חדשות בארץ

המבצע הנועז, הכשלים והקצין מ' שנהרג מאש חבריו: נחשף מבצע חאן יונס

שמונה חודשים לאחר שהכוח המיוחד נחשף, צה"ל חושף הערב לפרסום את החלק שהביא למותו של סא"ל מ', לוחם מעוטר, וכיצד נמנעה טראומת גלעד שליט 2. כך נראה כישלון מבצעי - שיכול היה להסתיים הרבה יותר רע

כוחות צה"ל על הגבול (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)כוחות צה"ל על הגבול (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

כ-8 חודשים מאז התקרית החמורה בחאן יונס, צה"ל מציג הערב (ראשון) את ממצאי תחקיר המבצע המסווג שכשל והביא למותו של סא"ל מ'. במרכז התחקיר נחשף כי סא"ל מ', לוחם מעוטר, נורה מאש לוחמי הכוח המיוחד של צה"ל, וכי הלוחמים פעלו באומץ לב ובמיומנות גבוהה. עם חשיפת הממצאים, בצה"ל הבהירו כי "הטמעת הלקחים מתבצעת כבר בימים אלה".

עוד קודם סיום התחקיר, וחרף העובדה כי התחקיר לא כולל מסקנות אישיות כנגד מפקדים, החלו בשדרה הפיקודית של צה"ל בתיקון הכשלים המסתמנים. במהלך החודשים האחרונים חלו שינויים בשורת בעלי תפקידים בכירים בחטיבת המ"מ, ולפי הפרסומים, מפקד היחידה במערך המ"מ שהיה אחראי על הפעולה, קצין בדרגת סגן-אלוף, ביקש באחרונה לפרוש מתפקידו עוד טרם השלים את כהונתו. גם מפקד חטיבת המ"מ, תת-אלוף ג', יפרוש בקרוב משירות ארוך שנים בצה"ל, כאשר ברקע מרחפת לה הכשלים הקשים של המבצע המיוחד ברצועת עזה.

המבצע המסווג בחאן יונס יצא לדרך בערבו של יום ראשון, 11 בנובמבר, לאחר שבעה חודשים של הכנות אינטנסיביות של הכוחות הקרביים בשטח ומערך המודיעין כולו. מטבע הדברים בפעולות כאלה, מי שעמד בראש חוליית הפיקוד הקדמית הוא הרמטכ"ל דאז גדי איזנקוט, ראש אמ"ן, אלוף תמיר היימן וראש השב"כ, נדב ארגמן. גם בשלב שלאחר המבצע, לאחר שהתברר ממדי הכישלון, התחקירים שנעשו - על ידי שני צוותי תחקור חיצוניים – נערכו על ידי צמרת צה"ל בעבר, כאשר בראש אחד מהם עמד האלוף במילואים ניצן אלון.

במרכז התחקיר עמדה השאלה איזה פרט בכוח הוביל את החמושים בחמאס לחשוד בהם – שאלה שתשובותיה נותרו חסויות מעין הציבור.

 

ממצאי התחקיר: החלק שנחשף לציבור

מהמסקנות שחשף צה"ל לציבור עולה כי מסיבה לא ברורה, רכב הטרנזיט שבו ישבו חברי הכוח המיוחד, עורר את חשדם של אנשי החמאס, שהחליטו לעצור את הרכב לתשאול בלב העיר חאן יונס שבדרום רצועת עזה. החמושים החלו לתחקר את הלוחמים כשהם עדיין ישובים בתוך הרכב. בשלב מסוים, מבינים מפקדי הכוח כי הם נחשפו, אז יצאו מהרכב, המשיכו בשיח עם החמושים, ובמהלכו פחתו לוחמי צה"ל באש על החמושים ומביאים למותם של כמה מהם.

בעת שהחלו הצדדים בקרב יריות, עמד סא"ל מ' מחוץ למכונית הטרנזיט, והיה עסוק בהידברות עם החמושים, כשהוא מתאמץ להוכיח כי הם לא חיילים ישראלים. סא"ל מ' נורה על ידי לוחמי צה"ל שיצאו מהרכב תוך כדי ירי, ופגעו בו בטעות בעת ששהה על יד החמושים של החמאס. מפקד הכוח, שחשש מניסיון חטיפה של הלוחם הפצוע, זינק לעבר החמושים וחיסל שניים מהם.

לאחר שנטרלו את החמושים, החלו הלוחמים להעמיס את הפצועים לטרנזיט, ומשם נמלטו מהמקום בדהירה, לעבר נקודת החילוץ המוסכמת. מסוק יסעור שהמתין במקום חילץ את הכוח והעביר אותם לחוף מבטחים.

באופן מפתיע, כל ההיתקלות וההימלטות מהזירה ארכה 20 דקות בלבד. למרות שבחמאס מיהרו לצאת בהודעה לטלוויזיה בה התרברבו כי הכוח הצה"לי השאיר במקום ציוד טכנולוגי רגיש שנפל לידיהם, התחקיר קובע באופן חד-משמעי כי בשטח לא נשאר ציוד מתוחכם ורגיש, ואף הטרנזיט הושמדה כליל מהפצצה אווירית.

 

ראש הממשלה: "מברך על אומץ ליבם של הלוחמים והטייסים שפעלו בתנאים קשים מאוד"

בתחקיר המיוחד הודגש כי לוחמי הכוח פעלו באומץ לב נדיר, קור רוח ומיומנות יוצאת דופן. בהודעת צה"ל הערב הביאו את תגובתו של הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי: "הרמטכ"ל קבע כי משימת המבצע לא בוצעה, הביע צער עמוק על נפילתו של סא"ל מ' וציין את הגבורה שהופגנה על-ידי הלוחמים. הרמטכ"ל ציין כי מניתוח השתלשלות האירועים במבצע עולות מספר שגיאות ותקלות שהביאו לחשיפת הכוח, המצביעות על פערים בשיטת הביצוע ובתהליך ההכנות".

כוכבי הדגיש כי "למערך המבצעים המיוחדים הישגים יוצאי דופן לאורך שנים אשר תרמו רבות לביטחון המדינה וכי המערך הינו חיוני, מקצועי ואיכותי ומהווה זרוע חשאית שאין שני לה". עוד נמסר כי "הרמטכ"ל הדגיש כי הוא משוכנע ביכולתו המבצעית של המערך להמשיך ולפעול להובלת מבצעים הכרחיים לביטחון ישראל כפי שכבר בוצעו בהצלחה, הלכה למעשה בחודשים האחרונים מאז האירוע".

בהודעת דובר צה"ל הודגש כי "הרמטכ"ל ציין לחיוב את תפקוד הלוחמים בשטח ואת שרשרת הפיקוד בשטח ובחפ"ק ובפרט את סא"ל א' אשר פעל בקור רוח, אומץ לב וגבורה ואפשר את חילוץ הכוח. הרמטכ"ל שיבח את כוחות חיל-האוויר וגורמי הרפואה של חיל-האוויר על פעילות חילוץ שהתאפיינה באומץ לב, במקצועיות ובאיכות מבצעית הראויה לכל שבח. צה"ל מחבק וממשיך ללוות את משפחתו של סא"ל מ' ז"ל שנפל בפעולה זו תוך שהוא מגלה גבורה, אחריות ורעות לנשק. צה"ל ימשיך לתחקר את עצמו באופן יסודי ונוקב, להפיק לקחים, ללמוד ולהשתפר וכל זאת על מנת לבצע את משימתו בדיוק ובשלמות".

ראש הממשלה נתניהו הגיב לממצאי התחקיר: "הלקחים יופקו וההמלצות יישומו. מברך על אומץ ליבם של הלוחמים והטייסים שפעלו בתנאים קשים מאוד, ועל פעולת החילוץ ההרואית. אני מבקש לחזק בשם אזרחי ישראל את משפחתו של סא"ל מ' על גבורתו ופועלו".

תגיות:צה"לחמאסחאן יונס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה