חדשות בעולם

רוחאני מאיים: החל מהשבוע הבא נגדיל את רמת העשרת האורניום

נשיא איראן חסן רוחאני אמר כי ארצו תגביר את רמת העשרת האורניום מעבר ל- 3.67%, וזאת בניגוד להסכם הגרעין עליו היא חתומה. שרי החוץ של מדינות אירופה החתומות על ההסכם קראו לאיראן להימנע מפעולות המערערות אותו והוסיפו כי הם שוקלים את צעדיהם

רוחאני (קרדיט: שאטרסטוק)רוחאני (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

נשיא איראן חסן רוחאני אמר הבוקר (רביעי), כי החל מיום ראשון הקרוב (7 ביולי) ארצו תגביר את רמת העשרת האורניום לכל רמה שתהיה נחוצה לה מעבר לרמת העשרה של 3.67%, וזאת בניגוד להסכם הגרעין מ- 2015 עליו היא חתומה. בראיון לטלוויזיה האיראנית הבהיר רוחאני, כי איראן תישאר מחויבת להסכם אך ורק אם המדינות החתומות עליו יישארו אף הן מחויבות לו, והזהיר כי אם הן לא ימלאו את התחייבותיהן – הכור באראק יחזור ב- 7 ביולי לפעילותו הקודמת. "עצתנו לאמריקה ולאירופה לשוב לשולחן המשא ומתן, לכבד את החוק ולמלא אחר התנאים של הסכם הגרעין", אמר.

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, אישר שלשום כי ארצו מחזיקה ביותר מ- 300 ק"ג של אורניום מועשר ברמה נמוכה של 3.67%, וזאת בניגוד למגבלה שהוטלה עליה בהסכם הגרעין. זריף טען כי לא מדובר בהפרת ההסכם, אך איים כי אם האולטימטום שהציבה איראן לאירופה לפני כחודשיים לא ייענה – היא תעבור ב- 7 ביולי ל"שלב השני" של הפחתת המחויבויות שלה להסכם הגרעין, ותעשיר אורניום מעבר לרמה של 3.67%.

דובר הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, בהרוז קמאלבנדי, אמר בחודש שעבר כי ארצו בוחנת את האפשרות להעלות את רמת העשרת האורניום ל- 20%. העשרת אורניום ברמה זו רחוקה אומנם מרמה של 90% הנדרשת לצורך ייצור נשק גרעיני, אך לדברי מומחים היא תקטין את "זמן הפריצה" – הזמן שנדרש לאיראן לייצר פצצת גרעין אחת מהרגע שהחליטה לעשות זאת.

מוקדם יותר היום, כתב נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, בחשבון הטוויטר שלו, כי "איראן הפרה את הסכם גרעין עם ארצות הברית בסך 150 מיליארד דולר הרבה לפני שהפכתי לנשיא – ועכשיו הם חצו את רף מלאי [האורניום] שלהם. לא טוב". אתמול אמר טראמפ לכתבים בבית הלבן כי איראן "משחקת באש".

שרי החוץ של צרפת, גרמניה, בריטניה והאיחוד האירופי הוציאו אתמול הודעה משותפת בתגובה להודעה שיצאה מטהראן על חציית רף האורניום המועשר: "היינו עקביים וברורים בכך שהמחויבות שלנו להסכם הגרעין תלויה בציות מלא של איראן. אנו מצטערים על החלטה זו של איראן, המעמידה בסימן שאלה מכשיר חיוני למניעת הפצת נשק גרעיני". שרי החוץ הוסיפו והפצירו באיראן לחזור בה מהצעד בו נקטה ולהימנע מצעדים נוספים המערערים את ההסכם: "אנו שוקלים באופן דחוף את הצעדים הבאים שלנו בהתאם לתנאי הסכם הגרעין ובתיאום הדוק עם משתתפיו האחרים".

תגיות:איראןחסן רוחאני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה