חדשות בארץ

פרס ביטחון ישראל לחושפי המנהרות בצפון

מערכת מסווגת שמזהה מחבלים בזמן אמת, אנשי המוסד שחשפו את ארכיון הגרעין האיראני, טיל מתקדם לטווחים ארוכים, וחושפי מנהרות החיזבאללה בצפון: אלו הפרויקטים והמבצעים שזכו לפרס ביטחון ישראל. בשל ההצעות הרבות, אישרה הוועדה, באופן חריג, את הענקת הפרס ל-4 פרויקטים. במהלך הטקס חשף נתניהו כי הפריצה לארכיון האיראני נעשה בתיאום עם טראמפ

מבצע מגן צפוני (צילום: דובר צה"ל)מבצע מגן צפוני (צילום: דובר צה"ל)
אא

בטקס הענקת פרס ביטחון ישראל שנערך העקרב (שלישי) במשכן הנשיא בירושלים, העניקו נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו, הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי ומנכ"ל משרד הביטחון אלוף (מיל') אודי אדם, את פרס ביטחון ישראל לשנת התשע"ט לשורת אישים ופרויקטים ייחודיים. בין המקבלים, אדריכלי מבצע "מגן צפוני" לחשיפת והשמדת מנהרות חיזבאללה בצפון,  אנשי המוסד שפרצו לארכיון הגרעין האיראני, מערך הנשק 'ברד קל', ופרויקט טכנולוגי מסווג של השב"כ.

בדרך קבע, מעניקה הוועדה פרסים לשלושה פרויקטים בלבד. אלא, ששולחן ועדת הפרס לביטחון ישראל, בראשות פרופ' ותא"ל (במיל') שאול חורב, הוצף השנה ב-16 הצעות שנבחנו כמוצדקות, החליטה הועדה לאשר את הענקת הפרס לארבעה פרויקטים. הוועדה מעניקה את הפרס ליחדים או לקבוצות שהתמודדו בהצלחה עם איומים אסטרטגיים מהותיים על מדינת ישראל, לצד חדשנות טכנולוגית או תעוזה ויכולת מבצעית יוצאת דופן.  

הצוות שקיבל את הפרס על חשיפת המנהרות ההתקפיות של חיזבאללה הם המערכים המודיעיניים בצה"ל, שהביאו לחשיפת המנהרות על ידי איסוף מודיעין. היחידות הן יחידת האיסוף המרכזית, מודיעין פיקוד הצפון והיחידה הטכנולוגית, מחלקת תקיפה ואיסוף בחטיבה הטכנולוגית ליבשה באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, והמנהל לפיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית במשרד הביטחון.

מדובר צה"ל נמסר כי "עבודת הצוות בין כלל המערכים אפשרה לצה"ל לממש את מבצע "מגן צפוני" באופן שהביא לחשיפה ונטרול של שישה צירי מנהרות התקפיות".

גם לחיל האוויר, בשיתוף עם חברת אלביט, רפאל ומנהל הרכש במשרד הביטחון, הוענק פרס בשל פיתוח פצצת אוויר-קרקע "ברד קל", הפועלת באמצעות טכנולוגיה אלקטרו-אופטית למטרות בטווחים ארוכים. לפי דובר צה"ל, המערכת "סייעה רבות לפעילות המבצעית במסגרת המערכה שבין המלחמות", כך נמסר מדובר צה"ל.

הפרס שהוענק לשירות הביטחון הכללי, בא בעקבות פיתוח מערכת טכנולוגית, שמסכלת עשרות פיגועי התאבדות, מכוניות תופת ומעני נפץ מאז 2017. לפי השב"כ, המערכת אף יודעת לזהות בזמן אמת מחבלים שכבר היו בדרכם לפיגוע.

ראש השב"כ נדב ארגמן בירך על הענקת הפרס, ואמר: "פרס ביטחון ישראל שהוענק לארגון הוא בראש ובראשונה שייך לכם - העובדות והעובדים שעומדים הערב על הבמה במשכן הנשיא ופיתחו כלים טכנולוגיים פורצי דרך אשר באמצעותם, יחד עם השילוב של יכולות מודיעיניות ומבצעיות מתקדמות, הצליח שב"כ לסכל פיגועי תופת קשים. ישראלים רבים חבים לכם את חייהם. המשיכו לפעול בנחישות, ביצירתיות, כמגן ולא יראה, למען ביטחון אזרחי ישראל".

 

נתניהו: "הפריצה לארכיון האיראני - בתיאום עם טראמפ"

במהלך הטקס חשף ראש הממשלה בנימין נתניהו כי מבצע הפריצה של המוסד לארכיון הגרעין האיראני, נעשה בתיאום עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. "אספר לכם דבר שלא סיפרתי עד היום - אישרתי את הפעולה הזו של הבאת הארכיון הסודי מאיראן מתוך מחשבה שזה יסייע לשכנע את נשיא ארה"ב לצאת מהסכם הגרעין המסוכן", אמר ראש הממשלה.

"שיתפתי את הנשיא טראמפ ברעיון המבצע - עוד לפני שהוא בוצע. אמרתי לו שאני מתכוון לשלוח את אנשינו ללב טהרן ולהביא את הארכיון. טראמפ שאל אותי האם זה מסוכן? ואמרתי לו יש בזה סיכון לא מבוטל, אבל התוצאה מצדיקה את הסיכון. לכן כאשר הבאתי לו את הממצאים העיקריים הוא כבר ידע על מה מדובר והביע את הערכתו. אין לי ספק שזה סייע לאשרר את החלטתו לסגת מהסכם הגרעין עם איראן".

(עודכן: 20:18)

תגיות:המוסדהשב"כמגן צפוניאמ"ןפרס ביטחון ישראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה