חדשות בארץ

יממה של אנרכיה: עשרות פצועים במחאה האלימה של הקהילה האתיופית

ההפגנות של בני הקהילה האתיופית, על רקע ירי השוטר שגרם למותו של סלומון טקה, גלשו לאלימות פיזית נרחבת, שהתבטאה בהשחתת רכוש ופגיעה פיזית בשוטרים ובאזרחים. במהלך הלילה הצליחה המשטרה להשתלט על האירועים ולפתוח את רוב הצירים המרכזיים לתנועה

תל אביב, אמש (צילום: פלאש 90)תל אביב, אמש (צילום: פלאש 90)
אא

בתום יממה טעונה של הפגנות ומחאות מצד בני הקהילה האתיופית ברחבי הארץ, שגלשו לאלימות פיזית תוך השחתת רכוש ופגיעה בשוטרים ובאזרחים, הצליחו הלילה (רביעי) כוחות משטרה להשתלט על האירועים ולפתוח את רוב הצירים המרכזיים לתנועה מחודשת. מהמשטרה נמסר כי 47 שוטרים נפגעו במהלך העימותים ו- 60 מפגינים נעצרו לאחר שהתפרעו, הפרו את הסדר הציבורי ותקפו שוטרים באלימות.

במשך שעות ארוכות חסמו המפגינים כבישים רבים, וגרמו לשיבושי תנועה נרחבים. על פי ההערכות, בין 50 ל- 60 אלף כלי רכב נתקעו בפקקי ענק. כוחות המשטרה נהגו לאורך היום באיפוק יחסי ואפשרו את ההפרעות לתנועה, וזאת כדי למנוע הסלמה במצב. לקראת השעה אחת עשרה בלילה, החלו השוטרים בפינוי בכוח של הצירים. בהודעה שהוציאה המשטרה נאמר כי "המחאות הפכו להתפרעויות אלימות ומשוללות כל רסן, תוך אלימות חמורה שהופנתה נגד שוטרי משטרת ישראל, שמתבטאת בידויי בקבוק תבערה, אבנים, בקבוקים, תקיפת שוטרים, שריפות צמיגים ונזק לרכוש. לאור מעשי האלימות הקשים מצד מפגינים רבים, שהובילו לפציעתם של עשרות שוטרים במהלך היממה האחרונה ולפגיעה בסמלי שלטון, הנחה מ"מ המפכ"ל, ניצב מוטי כהן, לא לאפשר כל גילוי אלימות ולפעול בתקיפות כנגד מפרי הסדר ופורעי חוק".

אחד ממוקדי ההפגנות המרכזיים במהלך היום היה באזור צומת עזריאלי בתל אביב. מאות מפגינים חסמו את התנועה למשך שעות ארוכות, שרפו פחים, קפצו על רכבים וניפצו את שמשותיהם. נתיבי איילון נחסמו לתנועה בשני הכיוונים. רכבו של נהג עובר אורח שנקלע למקום נרגם באבנים. הנהג חולץ על ידי 2 שוטרים, אך במהלך החילוץ הותקפו השלושה על ידי המפגינים ונזקקו לטיפול רפואי. הרכב הועלה באש ונשרף כליל, וכבאית שהוזעקה למקום הותקפה באבנים ובמוטות. השוטרים עצרו לאחר מכן חשוד בהצתה – צעיר בן 27 מנתניה. בזירה זו נפצעו 2 שוטרים נוספים כתוצאה מיידוי אבנים לעברם. בין הנפגעים מיידוי האבנים היה גם כתב כאן חדשות. כוחות משטרה גדולים פיזרו לבסוף את המפגינים, תוך שימוש באמצעים ובכוחות רבים, ואפשרו את פתיחתם של נתיבי איילון לתנועת כלי רכב.

(קרדיט סרטון: דוברות המשטרה)

מאות מפגינים חסמו את הכניסה לירושלים משעות אחר הצהריים, תוך כדי שהם שורפים פחים. 2 קציני משטרה נפצעו בראש ובגב כתוצאה מיידוי אבנים. המשטרה עצרה 15 חשודים שתקפו שוטרים והפרו את הסדר הציבורי.

בסמוך לצומת קריית אתא חסמו המפגינים את ציר התנועה, הבעירו צמיגים וגרמו נזקים לכלי רכב. 12 שוטרים נפצעו מיידוי אבנים ונזקקו לטיפול רפואי. אחד מהם אף איבד את הכרתו כתוצאה מאבן שפגעה בראשו. השוטרים עשו שימוש ברימוני הלם וגז, ועצרו 20 מפגינים. לעבר תחנת משטרת זבולון, בה משרת השוטר שירה למוות בסלומון טקה, הצעיר בן ה- 18 יוצא אתיופיה, הושלך בקבוק תבערה.

בכביש 60, סמוך לצומת הקאנטרי בעפולה, חסמו מאות מפגינים את הצומת ויידו אבנים לעבר השוטרים. אחד השוטרים נפגע מאבנים בפלג גופו העליון וברגלו ונפל לקרקע. לאחר שמפגינים רבים רצו לכיוונו, הוא ביצע ירי באוויר וחולץ על ידי שוטרים מהמקום. השוטר פונה לאחר מכן לקבלת טיפול רפואי.

באזור מחלף אולגה שליד חדרה נפגע שוטר מראשו מאבן. הוא נפצע באורח בינוני, איבד את הכרתו ופונה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים הלל יפה בחדרה. 12 חשודים נעצרו בגין התפרעות אלימה והפרת הסדר הציבורי. במחלף פולג בנתניה הציתו מפגינים 2 ניידות משטרה.

בכביש 40, בסמוך למחלף גדרה, הבעירו עשרות מפגינים צמיגים ופחי אשפה ויידו אבנים לעבר השוטרים ורכבים חולפים. 3 שוטרים נפצעו באורח קל, ונזק נגרם לשתי ניידות. בפתח תקווה יידו מפגינים בקבוק תבערה לעבר הכוחות. ברחובות דווח על אישה בהריון ובעלה שהותקפו במהלך הפגנה בצומת אושיות בעיר. השניים נפצעו באורח במצב קל ופונו לבית החולים קפלן.

באזור הדרום התרחשו מחאות אלימות במספר מוקדים שונים, ביניהם אשדוד, נתיבות וקריית מלאכי. 8 שוטרים נפצעו מיידוי אבנים ואלימות של המפגינים. המשטרה עצרה 12 חשודים בגין התפרעויות אלימות והפרת הסדר הציבורי.

ממד"א נמסר, כי במהלך ההפגנות והמחאות האלימות, חובשים ופראמדיקים העניקו טיפול רפואי ל- 83 נפגעים, ביניהם 47 שוטרים, 26 מפגינים, 9 עוברי אורח ולוחם אש אחד. 5 מהנפגעים פונו במצב בינוני לבתי חולים, בעוד מצבם של שאר הפצועים הוגדר קל. כמו כן, צוותי מד"א טיפלו באזרחים שנתקעו במשך שעות בפקקים ונזקקו לעזרה. במהלך האירועים הותקפו 4 צוותי מד"א. יידויי אבנים גרמו נזק ל- 6 אמבולנסים וניידות טיפול נמרץ ול- 4 אופנועי חירום של מד"א.

 

"לא נסבול אנרכיה, אנא כבדו את החוק"

ראש הממשלה בנימין נתניהו פנה אמש למפגינים לחדול מחסימות הכבישים. "כולנו מתאבלים על מותו הטרגי של הנער סלומון טקה. אנו מחבקים את המשפחה, אנו מחבקים את העדה האתיופית. היא יקרה לי, היא יקרה לנו. אלה לא מילים בעלמא", אמר נתניהו בסרטון שהעלה לרשתות החברתיות. "אני יודע שיש בעיות שעוד צריך לפתור, עמלנו קשה וצריך לעמול עוד כדי לפתור אותן. אבל אני מבקש מכם דבר אחד – הפסיקו את חסימות הצירים. אנחנו מדינת חוק, לא נסבול את חסימות הצירים. אני מבקש מכם, נפתור את הבעיות יחד תוך כדי כיבוד החוק".

 

נשיא המדינה ראובן ריבלין קרא לשמור על איפוק ומתינות: "אלה ימים קשים מאוד. סלומון טקה, שאיבד את חייו, נמצא במחשבות של כולנו, והשאלות קשות ומייסרות. אנחנו מוכרחים לעצור ולחשוב יחד כיצד ממשיכים מכאן. ‏אין לאיש מאיתנו דם סמיך יותר, ולעולם לא יהיו חיי אחינו ואחיותינו הפקר. עלינו למצות את חקירת מותו של סלומון, ועלינו למנוע את המוות הבא, את הפגיעה הבאה. כולנו מחויבים לכך. ‏הזעם אסור לו שיבוא לידי ביטוי באלימות". ריבלין הוסיף כי "קומץ המוחים שבחר באלימות איננו פני המחאה, ואסור שיהיה פני המחאה, המובנת לכולנו מאוד. בואו נשב יחד עם כל הגופים האחראים לשלום אזרחי ישראל. רק כך, בשיח פתוח ונוקב ככל שיהיה, נגיע לשינוי".

במהלך הערכת מצב עם פיקוד המשטרה, הביע השר לבטחון פנים, גלעד ארדן, הזדהות עם כאבם של בני העדה האתיופית, ואמר כי הוא מכבד את זכותם למחות. עם זאת, הוא ציין כי "לכל מחאה בחברה דמוקרטית יש גבולות שאסור שייחצו. משטרת ישראל עשתה כל מאמץ כדי לאפשר למפגינים להביע את כאבם ולזעוק את זעקתם. הכוחות נהגו באיפוק והכלה על מנת שלא להגיע לעימותים אלימים, אשר יביאו חלילה לנפגעים בנפש, פגיעה באזרחים ושוטרים. אני מודע כמובן גם לסבלו הרב של הציבור הרחב, ולאי הנעימות שנגרמה לעשרות אלפי אזרחים בכבישים, ואני מצר על כך צער רב, אולם חשוב להבין שהמשטרה פעלה כך כדי למנוע נפגעים נוספים בנפש".

"לצערי, בקרב המפגינים היו ועדיין ישנם כאלה בשעות אלה שפועלים באלימות רבה ומשולחת רסן, גם כנגד השוטרים שעושים את תפקידם וגם כנגד אזרחים תמימים", הוסיף ארדן. "ראינו היום פורעי חוק אלימים מאוד בקרב המפגינים, שהשליכו בקבוקי תבערה ורימוני הלם, השחיתו כלי רכב ותשתיות מדינה ואפילו ניסו להצית תחנות משטרה. האלימות הזו גרמה לפציעתם של עשרות שוטרים".

"מפגינים שמיידים אבנים על אמבולנס, מפגינים שפוגעים בכוחות הצלה שמגיעים לסייע, מפגינים שמציתים תחנות משטרה – מאבדים לגיטימציה. אי אפשר לקחת רבבות אזרחים בכבישים כבני ערובה ולסכן את חייהם. אנחנו נמשיך להיאבק על זכותם של המפגינים למחות, אבל לא נסבול אנרכיה ולא נסבול פגיעה קשה בסדר הציבורי, וכמובן לא נאפשר מחאה שפוגעת בגוף או ברכוש פגיעה חמורה. אני קורא מכאן הלילה לכל המפגינים שנמצאים עדיין ברחבי המדינה בכבישים וברחובות – אנא כבדו את החוק, כבדו את הנושא עליו אתם מפגינים. אי אפשר למחות כנגד האלימות ולעשות זאת באלימות חמורה וונדליזם, תוך פגיעה בשוטרים ובאזרחים", חתם ארדן את דבריו.

תגיות:משטרת ישראליוצאי אתיופיההפגנות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה