חדשות בארץ

נתניהו ופוטין שוחחו בטלפון על סוריה ואיראן

בשיחה עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הביע ראש הממשלה בנימין נתניהו תנחומים על מותם של אנשי הצי הרוסי בשריפה שהתרחשה בצוללת הגרעינית. פוטין הזמין את נתניהו לבקר בשנה הבאה במוסקבה ולהשתתף בחגיגות לציון 75 שנה לניצחון על גרמניה הנאצית

נתניהו ופוטין בקרמלין, תמונת ארכיון (צילום: חיים צח, לע"מ)נתניהו ופוטין בקרמלין, תמונת ארכיון (צילום: חיים צח, לע"מ)
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין שוחחו היום (שני) בטלפון. כך אישרו בקרמלין ובלשכת ראש הממשלה. בהודעת הקרמלין צוין כי השיחה נערכה ביוזמת נתניהו.

במהלך השיחה הביע ראש הממשלה תנחומים על מותם של 14 אנשי הצי הרוסי, שנספו בשריפה בשבוע שעבר בצוללת הגרעינית בים ברנץ. מהקרמלין נמסר, כי השניים דנו ביחסים הבילטרליים וסוגיות הקשורות לשיתוף הפעולה ולתיאום הרוסי-ישראלי בזירה הסורית. בהודעת לשכת ראש הממשלה נאמר כי "המנהיגים דנו באיראן ובסוריה וביחסים בין המדינות". פוטין הזמין את נתניהו לבקר במוסקבה בשנה הבאה, ולהשתתף בחגיגות לציון 75 שנה לניצחון על גרמניה הנאצית.

כזכור, לפני כשבועיים התקיימה בירושלים פסגה בין היועצים לביטחון לאומי של רוסיה, ישראל וארצות הברית. בנאומו במפגש המשולש הביע נתניהו את אמונתו כי "ישנו בסיס רחב יותר לשיתוף פעולה בין שלושתנו. הוועידה הזאת מהווה הזדמנות ממשית לסייע בקידום היציבות באזור, ובייחוד בסוריה".

"יש לנו גם יעד כולל", ציין ראש הממשלה בדבריו, "והוא ששום כוח זר שהגיע לסוריה אחרי 2011 לא יישאר בסוריה. אנחנו חושבים שישנן דרכים להשיג את היעד המשותף הזה שייצור מזרח תיכון יציב יותר, או לפחות מזרח תיכון יציב יותר בחלק הזה של האזור. אני מאמין שהשגת היעד שתיארתי זה עתה - הוצאתם של כל הכוחות הזרים מסוריה, אלה שנכנסו לסוריה אחרי 2011 - תהיה טובה לרוסיה, טובה לארצות הברית, טובה לישראל, ואם יורשה לי להוסיף, טובה לסוריה. אנחנו מצפים לדון בדרכים הקונקרטיות להשיג את היעד הזה. ישראל מקווה שהוועידה הזאת תקרב אותנו להשגת היעד המשותף של שלום, שגשוג וביטחון, שהולכים כולם יחד באזורנו".

בעוד ישראל מעוניינת בגיבוש הסכמות מדיניות בין ארצות הברית ורוסיה, שיובילו להרחקתה של איראן מסוריה, הרוסים מצדם מעוניינים להשיג הכרה בלגיטימיות משטרו של בן חסותם הסורי, בשאר אל-אסד. היועץ לביטחון לאומי של רוסיה, ניקולאי פטרושב, הבהיר בנאומו בפסגה כי "צריך לזכור גם את האינטרסים של כוחות אחרים באזור, שאם נתעלם מהם לא נגיע לתוצאות". פטרושב ציין כי רוסיה ואיראן פועלות ביחד במאבק נגד הטרור: "אנחנו מודעים לדאגתה של ישראל ומקווים שהאיומים יוסרו כך שהיא תהיה בטוחה". הבכיר הרוסי הוסיף כי הוא תומך בדבריו של נתניהו כי יש להגיע לשלום וביטחון בסוריה: "צריך להגיע לריבונות סורית על פי ההגדרות הבינלאומיות, וכך צריכים לפעול".

היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ון בולטון, הדגיש בדבריו את מעורבותו העמוקה של המשטר האיראני בטרור ואת שאיפתו להשיג נשק גרעיני: "בכל המזרח התיכון אנו רואים את איראן כמקור של תוקפנות. בשעה שאנו מדברים, נציגים דיפלומטיים אמריקניים מחפשים דרך לשלום במזרח התיכון, אבל איראן מגיבה בשתיקה רועמת. היא ממשיכה לפעול להשגת נשק גרעיני. אין כל ראיה שאיראן קיבלה החלטה אסטרטגית לוותר על נשק גרעיני ולפתוח בדיון ריאליסטי כדי להוכיח זאת". בולטון הוסיף כי למרות הסנקציות האמריקניות שהוטלו על טהראן, "הנשיא טראמפ השאיר את הדלת פתוחה למשא ומתן אמיתי. כל מה שאיראן צריכה לעשות הוא לצעוד דרך הדלת הפתוחה".

תגיות:ולדימיר פוטיןסוריה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה