חדשות בארץ

"אין דבר כזה מתווך הוגן"

לא מתנצל על היותו פרו-ישראלי, ממשיך בקו התקיף נגד ההנהגה הפלסטינית, ונערך לתרחיש שישראל תכתיר ראש ממשלה חדש: ג'ייסון גרינבלט, איש הממשל האמריקני ואדריכל תכנית השלום לפתרון הסכסוך במזרח התיכון, מתכונן לקראת פרסום עסקת המאה

גרינבלט (צילום: אהרון קרון, פלאש 90)גרינבלט (צילום: אהרון קרון, פלאש 90)
אא

ימים לאחר שהסתיימה, אדריכל ועידת השלום בבחריין ושליח הממשל האמריקני למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, הצהיר בריאיון היום (שני) כי "אין דבר כזה מתווך הוגן. הרעיון של מתווך הוגן מעולם לא היה קיים ומעולם לא יהיה קיים". על רקע החרם הפלסטיני על ממשל טראמפ בכלל ועל תכנית השלום שלו בפרט, התראיין גרינבלט ל'וואלה' והדף את הביקורת הפלסטינית כי ממשל טראמפ הינו מוטה באופן מובהק לטובתה של ישראל, ואמר כי "מה שיביא את הסכסוך לסוף זו תכנית פוליטית ששני הצדדים יסכימו עליה".

"אין אף מדינה, אף ארגון, אף שליח שלום מיוחד, שיכול לתווך בסכסוך הזה. אנחנו יכולים לעודד ולסייע, אבל אנחנו לא שופטים, לא מושבעים ואנחנו לא כאן כדי לכפות משהו".

אחרי שג'ארד קושנר, עמיתו להובלת עסקת המאה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, הביע בוועידה את אכזבתו מהנהגת הפלסטינים, והצהיר כי "ארצות הברית מעולם לא נטשה את הפלסטינים", גרינבלט הבהיר כי ממשלו של טראמפ הוא לא הגורם הבעייתי בנתק שנוצר מול ההנהגה בראמללה. "אנחנו נשמח לדון עם כל ההנהגה הפלסטינית - מיו"ר הרשות אבו מאזן, ראש הממשלה מוחמד שתייה וגם סאיב עריקאת - הם המנהיגים של העם הפלסטיני", הסביר. "אנשים מבקרים אותי על הדברים שאני אומר לפלסטינים - אבל הם אלה שיורים ראשונים, הביקורת שלי מבוססת על מה שהם אומרים - ואני מגיב".

 

"הוועידה בבחריין? הישג דרמטי"

"לממשל הקודם היו יחסים הרבה יותר קרובים עם הפלסטינים - גם התכנית שלהם לא הצליחה", אמר ודחה את הביקורת הטוענת כי עובדת היותם של בכירי ממשל טראמפ, פרו-ישראלים, משפיעה בהכרח על הסיכויים להביא שלום במזרח התיכון. "יש צורת עבודה שלא הצליחה בכל מקרה. בכל מקרה, ארצות הברית תמיד הייתה בעלת ברית חזקה של ישראל. אין מה להשוות את היחסים בין ארצות הברית וישראל ליחסים בין ארצות הברית לפלסטינים. זה לא אומר שאנחנו לא רוצים לסייע או לפתח איתם יחסים עמוקים אבל זה כמו להשוות תפוחים ותפוזים".

אתמול השתתף גרינבלט, כמו גם השגריר האמריקני בישראל דייוויד פרידמן, בטקס פריצת רחוב "עולי הרגל" בעיר דוד, עובדה שלטענת רבים מלמדת על ההכרה האמריקנית בריבונותה של ישראל במזרח ירושלים – בניגוד לאמנות הבינלאומיות, ובניגוד לעמדה המסורתית של וושינגטון. ביקור זה עורר סערה, והפלסטינים מיהרו לגנות זאת בתוקף. כאשר נשאל על כך היום, טען גרינבלט להגנתו כי "לא להתמודד עם ההיסטוריה, או להציג היסטוריה כוזבת, לא עוזר לתהליך השלום. אנחנו מתמודדים עם המציאות. העובדות הן שיש כאן ממצא ארכיאולוגי חשוב בעל חשיבות בהיסטוריה של ירושלים ולהתנהג כאילו הוא לא קיים זו התכחשות למציאות".

גרינבלט הוסיף: "זה לא נושא של ריבונות אלא של ארכיאולוגיה, ומחיקת ההיסטוריה היהודית בירושלים או כל מקום אחר חותרת תחת הסיכוי לשלום. אני מבין שזה גורם לאנשים חוסר נוחות כי תמיד ברחו מהאמיתות הללו, הממשל הזה נוקט בגישה ההפוכה: אנחנו שמים זרקור על כל הנושאים האלה - כמו ההכרה בירושלים כבירת ישראל, העברת השגרירות לירושלים, וגם האירוע אתמול - ולא חושבים שתהיה לזה השפעה על תהליך השלום. לא נעצור דברים שאנחנו חושבים שהם באינטרס של ארצות הברית בגלל ההשלכות על תהליך השלום. זו גישה שפוגעת בתהליך השלום. לכן אנחנו עושים ההפך, ולא בורחים מהתמודדות עם האמיתות הקשות".

למרות שלא השתתפו בו נציגים או ישראלים ופלסטינים, גרינבלט טוען כי הוועידה בבחריין הייתה "הצלחה דרמטית". לטענתו, "הצלחנו לשנות את השיח. כולם מבינים שהתכנית הכלכלית לא שווה כלום בלי הסכם פוליטי, אבל אני לא חושב שמישהו ראה תכנית כלכלית כל כך דרמטית שהושקעה בה כל כך הרבה מחשבה עם המון פרויקטים ומספרים אמיתיים. אנשים עזבו את החדר עם תקווה שיש מרכיב כלכלי טוב מאוד שיתלווה לתכנית הפוליטית אם נפרסם אותה".

 

"הפלסטינים ממשיכים לזלזל בנו"

לדבריו של שליח הממשל האמריקני, "רוב הביקורת היא פוליטית, ומגיעה מאנשים שמתנגדים לנו מלכתחילה. לצערי יש הרבה שלא אוהבים את הגישה שלנו. היו מספיק אנשי עסקים מובילים ומומחים שהתלהבו מהתכנית, אז זה קצת מופרך שאנשים שלא מבינים בכלכלה או בעסקים יעירו את ההערות הללו".

הוא הוסיף כי הוא "לא חושב שהיה הכרחי שהממשלה הישראלית תהיה בכנס, עכשיו כשממשלת ישראל ראתה את התכנית אני בטוח שנקבל מהם את הערותיהם, ואותו דבר לגבי הפלסטינים. אני מקווה שההנהגה הפלסטינית תלמד ותנתח את התכנית ותהיה אמיצה מספיק ליזום אתנו שיחה ולדון אתנו בנוגע לתכנית הכלכלית".

למרות שכבר חודשים רבים מצהירים בכירי הרשות הפלסטינית כי אין להם כל כוונה לשתף פעולה עם תכנית השלום האמריקנית, גרינבלט אמר כי וושינגטון תמיד הביעה אופטימיות שהם בזמן אמת יבחרו להכיר בלגיטימיות של עסקת המאה: "קיווינו שההנהגה הפלסטינית תראה שיש תכנית כלכלית מאוד טובה ומפותחת ותבין שהתכנית הפוליטית תהיה מפותחת באותה מידה. אני לא חושב שהם יאהבו את הכול בתכנית הפוליטית, לכולם יהיו בעיות וכל הצדדים יצטרכו לעשות פשרות. אבל ההנהגה הפלסטינית בחרה להחרים את הוועידה ולחצה על אחרים לא להגיע ואפילו אחרי הסדנה הם עדיין ממשיכים לזלזל בה ובתוצריה. זו האכזבה שלי. זו אכזבה עבור העם הפלסטיני, זאת לא הדרך להביא אותם להתקדמות. יש שם הבטחה גדולה ואנחנו מנסים לשחרר אותה וחוסמים אותנו, אני מקווה שזה ישתנה".

"החלק המרכזי - החזון של התכנית - אכן תורגם לערבית וגם פורסם. ראיתי שכלי התקשורת הפלסטינים כיסו את הוועידה, ואני מבין שהם פרסמו חלקים גדולים מהתכנית. בנוסף, עד עכשיו היו יותר ממיליון הורדות לתכנית מאתר הבית הלבן - אני בטוח שהרבה מזה הגיע מהצד הפלסטיני".

 

"נערכים להיכרות עם ראש ממשלה חדש בישראל"

בוועידה בבחריין הוצג החלק הכלכלי שהיווה את יריית הפתיחה להצגתה של כל תכנית השלום למזרח התיכון. עם זאת, לנוכח ההתפתחויות בזירה הפוליטית הפנים-ישראלית, צפוי הממשל לדחות את פרסום התכנית עד שתכונן ממשלה חדשה בנובמבר. בריאיון, גרינבלט מסרב להתחייב על דד-ליין חדש, אך רומז כי היא עשויה להתפרסם בנובמבר. "הפעם היחידה שהצבנו לוחות זמנים הייתה בספטמבר 2018 כשהנשיא טראמפ אמר שהתכנית תפורסם תוך חודשיים עד ארבעה חודשים. בתאוריה, היינו אמורים לפרסם את התכנית בינואר, אבל קצת לפני כן הישראלים יצא לבחירות".

לטענתו, "ראש הממשלה לא ביקש מאתנו לדחות את התכנית, אבל יש לנו תכנית מאוד עדינה שאנחנו רוצים למכור לשני הצדדים, אין אף פעם עיתוי טוב בסכסוך הזה, אז בחרנו לחכות במהלך הבחירות וגם במהלך המשא ומתן הקואליציוני כי לא חשבנו שפרסום התכנית באותה תקופה יגדיל את סיכויי ההצלחה שלה. שאפנו לפרסם את זה בקיץ הקרוב אחרי סדנת בחריין אבל מצאנו את עצמנו בעוד בחירות, לכן אנחנו עדיין שוקלים מה לעשות עם זה. ההיגיון אומר שאנחנו צריכים לדחות את זה שוב אבל עדיין לא החלטנו סופית ונצטרך לדון בזה".

אם בספטמבר יודח בנימין נתניהו מכיסאו, אמר גרינבלט, "אנחנו נצטרך לפתח יחסים עם ראש הממשלה החדש, להבין את רצונותיו ועמדותיו. אני לא מצפה שיהיה הבדל דרמטי לעומת הממשלה הנוכחית אבל נצטרך להבין את העמדות שלו כמובן".

למרות האזהרות הרבות מצד השדרה הפיקודית בישראל על הצתת השטח הפלסטיני והפגנות, שליח טראמפ הבהיר כי זה לא יימנע מהממשל להציג את תכנית השלום: "ביטחון זה תמיד פקטור, והתכנית מאוד מרוכזת בביטחונה של ישראל אבל האם זה אומר שבגלל זה לא צריך לפרסם אף פעם תכנית? לא בטוח. אנחנו מבינים את הסיכון, אבל יש גם סכנה בכך שלא נפרסם את התכנית וגם את זה צריך לקחת בחשבון".

תגיות:פלסטיניםדונלד טראמפג'ייסון גרינבלטעסקת המאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה