ונשמרתם

השלב הבא ביישום חוק הטבק: תיאסר מכירת ממתקים בצורת סיגריות

השלב השני של החוק המטיל מגבלות על שיווקם של מוצרי טבק ייכנס לתוקף בתחילת השבוע הבא. שלב זה מתמקד במניעת חשיפתן של ילדים לעולם העישון הממכר. האגודה למלחמה בסרטן: "צעד היסטורי בקידום המאבק בנגע העישון"

(צילום: האגודה למלחמה בסרטן)(צילום: האגודה למלחמה בסרטן)
אא

ביום שני הקרוב (8 ביולי) ייכנס לתוקף השלב השני ביישום החוק המעודכן לאיסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון. שלב זה מתמקד במניעת החשיפה של ילדים לעולם העישון הממכר. בין ההוראות הכלולות בו – איסור על מכירתם של מסטיקים, ממתקים וצעצועים בצורת סיגריות, וזאת על מנת לצמצם את השימוש במוצרי טבק בקרב בני נוער וצעירים. הקנס על הפרת הוראה זו הוא 75,300 שקלים לאדם פרטי או 150,600 לתאגיד. הוראה חדשה נוספת אוסרת על שימוש בדמויות של בני אדם, בעלי חיים, פירות או צמחים בפרסומות מותרות למוצרי עישון או בסימון על חפיסתם או אריזתם. הקנס על הפרת הוראה זו הינו 226,000 שקלים לאדם פרטי או 502,000 שקלים לתאגיד.

מדובר, כאמור, בפעימה השנייה של החוק, שאושר ברוב גדול בכנסת ה- 20 לפני פיזורה, בהובלתם של חברי הכנסת לשעבר איתן כבל, יהודה גליק ואייל בן ראובן. החוק המעודכן נועד לצמצם את שיווקם של מוצרי העישון והאידוי לסוגיהם ולהגן במיוחד על הדור הצעיר מפני התמכרות אליהם.

ממידע שנאסף באגודה למלחמה בסרטן עולה כי במשך עשרות שנים שווקו בישראל ובעולם מסטיקים וממתקים בצורת סיגריות, אשר העניקו לסיגריות מעמד של מוצר לגיטימי. זאת ועוד: מחקרים מדעיים שפורסמו לאורך השנים גילו כי ילדים שצורכים ממתקים בצורת סיגריות נוטים יותר להפוך למעשנים בבגרותם, וכי ממתקים הדומים לחפיסות סיגריות יכולים לעודד עישון בקרב בני נוער וצעירים.

מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן הציג את תוצאותיו של אחד ממחקרים אלו, שפורסם בכתב העת המדעי "בריטיש מדיקל ג'ורנל" (BMJ). במסגרת המחקר, חוקרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת רוצ'סטר שבמדינת ניו יורק ערכו חיפוש מעמיק אחר הביטוי "candy cigarettes)ממתקים בצורת סיגריות). החיפוש גילה מסמכים רשמיים של ארצות הברית, מחקרים אקדמיים וניירות עמדה של תעשיית הטבק, מהם עלתה תמונת מצב מדאיגה. מהמסמכים נחשף, כי ראשי תעשיית הטבק ראו בממתקים אמצעי פרסום אפקטיבי למעשני העתיד. הם עבדו בשיתוף פעולה הדוק עם יצרני הממתקים, פעלו להעלים עדויות מחקריות אודות הנזקים האפשריים והפעילו לוביסטים כנגד ניסיונות להגביל בחקיקה את מכירת הממתקים. עוד חשף המחקר של אוניברסיטת רוצ'סטר, כי חלק מחברות הטבק העניקו ליצרני הממתקים אישור להשתמש בעיצוב המקורי של חפיסות הסיגריות האמיתיות, תוך שימוש בלוגו ובעיצוב זהה בייצור המסטיקים והשוקולד, וזאת במטרה לעודד את הילדים להתייחס לסיגריות כאל מוצר לגיטימי.

 

"צעד היסטורי בקידום המאבק בנגע העישון"

סגנית יו"ר האגודה למלחמה בסרטן, מירי זיו, אמרה: "בכל יום גובה העישון בישראל קורבנות מוות ותחלואה במשפחות רבות כתוצאה מסוגים שונים של סרטן כמו גם ממחלות רבות אחרות. הודות לחוק המעודכן, לצד תיקון עיוות המס על הטבק לגלגול, אנו רואים את ניצני ההחלמה של החברה הישראלית מתופעת העישון, שכן סקר ישראלי שערכנו מצא כי 40.2% מקרב המעשנים כבר שקלו להפסיק לעשן בעקבות עליית מחירי הסיגריות בכלל ומחירי הטבק לגלגול בפרט. חלקם אף כבר נקטו בצעדים אקטיביים בנושא".

זיו הוסיפה כי "זהו צעד היסטורי בקידום המאבק בנגע העישון, שיאפשר להפחית את העישון בקרב מבוגרים, ובמיוחד להגן על בני הנוער והדור הצעיר מפני הקידום של מכשירי האידוי האלקטרוניים. היעד המרכזי של המאבק שלנו, הוא מניעת התמכרות הצעירים להרגל הממכר והקטלני, שכן הם רגישים במיוחד להשפעת ניקוטין, שמקורו בסיגריות רגילות ובסיגריות אלקטרוניות, הפוגע בהתפתחות המוח וכבר נמצא כי הן מכילות חומרים רעילים, חומרים מסרטנים ידועים ומתכות. נכון להיום, מתחילות גם להתגלות תופעות מדאיגות, של שינויים גנטיים בחלל הפה המזוהים עם התפתחות גידולים סרטניים, לחץ דם גבוה, שבץ מוחי וסיכון מוגבר למחלות לב, כפי שמודים אף היצרנים בעצמם".

בינואר 2020 ייכנס לתוקף השלב הבא של יישום החוק, במסגרתו תיאסר הצגתם למכירה של מוצרי העישון בחנויות. בנוסף, גודלן של האזהרות על חפיסות מוצרי טבק יוגדל מ- 30% ל- 65%, ותחול חובת אזהרות על כל מוצרי עישון ואידוי אחרים בגודל של 30%.

כזכור, בשלב הראשון של החוק, שנכנס לתוקף בחודש מרץ, הוחלו על סיגריות אלקטרוניות כל ההגבלות וההוראות שחלות על סיגריות רגילות, לרבות איסור עישון במקומות ציבוריים, חובת הדפסת אזהרה על האריזה ואיסור מכירה לקטינים. כמו כן הוחלו הגבלות שונות על פרסומן של סיגריות אלקטרוניות ומתקני אידוי ואיוד.

(סרטוני הוידיאו - באדיבות האגודה למלחמה בסרטן)

סיגריה אלקטרונית מסוכנת​

 
הכירו את הארנב

קבלו מתכון מפחיד לנרגילה​

 
אמא יקרה לי

תגיות:סיגריותהאגודה למלחמה בסרטן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה