חדשות בארץ

המפכ"ל בעקבות הירי בצעיר האתיופי: "לרסן את הלהט ועוצמת הרגשות"

ירי בצעיר אתיופי בידי שוטר הובילו לגל מחאות ברחבי הארץ, שבו נשאו שלטים עם הכותרת "שוטרים יורים באתיופים רק כי אנחנו שחורים". השר לביטחון הפנים קרא למצות בהקדם את החקירה. ארדן: "אירוע קשה וחמור"

מחאת יווצאי אתיופיה, היום (צילום: מאיר וקנין, פלאש 90)מחאת יווצאי אתיופיה, היום (צילום: מאיר וקנין, פלאש 90)
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב (שני) לתקרית שבה נהרג צעיר ממוצא אתיופי, מירי של שוטר בחיפה, ומסר את תנחומיו למשפחתו של סלומון טקה. "אני מצר על אובדן החיים הטרגי של סלמון טקה", אמר בנאום שנשא בטקס יחידות מצטיינות במערך המילואים, במשכן הנשיא בירושלים. "כולנו שולחים תנחומים למשפחתו. שוחחתי על כך עם ממלא מקום המפכ"ל היום, שהבטיח לי שנעשה מאמץ גדול להגיע לאמת במהירות האפשרית".

"הלכידות שלנו ברגעי מבחן וברגעים שמובילים לרגעי המבחן - היא המפתח בסופו של דבר לעוצמה שלנו", אמר נתניהו. "העדה האתיופית יקרה לכולנו. עשינו מאמץ גדול בשנים האחרונות כדי לשלב אותה היטב בחברה הישראלית, ויש לנו עוד הרבה עבודה לעשות".

מוקדם יותר היום אמר ממלא מקום מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, כי "מתחייבת בדיקה מעמיקה ויסודית" של התקרית. לנוכח ההפגנות שמקיימים יוצאי אתיופיה, כהן קרא "לרסן את הלהט ועוצמת הרגשות" בעקבות הריגתו של סלומון טקה.

בעת ביקורו במטה משטרת מחוז חוף, אמר מ"מ המפכ"ל כי "משטרת ישראל משתתפת בצערה של משפחת טקה על האובדן הטראגי. מדובר באירוע שתוצאותיו קשות, ולפיכך מתחייבת בדיקה מעמיקה ויסודית. על כן החלה כבר אמש חקירת מח"ש".

כהן הוסיף: "אנו נמצאים בקשר רצוף עם גורמי הקהילה גם ברגעים קשים אלו ונעשה כל מאמץ להמשך הדרך המשותפת. אני קורא לאיפוק ולאחריות ואף להימנע משיח מתלהם. יש לאפשר לגוף החוקר למצות את החקירה עד תום. אני קורא להנהגת קהילת הישראלים יוצאי אתיופיה לעשות ככל יכולתם לרסן את הלהט ועוצמת הרגשות, במטרה להמשיך ולקדם תהליך מרכזי וחשוב של שילוב הידיים בין הקהילה לבין השוטרים".

הבוקר שוחרר השוטר שירה בטקה, כשהוא חשוד בהריגה. התקרית, לפי הודעת המשטרה אמש, התרחשה כאשר השוטר, ששמו אסור לפרסום, ניסה להפריד בין שני צעירים שהתקוטטו ביניהם בגן ציבורי. בחקירתו טען השוטר כי הוא הותקף באבנים, ובשל החשש לחייו החליט לפתוח בירי לעבר אחד הצעירים, ופצע אותו באורח אנוש. אלא, שעד ראייה שנכח במקום העיד נגדו במח"ש כי השוטר לא היה בשום שלב בסכנת חיים, וכי יתרה מזאת הוא אף ביצע ירי ממרחק של 30 מטרים לפחות. החשוד שוחרר למעצר בית של 15 ימים, ובשל חשש לאלימות כנגדו, צו איסור פרסום הוטל על פרטיו, כאשר במקביל במשטרה הגדירו את רמת האיום על חייו כגבוהה ביותר, ובשל כך הוא הועבר למלון במרכז הארץ, שם יאבטחו אותו שוטרים. בנוסף, יותקנו מערכות טכנולוגיות להגנה עליו באזור ביתו.  

בתוך כך, בעקבות מות הצעיר האתיופי, הפגנות רבות משעות הבוקר של קהילת יוצאי אתיופיה, בכמה מוקדים. במוקד בו נהרג, הדליקו המשתתפים נרות, כאשר במקביל במוקדים אחרים גם הבעירו צמיגים וחסמו את צומת קריית אתא. חלקם חשפו את זהות השוטר, והחלו בצעידה לביתו שבחיפה.

במהלך ההפגנה מחוץ לתחנת משטרת זבולון, אמר דויד, אביו של סלומון ההרוג: "שוטר רצח את הבן שלי רק כי הוא שחור. הוא בסך הכול רצה להיות עם החברים שלו". המפגינים גינו את התנהלות המשטרה וטענו כי "שוטרים יורים באתיופים רק כי אנחנו שחורים". לדברי המדריך של סלומון במועדון נוער קהילתי בקריית חיים, "סלומון היה ילד טוב. לא הייתה שום סיבה לחשוש ממנו. לא ברור לנו מדוע השוטר ירה. אם לא היה מדובר באתיופי לא היינו במצב הזה".

אמש קרא השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, למצות בהקדם את חקירת הפרשייה. "אירוע בו מוצא אדם את מותו על ידי שוטר הינו קשה וחמור", אמר, "יש לחקור אותו בדחיפות ולוודא שיינקטו כל הצעדים הנדרשים ויופקו כל הלקחים".

תגיות:יוצאי אתיופיההפגנותמשטרת ישראלמוטי כהן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה