חדשות בעולם

דיווח: טראמפ שוקל להשאיר את צפון קוריאה גרעינית

בדומה להסכם הגרעין שחתם אובמה מול איראן – הסכם שגרר ביקורת רבה בשל העובדה כי הוא הציב את איראן גרעינית במידה רבה – צפוי טראמפ לחתום על הסכם גרעין מול צפון קוריאה, שעשוי להשאיר את הסטטוס-קוו הגרעיני של המדינה המסוגרת

טראמפ וקים (איור: שאטרסטוק)טראמפ וקים (איור: שאטרסטוק)
אא

למרות ההצהרות התקיפות של הממשל האמריקני, אתמול (ראשון) דווח ב'ניו יורק טיימס' כי נשיא ארצות, דונלד טראמפ, שוקל חתימת הסכם גרעין מול צפון קוריאה שתשאיר אותה גרעינית, אולם יאסור עליה להמשיך בפיתוח, זאת בדומה להסכם הגרעין שנחתם מול איראן ב-2015 על ידי ממשל אובמה. בתמורה עשוי הממשל להסיר את הסנקציות הכבדות, ולהקל על כלכלתה הרעועה.

לפי הדיווח, המתבסס על מקורות בממשל טראמפ, צפון קוריאה לא תצטרך, "לפחות בעתיד הקרוב", לפרק את כלי הנשק הגרעינים שיש לה כיום, המוערכים כיום בין 20 ל-60. בכך, יציג ההסכם הקפאה גרעינית, כזו שמעצבת למעשה את הסטאטוס קוו, ומקבלת בשתיקה את צפון קוריאה כמעצמה גרעינית – מצב שלו התנגדו בחריפות בכל הממשלים הקודמים, לרבות ממשל אובמה.

לפי גורמים בממשל טראמפ שמנסים לקדם את המהלך, הנחת הסכם כזה על שולחן המשא ומתן בין הרודן הצפון קוריאני לנשיא האמריקני, עשויה להוות בסיס איתן לשיחות הבאות בין שני המנהיגים. יש לציין כי הדיווח מנוגד, לפחות באופן רשמי, להצהרות ממשל טראמפ שהבהיר פעמים רבות כי לא יאפשר לצפון קוריאה להיות גרעינית, כאשר נקודת המוצא בשיחות בין המדינות היא שיש לפרוק את צפון קוריאה מנשק גרעיני. 

בממשל זעמו על הדיווח, וטענו כי מדובר ב"ספקולציה טהורה". לדברי סטיבן ביגון, שליח הממשל לצפון קוריאה, אמר לעיתון כי חרף פסגת קים-טראמפ, צוותו לא עמל בימים אלה על אף הצעה כלשהי לצפון קוריאנים. 

גם ג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, התנער מהדיווח וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "לא אני ולא צוות המועצה לביטחון לאומי שוחחנו או שמענו על רצון 'להסתפק בהקפאה גרעינית בצפון קוריאה'. יש ניסיון מגונה של מישהו לחסום את הנשיא. צריכות להיות לכך השלכות".

הדיווח בא על רקע ניסיונות כושלים של ממשל טראמפ להביא לפירוזה של צפון קוריאה מנשק גרעיני. הפסגה בין קים לטראמפ שנערכה בהאנוי בירת וויטנאם בסוף חודש פברואר, נחלה כישלון חרוץ, כאשר בעוד טראמפ דרש מקים פירוז מלא מנשק גרעיני, המנהיג הצפון קוריאני הסכים לפירוז חלקי ודרש בתמורה הסרה מלאה של הסנקציות האמריקניות המוטלות על ארצו. טראמפ החליט בתגובה לקצר את הפסגה ולבטל את מסיבת העיתונאים המשותפת שהייתה אמורה להתקיים בסופה. עם זאת, הוא נזהר שלא 'לשבור את הכלים' וטען כי קים הבטיח לו שלא לחדש את הניסויים הגרעיניים ואת ניסויי הטילים לטווח ארוך.

אתמול נפגשו השניים באזור המפורז, פגישה שנמשכה כ- 50 דקות. ט בסיומה של הפגישה אמר טראמפ כי זו הייתה "פגישה מוצלחת" וכי הצדדים הסכימו לחדש בתוך מספר שבועות את השיחות על תוכנית הגרעין של קוריאה הצפונית. הוא הביע תקווה שניתן יהיה להגיע להסכם כולל, אך הדגיש כי "מהירות אינה המטרה". טראמפ הוסיף כי הסנקציות על קוריאה הצפונית נותרו בעינן, אך ציין כי "במהלך משא ומתן דברים יכולים להשתנות".

תגיות:דונלד טראמפקים ג'ונג אוןצפון קוריאהנשק גרעיני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה