולים לבנות עוד צנטריפוגות, כנראה הם גם מסוגלים לספוג סנקציות רבות".

תגיות:סבא"אהסכם הגרעיןאיראן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה