חדשות בארץ

אדלשטיין הודיע רשמית: הבחירות לא יבוטלו

שבועיים לאחר הדיווח כי יו"ר הכנסת מפעיל מאמצים כדי למנוע את ההליכה לבחירות בספטמבר, היום הודיע רשמית כי הם נחלו כישלון. אדלשטיין: "לצערי לא כל הגורמים שיתפו פעולה ולכן לא נוכל לבטל את הבחירות"

אדלשטיין (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)אדלשטיין (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

שבועיים לאחר שאישר כי החל במאמצים למנוע את הבחירות הנוספות בספטמבר, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הודיע היום (רביעי) על כישלון המהלך למנוע את פיזור הכנסת. "בימים האחרונים ביקשתי לקדם עבורכם, אזרחי ישראל, את ביטול הבחירות המיותרות הללו ולחסוך לכם מיליארדים", מסר אדלשטיין. "לצערי לא כל הגורמים שיתפו פעולה ולכן לא נוכל לבטל את הבחירות".

יאיר לפיד, מספר 2 בכחול לבן, הגיב להודעתו של אדלשטיין, וקרא לו לפעול להקמת ממשלת אחדות ללא בנימין נתניהו, ממשלה "שלא תיכנע לסחטנים", לדבריו.

לפי הדיווח אז בחדשות 12, יו"ר הכנסת ניסה להביא למהלך שימנע את פיזור הכנסת על ידי כינוסה של נשיאות הכנסת שתבטל את פגרת הבחירות, וכך יתאפשר חקיקת חוק לביטול פיזור הכנסת. השלב הראשון אמור היה להיות כינוס נשיאות הכנסת על מנת לבטל את פגרת הבחירות. לצורך החקיקה עצמה, נדרש רוב מיוחד של 80 חברי כנסת, רוב שלא גויס לאור סירובה של כחול לבן ומפלגות נוספות.

בשבוע שעבר הבהיר אדלשטיין כי טרם ויתר על היוזמה לביטול הבחירות. "הביטול טרם בטל, לא במקרה לא מתלהמים", אמר בריאיון בכנס הרצליה, "תוך כמה ימים יהיה ברור אם יהיו בחירות". את דבריו חיזק בהערכה כי "אחרי ה-17 בספטמבר בדיוק אותם שחקנים יעמדו סביב אותו שולחן ויצטרכו להתעסק עם אותם נושאים – אז היה עדיף לציבור כולו שלא היו עושים שבתון שלישי השנה, שעולה למשק מיליארדים".

אדלשטיין טען כי יצליח לגייס את הרוב המיוחד, זאת לנוכח העובדה כי ישנם חברי כנסת רבים שאינם רצו בכך: "התחושות לפני פיזור הכנסת היו 'זה לא בא לי טוב בעין', זה לא רוצה לשבת עם זה, והן השתלטו", הסביר. "בשבועיים האחרונים התחילו להופיע תחושות חדשות, וזה הפיח בי תקווה".

דבריו באו על רקע עמדתם של היועמ"ש לכנסת, איל ינון, והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בנוגע לאי-הסבירות החוקתית לבטל את פיזור הכנסת, שהבהירו כי החלטת המחוקק על הליכה לבחירות חוזרות הינה בלתי-הפיכה. אדלשטיין טען כי לא ידוע לו על מניעה חוקית למהלך כזה, והסביר כי מאחר "שזה תקדים, אין חוק שיוכל למנוע את זה מבחינה חוקתית".

יחד עם הבעת האופטימיות שהביע לגבי הסיכויים שמהלך כזה יעבור בכנסת ואף יעמוד במבחן בג"ץ, אדלשטיין הודה כי לא מדובר במהלך החף מבעיות משפטיות. "אנחנו מכירים דמוקרטיות באירופה שבהן המערכת הפוליטית נמצאת בסחרור שהיא לא מצליחה לצאת ממנו שנים", אמר. "אצלנו 71 שנה לא קרה דבר כזה, אז אנחנו אולי צריכים לחשוב איך עוצרים את זה לפני שזה הופך להרגל. מי אמר שלא יהיו בחירות גם בפעם השלישית?", תהה יו"ר הכנסת בהתייחסו לאפשרות, לא לחלוטין מופרכת, כי גם הליכוד וגם כחול לבן יצליחו להשיג בקלות 61 מנדטים וירכיבו את הממשלה הבאה.

לפי הדיווח בשבוע שעבר בחדשות 12, גורמים בסיעות נוספות טענו כי שתי המפלגות המרכזיות ביצעו מספר התקשרויות איתם בניסיון לגייס את תמיכתם, תמיכה שלדבריהם אכן הושגה. בדיווח היום נטען כי שלוש מפלגות אלה אף פנו בעצמם ללשכה המשפטית בכנסת, כדי לבחון את הסבירות למהלך זה. עד כה, ינון לא הוציא התייחסות רשמית לנושא, אך הערכת הצדדים כי חוות דעתו לא תשתנה. עם זאת, הערכות מצביעות על כך שראש הממשלה בנימין נתניהו עשוי להעלות את ההצעה לאישור הכנסת, זאת חרף התנגדות הצוות המשפטי ובתקווה שהמהלך לא יסוכל על ידי בג"ץ.

תגיות:יולי אדלשטייןבחירות 2019

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה