חדשות בעולם

טראמפ: "איראן משחקת באש"

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הגיב על ההודעה שיצאה מאיראן לפיה היא חצתה את רף האורניום המועשר שהסכם הגרעין מתיר לה להחזיק: "הם משחקים באש". באו"ם ובאירופה הביעו דאגה מההודעה האיראנית וקראו לטהראן לחזור למסגרת ההסכם

טראמפ (צילום: שאטרסטוק)טראמפ (צילום: שאטרסטוק)
אא

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הגיב הלילה (שלישי) על הודעת איראן, לפיה היא חצתה את רף 300 הק"ג של אורניום מועשר שמותר לה להחזיק על פי הסכם הגרעין מ- 2015. "הם יודעים מה הם עושים", אמר טראמפ לכתבים בבית הלבן, "הם יודעים עם מה הם משחקים, והם משחקים באש".

מזכיר המדינה האמריקני, מייק פופמאו, התייחס אף הוא להודעה האיראנית. "המשטר האיראני נקט בצעדים חדשים על מנת לקדם את שאיפותיו הגרעיניות. המשטר משתמש שוב בתוכנית הגרעין שלו על מנת לסחוט את הקהילה הבינלאומית ולאיים על הביטחון האזורי. אסור לאפשר למממנת הראשית של הטרור בעולם להעשיר אורניום בכל רמה שהיא". היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ון בולטון, אמר מצדו כי "לאיראן אין כל סיבה להגדיל את ההעשרה שלה, אלא אם כן זה חלק ממאמץ לצמצם את זמן הפריצה לייצור נשק גרעיני".

מוקדם יותר הוציא הבית הלבן הודעה, בה נאמר כי צריך לדרוש מאיראן להפסיק לחלוטין את העשרת האורניום: "הייתה זו טעות בהסכם הגרעין לאפשר לאיראן להעשיר אורניום בכל רמה שהיא. הלחץ המקסימלי על המשטר האיראני יימשך עד שמנהיגיו ישנו את דרך פעולתם. ארצות הברית ובעלות בריתה לעולם לא יאפשרו לאיראן לפתח נשק גרעיני. המשטר חייב לחדול משאיפותיו הגרעיניות ומהתנהגותו הממארת".

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, אישר אתמול כי ארצו מחזיקה ביותר מ- 300 ק"ג של אורניום מועשר ברמה נמוכה של 3.67%, אך טען כי לא הפרה בכך את הסכם הגרעין. לדבריו, צעדיה של איראן באו בתגובה לפרישתה של ארצות הברית מההסכם במאי 2018 – תגובה המוקנית לה על פי סעיף 36 להסכם. הוא הוסיף כי מדובר בצעד הפיך, וברגע שמדינות אירופה יעמדו בהבטחותיהן וינקטו בצעדים הדרושים כדי להגן על איראן מפני הסנקציות האמריקניות – היא תחזור בה.

הצעד בו נקטה איראן, להגדלת מאגר האורניום המועשר שלה מעבר ל- 300 ק"ג, לא בהכרח מקרב אותה באופן משמעותי לייצור נשק גרעיני, שכן על פי הידוע היא טרם חרגה מרמת העשרה נמוכה של 3.67%, המיועדת לייצור דלק גרעיני לצרכים אזרחיים. עם זאת, זריף איים כי אם האולטימטום שהציבה איראן לאירופה לפני כחודשיים לא ייענה – היא תעבור ב- 7 ביולי ל"שלב השני" של הפחתת המחויבויות שלה להסכם הגרעין. בשלב זה איראן מתכוונת להעשיר אורניום ברמה גבוהה יותר מ- 3.67%. דובר הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, בהרוז קמאלבנדי, אמר בחודש שעבר כי ארצו בוחנת את האפשרות להעלות את רמת העשרת האורניום ל- 20%. העשרת אורניום ברמה זו רחוקה אומנם מרמה של 90% הנדרשת לצורך ייצור נשק גרעיני, אך לדברי מומחים היא תקטין את "זמן הפריצה" – הזמן שנדרש לאיראן לייצר פצצת גרעין אחת מהרגע שהחליטה לעשות זאת.

 

נתניהו: "איראן שיקרה כל הזמן"

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם אישרה כי איראן אכן הגדילה את מאגר האורניום המועשר שלה מעבר ל- 300 הק"ג המותרים לה. מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש הביע דאגה מהצעד האיראני וקרא לטהראן לחזור למסגרת ההסכם. "פעולה כזו מצדה של הרפובליקה האסלאמית לא תעזור לשמר את ההסכם או להבטיח את ההטבות הכלכליות המוחשיות לעם האיראני. חיוני שנושא זה יטופל במסגרת המכניזם של הסכם הגרעין", נמסר בשמו של גוטרש.

מדינות אירופה החתומות על הסכם הגרעין הביעו אף הן דאגה מההפרה האיראנית. שר החוץ של בריטניה, ג'רמי האנט, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי הוא "מודאג מאוד" והבהיר כי "בריטניה נשארת מחויבת לדאוג לכך שההסכם יעבוד ולהשתמש בכל הכלים הדיפלומטיים כדי להפחית מתחים אזוריים". הוא קרא לאיראן להימנע מהפרות נוספות ולשוב ולציית לתנאי ההסכם. גם במשרד החוץ של גרמניה פנו לאיראן בקריאה שלא לערער את הסכם הגרעין.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב אמש על חציית הקו של משטר האייתוללות באמירה כי "איראן מתקדמת בצעד משמעותי לייצור נשק גרעיני". בטקס יחידות מצטיינות במערך המילואים, שנערך בבית הנשיא, אמר נתניהו: "כשחשפנו את ארכיון הגרעין הסודי של איראן, הוכחנו שכל הסכם הגרעין עם איראן בנוי על שקר אחד גדול. עכשיו אפילו איראן מודה בכך. בקרוב ייחשפו עוד הוכחות שאיראן שיקרה כל הזמן". נתניהו הבהיר כי ישראל לא תאפשר לאיראן לפתח נשק גרעיני. "אני קורא לכל מדינות אירופה" – הוסיף – "עמדו בהתחייבות שלכן. התחייבתן לפעול ברגע שאיראן תפר את הסכם הגרעין, התחייבתן שתפעילו את מנגנון הסנקציות האוטומטיות שנקבע במועצת הביטחון. אז אני אומר לכן: עשו זאת".

תגיות:איראןדונלד טראמפמייק פומפאו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה