חדשות בעולם

למרות הפסגה החמה: צפון קוריאה מאשימה את טראמפ ב"עוינות"

לאחר שוושינגטון דרשה ממדינות האו"ם להפעיל את הסנקציות נגד צפון קוריאה בעקבות הפרת מגבלות הנפט, הטיחו בפיונגיאנג כי ממשל טראמפ נעשה "עוין יותר ויותר". הם גם הוסיפו מדובר במשחק שנועד לכופף את קים, לאחר שטענו כי המכתב האמריקני לאו"ם שוגר ביום הפסגה האחרונה

מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג און (צילום: שאטרסטוק)מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג און (צילום: שאטרסטוק)
אא

חרף הפסגה בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, למנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, פיונגיאנג ממשיכה להפעיל לחצים על וושינגטון שתתיר את הסנקציות עליה. בגינוי, שפורסם הלילה (חמישי) על ידי המשלחת של המדינה הקומוניסטית לאו"ם, הואשמה ארצות הברית בכך שהיא "מתעקשת יותר ויותר על פעולות עוינות" נגדה.

הגינוי בא כתגובה לעמדה האמריקנית כי צפון קוריאה חצתה את רף ייבוא הנפט שהוטל עליה, כאשר הממשל האמריקני שיגר בחודש שעבר מכתב  למדינות האו"ם, בו התבקשו להפעיל את הסנקציות נגד צפון קוריאה. על המכתב היו חתומות המדינות החברות במועצת הביטחון של האו"ם בהן בריטניה, צרפת וגרמניה. במכתב התבקשו כל המדינות לסלק את העובדים הצפון קוריאנים עד 22 בדצמבר.

"אי אפשר להתעלם מהעובדה שמשחק המכתב המשותף הזה נעשה על ידי שגרירות ארצות הברית באו"ם בהנחיית מחלקת המדינה, באותו היום בדיוק שבו הנשיא טראמפ הציע להיפגש", הטיחה פיונגיאנג. עם זאת, לפי דיווח ברויטרס עולה כי המכתב נשלח ב-27 ביוני, קודם לפסגת קים-טראמפ.

"זה די מגוחך שארצות הברית ממשיכה להתנהג באובססיביות עם הסנקציות וקמפיין הלחץ נגד הרפובליקה הדמוקרטית העממית של קוריאה, ולחשוב שהסנקציות הן התרופה לכל הבעיות", אמרו הצפון קוריאנים. "על כל החברות באו"ם לעמוד בנחישות נגד הניסיונות המכוונים של ארצות הברית לפגוע באווירה החיובית שנוצרה בחצי האי הקוריאני בדרך לא קלה".

מאז החלטת מועצת הביטחון של האו"ם ב-2006, מופעלות סנקציות חריפות נגד המדינה המסוגרת, זאת בעקבות קידום תכנית הגרעין והטילים שלה. במסגרת האמברגו, נאסר על המדינה לייצא פחם, מתכת, טקסטיל ועופרת. עם זאת, מה שהביא לפגיעה הכי אנושה במדינה הם הסנקציות על הטקסטיל שפגעו קשות במדינה הנסמכת על תעשיות טקסטיל, וכן הסנקציות על יבוא נפט ומוצרי דלקים.

כזכור, בישיבת ועדת הסנקציות בחודש שעבר, הודיע הממשל האמריקני, יחד עם מדינות מרכזיות נוספות, כי פיונגיאנג הפרה את מגבלות האו"ם של 500 אלף חביות בשנה. בישיבה, דרשה ארצות הברית לעצור לחלוטין את כל משלוח הנשק המזוקק לצפון קוריאה – מהלך שנבלם בשל וטו שהוטל על ידי רוסיה וסין, בעלות בריתה של המדינה. שתי המדינות תומכות בהקלה הדרגתית של העיצומים, בעוד שווינגטון מתעקשת, לפחות בשלב זה, שלא להסיר אותן עד לפירוז מוחלט מנשק גרעיני.

 

הניו יורק טיימס: טראמפ שוקל להכיר בצפון קוריאה גרעינית

ביום ראשון דווח ב'ניו יורק טיימס' כי טראמפ שוקל חתימת הסכם גרעין מול צפון קוריאה שתשאיר אותה גרעינית, אולם יאסור עליה להמשיך בפיתוח, זאת בדומה להסכם הגרעין שנחתם מול איראן ב-2015 על ידי ממשל אובמה. בתמורה עשוי הממשל להסיר את הסנקציות הכבדות, ולהקל על כלכלתה הרעועה.

לפי הדיווח, המתבסס על מקורות בממשל טראמפ, צפון קוריאה לא תצטרך, "לפחות בעתיד הקרוב", לפרק את כלי הנשק הגרעינים שיש לה כיום, המוערכים כיום בין 20 ל-60. בכך, יציג ההסכם הקפאה גרעינית, כזו שמעצבת למעשה את הסטאטוס קוו, ומקבלת בשתיקה את צפון קוריאה כמעצמה גרעינית – מצב שלו התנגדו בחריפות בכל הממשלים הקודמים, לרבות ממשל אובמה.

גורמים בממשל טראמפ שמנסים לקדם את המהלך הסבירו כי הנחת הסכם כזה על שולחן המשא ומתן בין הרודן הצפון קוריאני לנשיא האמריקני, עשויה להוות בסיס איתן לשיחות הבאות בין שני המנהיגים. יש לציין כי הדיווח מנוגד, לפחות באופן רשמי, להצהרות ממשל טראמפ שהבהיר פעמים רבות כי לא יאפשר לצפון קוריאה להיות גרעינית, כאשר נקודת המוצא בשיחות בין המדינות היא שיש לפרוק את צפון קוריאה מנשק גרעיני.

בממשל זעמו על הדיווח, וטענו כי מדובר ב"ספקולציה טהורה". לדברי סטיבן ביגון, שליח הממשל לצפון קוריאה, אמר לעיתון כי חרף פסגת קים-טראמפ, צוותו לא עמל בימים אלה על אף הצעה כלשהי לצפון קוריאנים.

גם ג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, התנער מהדיווח וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "לא אני ולא צוות המועצה לביטחון לאומי שוחחנו או שמענו על רצון 'להסתפק בהקפאה גרעינית בצפון קוריאה'. יש ניסיון מגונה של מישהו לחסום את הנשיא. צריכות להיות לכך השלכות".

תגיות:קים ג'ונג אוןצפון קוריאהסנקציותדונלד טראמפהאו"ם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה