חדשות בעולם

ראש בראש מול הבריטים: טהראן חשפה את שקר מכלית הנפט

למרות שהמכלית נשאה דגל פנמה והייתה, לפחות באופן רשמי, בבעלות חברה בסינגפור, הודתה טהראן כי המכלית הייתה שייכת לה, וכי נשלחה לייצא נפט לסוריה, בעלת בריתה הגדולה. במשרד החוץ האיראני איימו כי פעולת ההשתלטות עשויה לדרדר את בטחון האזור

מכלית נפט (צילום: שאטרסטוק)מכלית נפט (צילום: שאטרסטוק)
אא

שעות לאחר השתלטות הכוח המיוחד של הצי הבריטי על מכלית הנפט במפרץ גיברלטר, אמש (שישי) גינו בטהראן את ההשתלטות "הלא חוקית". לפי הודעת דובר משרד החוץ האיראני, פעולה זו עשויה להסלים את המתיחות באזור. במקביל, היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ון בולטון, שיבח את הכוחות המיוחדים, ואמר כי אלו "חדשות נפלאות".

אתמול בבוקר עצר כוח מיוחד של חיל הים המלכותי, בשיתוף פעולה עם רשויות גיברלטר, מכלית נפט איראנית שהייתה בדרכה לסוריה, פעולה המפרה את הסנקציות האירופיות על משטר אסד. לנוכח העובדה כי בבריטניה לא ציינו כי מקור המכלית באיראן, ולאור זה שהמכלית נשאה את דגל פנמה, והייתה בבעלות חברה בסינגפור, גינוי איראן אמש מוכיח כי אכן מדובר במכלית איראנית.

אתמול זימן משרד החוץ האיראני את שגריר בריטניה לשיחת הבהרה, במטרה להביע את "התנגדותה החזקה לתפיסה הבלתי חוקית של כלי השיט".

מבדיקת סוכנות הידיעות בלומברג עולה כי לפני 3 חודשים הוטענה המכלית במסוף הנפט האיראני באי חארג. לאחר שהוטענה, עגנה הספינה במשך כמה שבועות בחופי איחוד האמירויות. משם המשיכה במסע סביב חלקה הדרומי של יבשת אפריקה, ובתחילת יוני חצתה את קייפטאון, כשהיא מעדיפה שלא לקצר את דרכה ולהפליג דרך תעלת סואץ – עובדה שהייתה חושפת את הפרת הסנקציות האירופיות על סוריה.

יש לציין כי פעולת  ההשתלטות של בריטניה, נכון להיום חברה מרכזית באיחוד האירופי, מסמל בהכרח שינוי מדיניות במנגנון האיחוד. מאז שנת 2011 מופעלות סנקציות כלכליות של האיחוד האירופי על משטר אסד, זאת בשל הפרה בוטה של זכויות אדם. סנקציות אלה הביאו לפגיעה אנושה בתעשיות הנפט של סוריה, עובדה שהשפיעה על כלכלתה המעורערת גם כך.

"זאת הפעם הראשונה שהאיחוד האירופי עשה משהו כל כך פומבי ואגרסיבי", אמר מתיו אורסמן, עורך דין בכיר בחברה המעניקה שירותי ייעוץ בנושא הסנקציות. "אני משער כי זה היה מתואם בדרך כלשהי גם עם ארצות הברית, בהתחשב בכך שכוחות נאט"ו היו מעורבים גם כן". לדבריו, "לא סביר שההשתלטות נועדה לאותת לסוריה ולאיראן - וגם לארצות הברית - שאירופה לוקחת ברצינות את אכיפת הסנקציות ושהאיחוד יכול גם כן להגיב למדיניות האיראנית בנושא המשא ומתן המתמשך על הסכם הגרעין".

למרות העיצומים הבינלאומיים שהוטלו על סוריה, היא ממשיכה לקבל מטהראן נפט גולמי, וב-2018 דווח בבלומברג כי הרפובליקה האסלאמית, שסובלת בעצמה מסנקציות אמריקניות קשות, העבירה לפחות 32 אלף חביות נפט. ב-2017 המספר היה כפול מכך ועמד על 66 אלף חביות.

ראש ממשלת גיברלטר, פביאן פיקארדו, אמר אתמול כי המבצע התנהל משעות הבוקר המוקדמות על ידי סוכנויות אכיפת החוק של ארצו, בסיוע לוחמים מיוחדים מחיל הים המלכותי בנמל גיברלטר. לדבריו, המבצע התאפשר הודות למידע מודיעיני כי המכלית, גרייס 1, סייעה להפרת הסנקציות של האיחוד האירופי על סוריה. "יש לנו סיבה להאמין כי כלי השיט נושא נפט גולמי לבית הזיקוק באניאס שבסוריה", אמר פיקארדו.

תגיות:מכלית נפטאיראןבריטניהסוריהסנקציותהאיחוד האירופי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה