חדשות בארץ

התחדשו מחאות בני העדה האתיופית: "שחור זה לא פשע"

כשבוע ממותו של סלומון טקה מירי שוטר בחיפה, ובמטה המאבק של קהילת יוצאי אתיופיה מבהירים כי הם לא מתכוונים לסגת. שורת חסימות כבישים ברחבי הארץ, המשטרה הודיעה על היערכות מוגברת

ההפגנות הערב בעזריאלי (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)ההפגנות הערב בעזריאלי (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
אא

לאחר שהמחאה דעכה ביום רביעי, בין היתר לנוכח בקשת משפחתו של הצעיר סלומון טקה ז"ל שנהרג מירי שוטר, מחאת בני העדה האתיופית מתחדשת הערב (שני) בכמה מוקדים ברחבי הארץ, כאשר במרכזה התהלוכה שיצאה מצומת עזריאלי לכיכר רבין, שם תיערך עצרת המונית. המפגינים צועדים בלב תל אביב כשהם נושאים שלטים הנושאים את המסר "אמא תעשי שאני לא אהיה הקורבן הבא" ו"מדינת ישראל - שחור זה לא פשע".

אלה הילדים של כל עם ישראל. מי שמכנה את יהודי אתיופיה - 'הם', הוא מוציא את עצמו מהכלל", אמרה ג'נט, אחת הצועדות. "דור המדבר שקט, אבל דור ארץ ישראל, הילד הישראלי, הוא לא ישקוט כי הוא למד אתכם. אתם חינכתם ופצעתם את נפשו".

לדבריה, "אל תגידו שההפגנה של יהודי אתיופיה הייתה אלימה. הנערים האלה, זה ילדים שפתחו להם 12 תיקים ולא הצליחו לקלוט אותם. אל תגידו היום טעינו, כל אחד מכם מתחבא בביתו. אם הילד שלי לא יכול לצאת ולחזור - אף אמא לא תשתוק. אני מוכנה לדמם, בסודן דיממנו, אני מוכנה לדמם ואני מוכנה למות".

מוקדם יותר היום פרסמו במטה המאבק של יוצאי אתיופיה את מפת החסימות המלאה: בשעה 17:00 בצומת עזריאלי בתל אביב, בצומת גהה בפתח תקווה, בכביש החוף בין פולג לאיקאה ובצומת הנגב בבאר שבע; בשעה 18:00 בצומת קסטינה בקרית מלאכי, בכביש 38 בבית שמש ובצומת פלוגות בקרית גת, ובשעה 19:00 יחסמו המפגינים את כביש 431 ליד ראשון לציון.

בעקבות ההודעה, במשטרת ישראל הודיעו כי הם "נערכים לקראת קיומן של מחאות וקוראים למפגינים לשמור על החוק והסדר".

המשטרה הוסיפה כי "תאפשר מחאה לגיטימית, אולם לא תאפשר ותפעל בתקיפות מול התפרעויות והפרות סדר אלימות שיכוונו כלפי שוטרים או אזרחים באשר הם". במקביל, מצלמות אבטחה הותקנו ברחוב קפלן בתל אביב בסמוך לקריית הממשלה וצומת עזריאלי.

"המשטרה מנהלת שיח רציף ומאמצי הידברות ממושכים במטרה למנוע אלימות מכל סוג", נמסר בהודעת המשטרה. "לצערנו, בשבוע שעבר חלק מהמוחים ניצלו זאת לביצוע מעשי אלימות וונדליזם כלפי שוטרים ואזרחים, והמשטרה עצרה עשרות חשודים. נמשיך לאפשר את חופש הביטוי והמחאה כחוק, אולם לא נאפשר התפרעות אלימה, וניסיון לפגוע בשוטרים, אזרחים ורכוש בניגוד לחוק".

 

ממצאי התחקיר: "טקה נפגע מנתז"

בתוך כך, מח"ש פרסמה היום את ממצאי הדוח הבליסטי של הירי שגרם בשבוע שעבר למותו של הצעיר ז"ל, לפיהם קצין המשטרה ירה לעבר הקרקע, וכי סלומון נפגע בחזהו מנתז של הקליע. ממצאי הדוח והבדיקות נוספות נמסרו לנציגי המשפחה, ביניהם עורכי דין, שהגיעו הבוקר למשרדי מח"ש, ונפגשו עם ראש המחלקה, קרן בר-מנחם. בפגישה השתתפו בכירים נוספים במח"ש, וכן המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, מומי למברגר.

בהודעת מח"ש נאמר כי "בוצעו עד כה בדיקות מדעיות פורנזיות שונות, בהן ניתוח פתולוגי, בדיקות בליסטיות של הירי, בדיקות של הנשק בו בוצע הירי, ובחינת הזירה על ידי מעבדה לזיהוי פלילי. הממצאים לעת הזו של בדיקות אלו תומכים בטענה כי הקליע פגע תחילה בקרקע, כאשר נתז מהירי בקרקע הוא שפגע במנוח והביא למותו המצער".

עם זאת, בהודעה הובהר כי "החקירה עדיין נמשכת, וכי עדיין לא ניתן לגבש תמונת מצב ברורה וסופית באשר לנסיבות הירי ומהלך האירועים שהביאו לתוצאה הטרגית. כן הובהר כי מטבע הדברים, עדיין מוקדם לקבוע מה המשמעות המשפטית של הממצאים העובדתיים, שכן כאמור החקירה טרם הסתיימה".

קצין המשטרה שחזר הלילה בזירת הירי את האירועים שהתרחשו בשבוע שעבר, וחזר על גרסתו כי פעל מתוך הגנה עצמית וכי לא התכוון לפגוע בטקה. פרקליטו של הקצין, עורך הדין יאיר נדשי, אמר היום כי הגרסה שמסר הקצין בחקירתו במח"ש נתמכת על ידי הממצאים שפורסמו עד כה.

תגיות:הפגנותמשטרת ישראליוצאי אתיופיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה