חדשות בארץ

ארדן על מחאת הקהילה האתיופית: לא נאפשר אנרכיה

השר לבטחון פנים אמר כי רמתה והיקפה של האלימות בהפגנות של בני הקהילה האתיופית היו חסרי תקדים: "בלילה נכנס מודיעין על כוונות לירי חי כלפי שוטרים". לקראת ההפגנות, הצפויות להתחדש אחר הצהריים, הבהירה המשטרה כי "לא תאפשר את המשך החסימות של צירי תנועה מרכזיים ברחבי הארץ באופן שיוביל לפגיעה כה משמעותית באזרחי ישראל"

ארדן (צילום: פלאש 90)ארדן (צילום: פלאש 90)
אא

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, אמר הבוקר (רביעי) כי במשטרה התקבל מודיעין, לפיו מפגינים בני הקהילה האתיופית מתכוונים לעשות שימוש בירי חי לעבר שוטרים. בראיון לאריה גולן בכאן רשת ב', אמר ארדן כי בצמתים רבים ברחבי המדינה הייתה אתמול "רמת אלימות ששנים רבות לא נראתה בהפגנות ברחבי המדינה, וגם בהיקף חסר תקדים. השלכת רימוני הלם, בקבוקי תבערה על כלי רכב ועל תחנות משטרה במגמה לשרוף אותם. בלילה נכנס מודיעין על כוונות לירי חי כלפי שוטרים, וכל זה על בסיס הסתה ברשתות וקריאה לצעירים, ואפילו לבני נוער שכרגע נמצאים בחופש, להגיע בהמוניהם".

"אנחנו נעשה הכל, ועושים הכל, כדי לאפשר את זכות המחאה", הוסיף ארדן. "אני יכול להבין את הכאב ואת נושא המחאה, וזכותם של המפגינים למחות. אבל זכות המחאה כן – אנרכיה בשום פנים ואופן לא. מה שראינו אתמול היו אנרכיה ואלימות בלתי נסבלת שמסכנת חיים".

ארדן הבהיר כי המשטרה תיערך היום בצורה שונה לקראת האפשרות לחידוש המהומות: "בשונה מבעבר, אין הנהגה ברורה למחאה. יש קריאות מכל עבר של צעירים, חלקם עם רקע קיצוני מאוד, לקרוא לכולם לצאת לרחובות ולפעול באופן אלים. המחאה לגיטימית ומוצדקת, אבל הפעלת אלימות מסכנת חיים ופגיעה ברכוש – לא ולא. אם חס וחלילה המשטרה תיאלץ היום להפעיל כוח, האחריות תהיה על אותם אנשים אלימים ופורעי חוק וסדר". 

השר דחה את הטענה כי הירי שהוביל למותו של סלומון טקה מייצג את יחסה של המשטרה לקהילת יוצאי אתיופיה. לדבריו, "ודאי שהייתה, ואולי יש, תופעה של שיטור יתר. אבל ראשי הקהילה יודעים היטב שבשנים האחרונות המשטרה עוברת שינויים דרמטיים. יש היום כמעט 1,000 שוטרים מקרב בני הקהילה. בשנים האחרונות עשינו הרבה פעולות, שהובילו בשנה האחרונה לירידה של 21% במעצרים בקרב בני הקהילה. יש הרבה צעדים שנעשים כדי להילחם בתופעת שיטור היתר".

במהלך ההפגנות והמחאות האלימות של היממה האחרונה, טיפלו חובשים ופראמדיקים של מד"א ב- 83 נפגעים, ביניהם 47 שוטרים, 26 מפגינים, 9 עוברי אורח ולוחם אש אחד. 5 מהנפגעים פונו במצב בינוני לבתי חולים, בעוד מצבם של שאר הפצועים הוגדר קל.

ההפגנות של בני הקהילה האתיופית צפויות להימשך גם היום, החל משעות אחר הצהריים. ברשתות החברתיות הופצו קריאות להתאסף במוקדים רבים ברחבי הארץ, להפגין ולחסום צירים. ברשימת המקומות שצוינו נמצאים, בין היתר: צומת עזריאלי בתל אביב, מחלף פולג בנתניה, גשר המיתרים בכניסה לירושלים, צומת קריית אתא, צומת יוקנעם, כיכר העצמאות בעפולה, תחנת המשטרה בראש העין, צומת ביל"ו, התחנה המרכזית בבאר שבע, צומת קסטינה, כביש 431 בכניסות וביציאות מהערים, כביש 4 ביבנה ובראשון לציון, ועוד.

מהמשטרה נמסר, כי מאז שלשום בלילה נעצרו 136 חשודים בגין תקיפות שוטרים, ונדליזם והפרה בוטה של הסדר הציבורי. באירועים נפצעו 111 שוטרים כתוצאה מתקיפה, זריקות אבנים, יידוי חפצים ובקבוקי תבערה. לקראת ההפגנות הצפויות היום, הבהירה המשטרה: "נאפשר למפגינים למחות אך לא נאפשר אלימות. נפעל בתקיפות להפסיק את האלימות תוך שימוש בכל האמצעים העומדים לרשותנו. לצד הכלה ואיפוק משטרתי רב כלפי מפגינים, מתוך ניסיון לאפשר להם לבטא את מחאתם, משטרת ישראל לא תאפשר את המשך החסימות של צירי תנועה מרכזיים ברחבי הארץ באופן שיוביל לפגיעה כה משמעותית באזרחי ישראל בכלל ובמשתמשי הדרך בפרט".

תגיות:גלעד ארדןיוצאי אתיופיההפגנותמשטרת ישראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה