חדשות בעולם

תכתובות סודיות של שגריר בריטניה בוושינגטון: "ממשל טראמפ כושל ולא מתפקד"

תכתובות מסווגות של שגריר בריטניה בארצות הברית חושפים את דבריו הקשים שהטיח בכיר הממשלה הבריטית בנשיא ארצות הברית. לדבריו, "כדי לתקשר עם הנשיא - עליך לפשט את הדברים בצורה קיצונית". גורם במשרד החוץ הבריטי: "הציבור הבריטי מצפה שהשגרירים ימסרו לשרים הערכה כנה ובלתי מעורערת"

טראמפ ומיי (צילום: שאטרסטוק)טראמפ ומיי (צילום: שאטרסטוק)
אא

בדרך למשבר דיפלומטית? מעל לשנתיים מאז נכנס לתפקיד נשיא ארצות הברית והיום (ראשון) נחשפים טיב היחסים בין הממשל האמריקני בנשיאות דונלד טראמפ לבן ממשלת בריטניה. בתכתובות סודיות של שגריר בריטניה בארצות הברית, קים דארוק, עם גורמים בממשלה הבריטית, כינה הראשון את ממשל טראמפ בכינוי "כושל", "מסורבל" ו"לא מתפקד", כך פורסם בעיתון הבריטי הדיילי מייל, שהציג שורת מברקים דיפלומטיים של השגריר הבריטי.

בתזכירים שנכתבו משנת 2017 ועד היום לממשלת בריטניה, כתב השגריר כי טראמפ "מקרין חוסר ביטחון", והוסיף את המלצתו לממשלה בלונדון להציג את עמדתה "בצורה פשוטה, אפילו בוטה", בעת שהם מקיימים שיחות עם הנשיא האמריקני.

"אנחנו לא באמת מאמינים שהממשל הזה יהפוך לנורמלי יותר, או שיהיה פחות בלתי צפוי, פחות מפולג ותפקודי יותר עם הזמן", כתב דארוך באחד התזכירים. לדבריו, "אי אפשר לצפות לשיפור מבחינה דיפלומטית". בתזכיר אחר, מתואר הממשל האמריקני כ"לא מתפקד באופן יוצא דופן".

לדברי השגריר, הטענות שהועלו בתקשורת כי בבית הלבן שורר "כאוס" מאז כניסתו של טראמפ, "נכונים ברובם". השגריר הוסיף כי "ייתכן שאנחנו בתחילתו של סחרור כלפי מטה. דברים יכולים להוביל לחרפה ולמפלה". עוד נטען במסמכים כי "כדי לתקשר עם הנשיא - עליך לפשט את הדברים בצורה קיצונית". הדיפלומט התייחס לטענות על קנוניה בין קמפיין הבחירות של טראמפ ב-2016 לגורמים ברוסיה, ואמר כי "לא ניתן לשלול את התרחישים הגרועים ביותר".

גם בתזכירים מהחודש שעבר, עת ביטל טראמפ את המתקפה באיראן ברגע האחרון, לעג השגריר על הממשל האמריקני וכתב כי ישנו "בלבול בממשל". למרות שטראמפ הסביר כי הסיבה לביטול המתקפה נובעת מהעבודה כי היא הייתה עשויה לגרור 150 הרוגים – תגובה "לא מידתית" לדבריו – השגריר הבריטי טען בתזכיר כי "סביר יותר שהוא מעולם לא רצה לתקוף".

יחד עם הבוז שרחש לדונלד טראמפ, דארוך הזהיר את ממשלת בריטניה לבל תזלזל בכוחו הפוליטי-הפנימי של הנשיא האמריקני, זאת לנוכח הערכה כי הוא יזכה בכהונה נוספת.

לנוכח העובדה כי חשיפת התכתובות הדיפלומטיות המסווגות עשויות להוביל למסלול התנגשות בין וושינגטון ללונדון, משרד החוץ הבריטי לא הגיב עד כה לפרסום. גורם במשרד סירב להתייחס לחשיפה באופן מפורש, אך אמר לעיתון כי הציבור הבריטי "מצפה שהשגרירים ימסרו לשרים הערכה כנה ובלתי מעורערת של הפוליטיקה בארץ בה הם נמצאים. השקפותיהם אינן בהכרח ההשקפות של גורמים אחרים בממשל". הבכיר הוסיף כי "אנחנו משלמים לדיפלומטים שלנו כדי שיהיו גלויים וכנים, בדיוק כפי שהשגריר האמריקאי מעדכן את וושינגטון בנושא הפוליטיקה בפרלמנט בווסטמינסטר. הצוות בוושינגטון מנהל יחסים טובים עם הבית הלבן וללא ספק הם ישרדו את ההתנהגות השובבה הזו".

בחודש שעבר ביקר הנשיא האמריקני בממלכה המאוחדת, שם נפגש עם המלכה אליזבת השנייה ובני משפחת המלוכה בארמון בקינגהאם. טראמפ ערך שיחות עם ראש הממשלה היוצאת, תרזה מיי, בהן דנו על "מערכת היחסים המיוחדת", לדברי טראמפ, שבין שתי המדינות. לאורך כל ביקורו התקיימו הפגנות המוניות בהן השתתפו אלפי בני אדם, תחת הקריאה "תגידו את זה בקול, תגידו את זה ברור, דונלד טראמפ לא רצוי כאן".

תגיות:בריטניהדונלד טראמפ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה