חדשות בארץ

גנץ: "מול איראן אסור למצמץ – אדאג שלא יהיה לה נשק גרעיני"

בנאום בכנס הרצליה מתח יו"ר כחול לבן, בני גנץ, ביקורת על מדיניותו הביטחונית של ראש הממשלה בנימין נתניהו ברצועת עזה: "תפיסת ההרתעה התחלפה בגמגום, בעזה צריך לפעול"

גנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)גנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, התייחס הבוקר (שני) לתקיפה שהתרחשה הלילה בסוריה ומיוחסת, על פי מקורות סוריים, לישראל. בנאום שנשא ביומו השני של כנס הרצליה, הנערך במרכז הבינתחומי, אמר גנץ כי האיומים במזרח התיכון שינו בשנים האחרונות את פניהם: "בהחלט ייתכן שעדות לכך ראינו הבוקר בסוריה, שהפכה למדינת אויב לא יציבה, שבה מתבססים כוחות איראניים. הדבר הזה מחייב את ישראל לפעול מעת לעת בכדי למנוע זליגה של נשק מיוחד דרך סוריה ללבנון, או להתבססותו של נשק כזה בסוריה עצמה. האיום הזה התעצם לאורך השנים האחרונות, וחשוב מאוד לשמור מולו על יכולת הפעולה, ההרתעה והעמימות הנדרשת".

בהתייחסו למתרחש ברצועת עזה, מתח גנץ ביקורת נוקבת על ראש הממשלה בנימין נתניהו ואמר כי מדיניותו הובילה בשנתיים האחרונות לשחיקת ההרתעה וההכרעה: "תפיסת ההרתעה התחלפה בגמגום. ההתנהלות שלנו משפיעה במידה ניכרת על הביטחון שלנו, ובראש ובראשונה על יישובי העוטף. צריך להשתדל לא להפעיל כוח כשאפשר אחרת, אבל כשצריך – אסור לחשוש מלעשות זאת, ובעזה צריך לפעול".

גנץ הצהיר כי יוביל מדיניות ביטחונית חדשה מול עזה, "פשוטה אף נחושה", שתכלול בשלב הראשון את השבת ההרתעה: "לא חייבים לכבוש את כל עזה. נכתוש מהאוויר, לא רק מבנים ריקים אלא יעדים. נבצע סיכולים ממוקדים. אנחנו יכולים להגביר את הלחץ על חמאס. אחרי שנחזיר את ההרתעה – נפנה להסדרה, לא לפני שנקבל את גופות חיילינו הנעדרים ואת אזרחינו". הוא הוסיף כי השלב הבא, המדיני באופיו, יכלול ייזום מהלכים אזוריים לצורך פיתוח התשתית הכלכלית ברצועה, וזאת על מנת להעניק לתושביה "אור של תקווה". לדבריו, "הסיוע ההומניטארי ייעשה בצורה מסודרת ורציפה, דרך ארגונים מסודרים, ואם אפשר יחד עם הרשות הפלסטינית, ובשום מקרה לא בצורה של מזוודות כסף שאין בהן כלום חוץ מפרוטקשן".

יו"ר כחול לבן ציין כי נזקה של מדיניות נתניהו לא נעצר אך ורק בגבול עוטף עזה: "לתוצאותיה של מדיניות זו יש השלכות גם על אזורים וגזרות נוספות. האיראנים בטהראן עוקבים אחרי מדיניות זו, והחולשה שמפגינה ממשלת נתניהו מול חמאס בעזה משדרת מסר של חולשה. היא משפיעה על הנחישות של האיראנים להמשיך ולערער את האזור – גם בגבולות שלנו וגם במזרח התיכון. את החולשה הזו, את אי הנכונות להשתמש בכוח כשצריך – אני מעוניין לשנות".

בכל הנוגע לאיום הגרעיני הנשקף מאיראן, אמר גנץ: "אני יכול לומר לכם בביטחון: כשנחליף את הממשלה ואעמוד בראשה – לאיראן לא יהיה נשק גרעיני. אנחנו נבטיח את היכולות שלנו למנוע זאת – ואם וכאשר יידרש". הוא הוסיף כי ימשיך לפעול לחיזוקה של קואליציה בינלאומית נגד איראן ולקידומן של יכולות מודיעיניות ומבצעיות: "צריך לעשות זאת בזהירות, באחריות ובנחישות, ולשמור על האמינות שלנו. לא צריך להפריז במילים ולא לפזר הבטחות שווא. צריך להבטיח שאנחנו מוכנים לפעול, לקיים את הקשרים בחשאיות ובצורה מסודרת, ואם צריך לפעול – לא להסס, ולהפעיל את הכוח הנדרש. אלו לא איומים אלא תוכנית פעולה. אנחנו נעמוד בזה, כי למול אויב כמו איראן אסור למצמץ. צריך לעשות את מה שצריך – וכאשר צריך".

 

תגיות:בני גנץרצועת עזהחמאסאיראן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה