חדשות בארץ

"מבקר המדינה – משקיף מן הצד, אל לו להתערב בקבלת ההחלטות"

מבקר המדינה הנכנס, מתניהו אנגלמן, הצהיר אמונים במליאת הכנסת. בנאומו בישיבה החגיגית אמר אנגלמן כי "מעורבות המבקר בקבלת ההחלטות עלולה לפגוע במעמדה של הביקורת כאובייקטיבית וכבלתי תלויה". יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הדגיש את חשיבותה של הביקורת: "מדובר בחיזוק הבית שלנו"

אנגלמן ואדלשטיין בכנסת, 3 ביוני (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)אנגלמן ואדלשטיין בכנסת, 3 ביוני (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

מבקר המדינה הנכנס, מתניהו אנגלמן, החל היום (שני) בתפקידו, לאחר שהצהיר אמונים במליאת הכנסת.

בנאומו לאחר הצהרת האמונים, ציין אנגלמן את החשיבות שבשמירת מעמדו העצמאי של מוסד המבקר ובקידומה של ביקורת המדינה כ"ביקורת בונה", כהגדרתו: "אשאף להביא לידי ביטוי במסגרת התפקיד את הרקע הפיננסי- ניהולי שלי. עם זאת, חשוב לי להדגיש כי היושרה וטוהר המידות – שהינם הבסיס לחוסנה הערכי-הציבורי של המדינה ולאמון הציבור ברשויות המדינה – הם נדבך חשוב במשימת מבקר המדינה"

המבקר הנכנס הבהיר כי יש להבחין באופן ברור בין תפקיד המבקר לבין הליכי קבלת ההחלטות: "קבלת ההחלטות צריכה להתבצע על ידי מקבלי ההחלטות, ובראשם ממשלת ישראל והנהלות הגופים המבוקרים. המבקר בוחן, בודק וממליץ בפני מקבלי ההחלטות, אך ככלל אל לו להתערב בהליכי קבלת ההחלטות". הוא הוסיף כי "מעורבות בקבלת ההחלטות עלולה לפגוע במעמדה של הביקורת כאובייקטיבית וכבלתי תלויה, לכן ראוי למבקר לדבוק בעמדתו כמשקיף וכבוחן תהליכים מן הצד ולא כמי שמעורב בקבלת ההחלטות".

בנאומו בישיבה החגיגית, אמר יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין כי אין להפחית מערכה של עבודת הביקורת, הנעשית באופן נחוש וענייני, וללא מורא או משוא פנים. "יש שאומרים: היה עדיף לנו בלי המציק הזה, 'הנודניק', שחוקר ובוחן כל מה שאנחנו עושים. אלו דברי הבל. ביקורת המדינה לא רק משפרת את החיים, היא מצילה חיים", אמר אדלשטיין. הוא ציין כי בדוחות שהגיש מבקר המדינה היוצא, השופט בדימוס יוסף שפירא, נמצאו ליקויים שסיכנו חיי אדם: "מי שמכיר את עבודת ביקורת המדינה יודע היטב שלא מדובר בשעשוע תיאורטי. לא מדובר בביקורת לשם הביקורת או בדקדוקי עניות חסרי צורך. מדובר בחיזוק הבית שלנו. מדובר בהבטחת שלומם וחייהם של אזרחי ישראל. זלזול בביקורת הוא זלזול בהם. אין לו מקום במדינה מתוקנת".

אנגלמן, מועמדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לתפקיד מבקר המדינה, גבר בתחילת החודש שעבר בהצבעה חשאית על גיורא רום, המועמד שהציבה מפלגת כחול לבן. 67 חברי כנסת תמכו באנגלמן, לעומת 48 שתמכו ברום. 5 חברי כנסת הטילו לקלפי פתק לבן.

המבקר הנכנס הוא תושב נוף איילון, בן 53 ואב ל- 6. אנגלמן מחזיק בתואר ראשון בהצטיינות בכלכלה וחשבונאות, והוא בעל תואר שני בהצטיינות במינהל עסקים. בתחילת 2018 הוא מונה על ידי שר החינוך היוצא, נפתלי בנט, למנכ"ל המל"ג והות"ת (הוועדה לתכנון ותיקצוב). קודם לכן הוא כיהן כמנכ"ל הטכניון (מ- 2014) וכמשנה לנשיא הטכניון (מ- 2010). אנגלמן יכהן כמבקר המדינה ב- 7 השנים הבאות.

תגיות:יולי אדלשטייןמבקר המדינהמתניהו אנגלמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה