חדשות בארץ

פרקליטו של הקצין: "שום קשר לצבע עור, חש בסכנת חיים"

פרקליטו של קצין המשטרה החשוד בהריגת הצעיר האתיופי התייצב היום לעיני המצלמות והציג את רגעי התקרית מעיניו של קצין המשטרה, השוהה מאז פרסום האירוע תחת אבטחה כבדה. עו"ד נדשי: "האירוע הטרגי אינו קשור כלל למוצא"

הפגנות בני העדה האתיופית (צילום: דוד כהן, פלאש 90)הפגנות בני העדה האתיופית (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
אא

יומיים לאחר פרוץ ההפגנות הסוערות של בני העדה האתיופית בעקבות מותו של הצעיר סלומון טקה מירי של קצין משטרה, התייצב היום (חמישי) פרקליטו של הנאשם, עו"ד יאיר נדשי, והציג את גרסתו לפיה הירי לא בוצע באופן ישיר, וכי לא היה בכך אפליה על בסיס צבע עורו.

"במהלך שנות שירותו הרבות, ניצב מרשי לא פעם אל מול מצבים אתגריים וקשים, אמנם הימים הקשים האלה הם הקשים בחייו", פתח הפרקליט את דבריו במסיבת העיתונאים. "מרשי, אשתו וילדיו הוצאו מביתם למקום מרוחק ומנותק מסביבתם הטבעית אשר בכל רגע נתון שוהים איתם אנשי אבטחה חמושים מחשש לניסיונות פגיעה בחייהם".

"הנזק שנגרם למרשי, לאשתו וילדיו הוא עצום ומתגבר בכל יום שעובר", ציין הפרקליט, תוך שהוא מתאר את כאבם של בני המשפחה בעקבות האשמות המוטחות באב המשפחה. "המסע הקשה הזה הוא רק בתחילתו. מרשי נקלע לאירוע קשה שבו חייו וחיי משפחתו עמדו בסכנה מיידית ומוחשית - וכמוצא אחרון הוא נאלץ לעשות שימוש בנזק לצורך הגנתי בלבד. מרשי יצא לטיול עם משפחתו, וכמצופה מכל שוטר להיות שוטר בכל עת - מרשי נשא עליו את הנשק גם לאחר סיום המשמרת באותו יום גורלי".

לטענתו של עורך הדין, "אלמלא היה פועל כפי שפעל ייתכן שמרשי לא היה נותר בחיים - וסביר גם להניח שמשפחתו הייתה נפגעת. חשוב להדגיש שהוא לא התכוון לפגוע במנוח והירי בוצע לצורך התרעתי והרתעתי בלבד".

שלשום מסרה מח"ש כי נעשו שחזורים בזירה ונמצאו ראיות נוספות, כמו גם נסרקו כל מצלמות האבטחה באזור.

"גם אם אדם חשוד במעשה כלשהו, במיוחד כשמדובר בקצין משטרה, אדם שהוא ערכי ונורמטיבי, יש לתת לו את יומו בבית המשפט, דבר שעוד לא קרה, שכן חקירת מח"ש כרגע נמצאת בעיצומה", אמר נדשי. "עדיין אין ראיות או מסקנות שהוגשו נגדו, וברשתות החברתיות הוא מכונה רוצח, ומאיימים עליו ועל ילדיו בהוצאה להורג. הדבר הזה חייב להפסק. בשם מרשי ומשפחתו אני מבקש להפסיק את מרוץ השדים, די להפצת השמועות השקריות ודי לאיומים. תנו לחקירה להסתיים ולהגיע לחקר האמת".

מוקדם יותר השבוע הדגיש פרקליטו של הקצין כי "מרשי משתף פעולה עם חוקרי מח"ש באופן מלא במטרה להגיע לחקר האמת במהירות האפשרית. מרשי דבק בגרסתו שלפיה נאלץ להגן על עצמו ועל משפחתו מפאת סכנת חיים מיידית ומוחשית שבה היו נתונים ודומה כי ממצאי החקירה עד כה תומכים בגרסתו".

 

נחשפה עדותו של הקצין: "לא יריתי לאוויר כי הייתי בלב שכונת מגורים"

בתוך כך, היום נחשפה עדותו במשטרה לפיה הסיבה שלא ירה באוויר, כמו שלכאורה היה אמור לעשות, היא מפני שהאירוע התרחש בלב שכונת מגורים שהגבירה את חששו כי יפגע באזרחים לא מעורבים. לפי הדיווח ב'הארץ', המסתמך על מקורות המעורים בחקירה, הקצין טען להגנתו כי לא ביצע ירי בכינון ישיר לעבר ההרוג, כי אם לעבר הקרקע, ומשם ניתז הכדור לעבר טקה והביא למותו. עם זאת, עד כה לא אותרו ממצאים חד-משמעיים התומכים בגרסתו.

במסגרת החקירה הועבר נשקו של הקצין לבדיקה בליסטית במחלקה לזיהוי פלילי שבמטה הארצי של המשטרה, במטרה לקבוע האם זווית הירי בוצעה בכינון ישיר או לעבר הקרקע. כאמור, עד כה לא ניתן להניח באופן חד-משמעי כי הירי בוצע לעבר הקרקע, אך נבדקת אפשרות שהירי כוון לעבר חומה או גדר שהיו צמודים להרוג, ומשם חדר לגופו. לפי הגורם המעורב בחקירה, ישנם "פערים משמעותיים" בין גרסת הקצין לבין גרסתם של עדי הראייה.

לפי עדותו של מדריכו של הצעיר, לאחר שטקה נפגע בחזהו, "אחד המדריכים ניסה להנשים אותו ואני ראיתי את השוטר שירה ממש מסתובב בינינו מעל הגופה. הוא הסתובב כאילו לא קרה כלום ודיבר בפלאפון. חד-משמעית, השוטר לא ירה תוך כדי מנוסה. כשהוא הסתובב בינינו, גם לא ראיתי שהוא פצוע ואם הוא היה פצוע, הוא הצליח להסתיר את זה ממש טוב. הוא יותר בריא משלושת הנערים שהיו שם גם יחד. סלומון הוא בחור דרדרל'ה כזה וגם שני הנערים האחרים הם ממש ילדים. לא היתה שם סכנת חיים וגם הילדים שלו לא היו לידו, הרחוב היה ריק".

לנוכח העובדה כי הבדיקה הבליסטית לא מספקת תשובות ברורות, במח"ש ממתינים כעת לדו"ח הסופי של המכון לרפואה משפטית באבו כביר, שייקבע מאיזו זווית חדר הכדור לגופו. אלא, שגם תוצאות נחיתת גופתו של טקה, כך לפי גורמים המעורבים בחקירה, אינה מספקת מענה חד-משמעי לשאלה באיזה אופן נהרג. צורת הקליע לאחר הפגיעה - הזווית שבה נמעך ושינה את צורתו - עשויה לשפוך אור על האופן בו בוצע הירי, והאם תתיכן אפשרות שהצעיר מת כתוצאה מפגיעה ישירה. יחד עם זאת, גם אם יעלו ממצאים שיתמכו בגרסה מסוימת, ישנו קושי משפטי מהותי להציג זאת בבית משפט, זאת לנוכח ההתערבות הרפואית של כוחות ההצלה שעמלו להציל את חייו. לדבריהם, סביר להניח כי המגע אם הפציעה הביאה לשינויים מהותיים בה, אשר עשויים לקלקל את הסיכויים לברר את תמונת המצב המהימנה.

גורמים משפטיים מעריכים כי גם אם לא יוכח עבירה להריגה (עונש הקצוב בחוק עד 20 שנות מאסר), סביר כי יועמד לדין בעוון גרימת מוות ברשלנות (עונש של עד 3 שנות מאסר), זאת בשל ההנחה כי לא הייתה סיבה סבירה לפתוח בירי, ואף לא להשתמש באקדח. עם פרסום התקרית, הועבר הקצין למלון במרכז הארץ, תחת אבטחה מוגברת, זאת בעקבות מידע מודיעיני לפגוע בו ובבני משפחתו, והאיום לחייו מוגדר ברמה 6 – הרמה הכי גבוהה. ביום שני הורה בית המשפט השלום לשחררו למעצר בית.

כזכור, האירוע שהוליד סערה רבתי בקרב בני העדה האתיופית, החל ביום ראשון בלילה, אז נכח הקצין, שלא היה בתפקיד, עם משפחתו בסמוך לפארק בקריית חיים שבחיפה, כאשר שמע ריב קולני של טקה וחבריו עם נער בן 13. בשלב זה, טען הקצין, החליט לעזוב את משפחתו והתקרב לזירה במאמצים להפריד בין הניצים. לאחר מכן שב הקצין לנקודה בה שהתה משפחתו, כאשר אבנים שנזרקו מכיוונם של טקה וחבריו החלו לעוף לעברו, ואף הביאו לפגיעות בראשו ובכתפו.

הקצין, שלטענתו חש סכנה ברורה לחייו ולחיי משפחתו, החל במרדף אחר הצעירים, ובשלב מסוים ביצע ירי לעבר הקרקע, כשהוא עושה זאת כאמצעי הרתעה ולא כדי להביא למותו של טקה. לפי מקורב לקצין, החשוד עמד בקשר רציף עם המשטרה לכל אורך האירוע, טענה שלא זכתה לאישור מח"ש.

תגיות:סלומון טקהמח"ש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה