חדשות בארץ

ההפגנות יתחדשו הערב: בכירים בקהילה החרימו פגישה עם נתניהו

בשעות אחר הצהריים צפויות ההפגנות להתחדש. בכירים בקהילה האתיופית, לרבות אביו של טקה ז"ל, דחקו במפגינים שלא לנקוט באלימות כלל. השר ארדן ומ"מ המפכ"ל נפגשו כעת עם ראשי הקהילה. ראש הממשלה: "לא נסבול חסימת צירים והפעלת אלימות כנגד כוחותינו"

מכונית עולה באש המפגינים (צילום: פלאש 90)מכונית עולה באש המפגינים (צילום: פלאש 90)
אא

אחרי יום רווי בכאוס ובאנרכיה, משטרת ישראל נערכת לחידוש ההפגנות בשעות אחר הצהריים (רביעי).  כוחות המשטרה פוזרו בכוחות מוגברים בכל רחבי הארץ, ונחושים למגר את האלימות במחאות קהילת יוצאי אתיופיה בעקבות מותו של הצעיר סלומון טקה, מירי של קצין משטרה. אחד המוקדים שבו נפרשו כוחות גדולים הוא צומת עזריאלי, שחסימתו תשפיע ישירות על עשרות אלפי נהגים החגים על ציר נתיבי איילון. עומסים כבדים כבר נרשמו ברכבת ישראל, בשל הצפת הרכבות בנוסעים החוששים פקקי הענק כמו אתמול בערב, שהביאו לעיכובם של מעל ל-50 כלי רכב.

צפוי כי ההפגנות שיתחדשו, שוב ישימו דגש על חסימת צירים מרכזיים ברחבי המדינה, בהם, כאמור, צומת עזריאלי בתל אביב, מחלף פולג בנתניה, מחלף ראשון לציון, מחלף יבנה, הכניסה לירושלים, צומת קריית אתא, צומת יקנעם, כביש 431 בשפלה. בנוסף, ייערכו הפגנות בכיכר העצמאות בעפולה, תחנת המשטרה בראש העין, צומת אל על, צומת ביל"ו, צומת קסטינה, צומת היכל הספורט באשקלון ותחנה מרכזית באר שבע. הפגנה נוספת צפויה להתקיים מול מעונו הפרטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקיסריה.

במקביל להיערכות המשטרה, השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, ומ"מ מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, נועדו היום עם בכירים בקהילת יוצאי אתיופיה, במטרה להביא להסכמות עם הקהילה, ובניסיון לקיים שיח שימנע את האלימות החריגה שנראתה אמש. בפגישה, התחייב השר לפעול למיגור גילויי הגזענות מצד השוטרים, עם זאת הבהיר כי "מחאה-כן אבל אלימות ואנרכיה אסור שתהיה".

 

נתניהו הודיע על מפגש בהול עם בכירי הקהילה ונענה בהחרמה

בתוך כך, בעקבות התגברות המחאות, ראש הממשלה יערוך הערב כינוס מיוחד של ועדת השרים לעניין קידום שילוב הקהילה האתיופית בחברה הישראלית, וזימן לפגישה את מנהיגי הקהילה ופעיליה. "העדה הזאת יקרה לנו. אני אומר את זה בתור מי שמקיים גם היום ישיבה כשאני עומד בראש צוות השרים כדי לטפל בבעיות של העדה הזאת. אנחנו נדון בכל הנושאים, אבל נדון גם בדבר שהוא בלתי נסבל - אנחנו לא מוכנים לקבל ולא נסבול חסימת צירים והפעלת אלימות כולל בקבוקי תבערה נגד כוחותינו, ושריפת מכוניות או כל רכוש אחר של אזרחים. אנחנו מדינת חוק. אנחנו דורשים שכולם יכבדו את החוק", מסר נתניהו.

עוד אמר נתניהו: "קיימנו דיונים על שיטור יתר, על שינוי הדפוסים של ההתנהגות מול בני העדה האתיופית. זה דבר שכבר חל בו שיפור וייתכן שאנחנו צריכים להביא עוד הרבה שיפורים, אבל דבר אחד בטוח - אי אפשר לטפל בזה בחסימת צירים ואי אפשר לטפל בזה באלימות, בדרכים אחרות כן, לשם כך אנחנו גם מכנסים את הוועדה".

אלא, שעם ההודעה על המפגש הבהול עם פעילי הקהילה ובכיריה, הודיעו חלקם כי אין להם כוונה להשתתף במפגש. לטענתם, מדובר ב"ספין" של נתניהו, וכי אין לו כוונה אמיתית להביא לשינוי המצב החמור בהתנהגות מול הקהילה.

אחד ממנהיגי העדה, קייס הקהילה בראשון לציון, סמאי אליאס, אישר את השתתפותו בפגישה לאחר "התלבטות לא פשוטה", לדבריו. "אנחנו שבעים מוועדות. לא ראינו תוצאות בשטח אחרי הקמת ועדת פלמור בעקבות המחאה ב-2015. היו אינספור החלטות ממשלה ולא ראינו כלום מזה. ההחלטות נוסחו על הנייר מצוין - אבל היישום שלהן בשטח לא התרחש. אם לא מיישמים את ההחלטות - זה לא יותר מספין פוליטי, ואני חושש שגם המפגש הזה הוא לא יותר מספין", טען אליאס. עם זאת, אליאס הבהיר כי מפאת כבודו של ראש הממשלה הוא לא ייעדר.  

 

ההצעה: הקמת ועדה חיצונית שתחקור את התנהלות מח"ש לאורך השנים

תחת הקמת ועדות ממשלתיות, בכוונתו של אליאס להציע בפני ראש הממשלה להקים גוף חיצוני שיעקוב אחר פעילות מח"ש - לאורך השנים – בכל הנוגע להתייחסותה לתלונות אתיופים על אלימות של שוטרים נגדם. "הם הוכיחו פעם אחר פעם שלא נעשה שום דבר. חשוד תמיד הופך להיות קורבן", אמר מנהיג הקהילה. "אין לבני הקהילה אמון במח"ש. נער נורה למוות במגרש הביתי שלו. איך יכול להיות שהגופה של סלומון טקה ז"ל עוד לא התקררה - ומח"ש כבר הסכימה לשחרר את הקצין היורה לביתו".

מוקדם יותר היום פנה אליאס לקהילה האתיופית והפציר בהם שלא לנקוט באלימות במהלך המחאות היום: "שלום לכל חבריי שנמצאים בשטח ביום הקשה הזה, ביום הטרגדיה הקשה של חברנו, אחינו, סלומון טקה. ביום המתסכל הזה אנחנו חייבים לזכור שלארץ הזו אבותינו חלמו. הם שילמו מחיר כבד בדרך בכדי להגיע לירושלים ובכדי לחיות בארץ שלנו".

 "אנחנו ניאבק בדרך הלגיטימית, ללא אלימות וללא אובדן חיים חלילה", הוסיף קייס אליאס. "כן לקדושת חיים, ולא לקדושת המת. אנא שימרו על איפוק, שחלילה לא נאבד עוד חיים. אני קורא לכם חבריי - אנחנו נדרוש את הצדק. הגיע הזמן, הגיעו מים עד נפש, אבל כן למחאה ולא לאלימות".

בהמשך לדבריו של קייס אליאס, גם אביו של הצעיר ההרוג פנה לבני הקהילה האתיופית וביקש  וביקש מהם "לא לפגוע בנפש וברכוש". לדבריו, "יש שוטרים שבאו להגן על העם ועושים את עבודתם נאמנה", אך העביר ביקורת על "מעטים שהתגייסו למשטרה ומשתמשים בנשק שלהם ובכוח שלהם". הוא הוסיף: "אני מקווה באופן אישי שה' ייתן את הדין".

 

ברק: "נוודא שבמוסדות המדינה לא תהיה אפליה גזעית"

מפקד מחוז חוף, ניצב פרץ עמר, הגיע מוקדם יותר היום לניחום אבלים בבית המשפחה בחיפה. "אני מאוד מקווה שזה המקרה האחרון, כמובן זה לא בידיים שלנו", אמר מפקד המחוז לאב, וורקה טקה. "הדינמיקה כופה עלינו דברים, אין לנו שליטה על כל דבר. נעשה את המקסימום לצמצום התקלות".

מפקד המחוז הבהיר לאב השכול כי "תהיה סמוך ובטוח שהדברים נחקרים עד תום. אנחנו לא מעורבים בחקירה אלא מח"ש, וכאשר הדברים יתבררו עד תום נפעל על פי ההנחיות". האב הטיח בו בתגובה: "אתה אחראי על המשטרה באזור. הבן שלי לא יחזור. אתה האחראי".

לדברי הניצב, "אנחנו כואבים את האירוע הטרגי, אבל חייבים לחכות לסיום החקירה. המצב הוא בלתי הפיך, אבל ניתן לממ"ז לחקור". קרוב משפחה של סלומון טקה אמר בעקבות זאת לניצב עמר: "כל הדברים הטובים שעשיתם קרסו, אבל מפה אפשר רק להתרומם". ניצב עמר ציין כי "אנחנו במחוז בקשר עם הקהילה כבר חמש שנים ברצף. יש לנו קשר טוב עם הקהילה ואנחנו צריכים לעשות עוד צעדים. יש הרבה שוטרים מהקהילה ואפשר לחזק את הקשר עוד יותר". לדבריו, במחוז חוף משרתים 50 שוטרים מבני העדה. אורה, בת דודתו של האבא, פעילה במערכת הקשרים בין המשטרה לקהילה. "האבל כפול, כי אני יודעת מה נעשה פה", אמרה. "נעשים פה דברים מדהימים ולא האמנתי שדבר כזה קרה אצלנו".

נוסף לניצב עמר, גם ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, הגיע לניחום אבלים בבית משפחת טקה. "את הנעשה אין להשיב, אבל האסון הזה מחייב אותנו ואת כל המדינה לתקן מהייסוד, ולהבטיח שאסון כזה לא יוכל שוב לקרות", אמר ברק, שהקים מפלגה חדשה בחודש שעבר. "זה שינוי שצריך לקרות גם בלב של כל הישראלים וגם בשלטון. צריך לוודא שבמוסדות המדינה לא תהיה אפליה על רקע צבע עור".

תגיות:סלומון טקהמשטרת ישראלהפגנותיוצאי אתיופיהגלעד ארדן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה