כתבות מגזין

יוסי בן דוד, ראש העיר הקודם של טבריה בראיון לוהט: "ייקח המון זמן לתקן את הנזק שחולל קובי"

בדרך להדחת רון קובי: טבריה שוקעת בכאוס בעקבות התנהלותו של איש אחד- ראש העיר. יוסי בן דוד, ראש העיר הקודם, בראיון מיוחד על המצב האנוש אליו הגיעה טבריה, ועל המקום שאליו הביא אותה רון קובי

יוסי בן דודיוסי בן דוד
אא

דבר כזה לא קרה כבר שנים ארוכות. אם לא יהיו הפתעות, היום (ראשון) יודח ראש עיריית טבריה רון קובי, שנבחר לפני שבעה חודשים בלבד, זאת בעקבות כישלונו פעם אחר פעם להעביר תקציב עירייה. קובי לא הצליח עד היום להרכיב קואליציה בעיר, למרות הישג חסר תקדים של שישה נציגי מועצה לרשימה שלו מתוך חמישה עשר, זאת לאחר שאף אחת מהרשימות האחרות בעיר לא הייתה מוכנה לשבת איתו.

ומה אומר על כך יוסי בן דוד, ראש העיר שהודח בבחירות האחרונות? רגע לפני שנביא את דבריו שנאמרו בראיון מיוחד להידברות, נציין כי לאחר הכישלון הרביעי במספר של קובי, ולקראת הדד-ליין ביום ראשון, שיחרר משרד הפנים את ההודעה הבאה: "רון קובי כשל שוב באישור תקציב העירייה לשנת 2019. ללא האישור מתפקדת הרשות באופן לקוי ונפגעים שירותים חיוניים בעיר. גורמי המקצוע במשרד הפנים פועלים באופן ענייני ומקצועי לבלום את הכאוס והשיתוק בעירייה תוך עמידה על הצורך ביישום תוכנית ההבראה, אולם ראש העיר עסוק אך ורק בגידופים, קללות, הסתה כנגד פקידי ציבור ופגיעה קשה בעיר. עיר תיירות מאתגרת לא מנהלים מאולפני רדיו וטלוויזיה".

לא לחינם הדגיש משרד המשפטים את שיח השנאה אותו מייצר קובי. למעשה, את התמיכה הציבורית הוא ייצר על ידי שיח מפלג, רצוף גידופים, כנגד יריביו. מעל כולם נמצא הציבור החרדי שמותקף על ידי קובי פעם אחר פעם. זה החל בשורה של האשמות בהן שהחרדים "שותים את הקופה הציבורית", דרך זה ש"החרדים מטנפים את העיר", וכלה בזה ש"החרדים מבריחים את הציבור החילוני מהעיר". הכל מלווה בגידופים ובקללות, כלפי רבנים, אישי ציבור ופקידים בכירים.

 

מדף פייסבוק לראשות העיר

"מעולם לא הייתה כזאת מתיחות בין חרדים לחילונים בעיר. זאת הייתה עיר של דוגמה ומופת בנושא של חיים משותפים", אומר ראש עיריית טבריה הקודם, יוסי בן דוד. "יש בעיר 20% חרדים ו-20% חילוניים מובהקים, ושאר האוכלוסייה נמצאת על הציר, כאשר הרוב נוטה לכיוון המסורתי יותר. ידענו תמיד למצוא את דרך האמצע שתהיה מוסכמת על כולם, בלי כפייה דתית מחד ובלי כפייה חילונית מאידך. שמרנו כל הזמן על הסטאטוס קוו, וידענו לחיות יחד טוב".

קובי לא טעה לחלוטין. אכן נבנו, ועדיין נבנות, שכונות שמיועדות לציבור חרדי וחסידי. כמו למשל חסידות צאנז שקנתה 500 דירות בעיר בשכונת 'נוף פוריה', כאשר כ-160 משפחות כבר נכנסו לדירותיהם. שאר הדירות נמצאות כרגע בתהליכי בנייה. בנוסף, מסביב לשכונה החדשה שנבנית, ישנם אזורים 'מתחרדים' כדוגמת שיכון ד' בעיר. התושבים המקוריים היו עולים חדשים או זקנים, שלאט לאט עוזבים את השכונה, בין אם זה מסיבות טבעיות ובין אם זה מרצון לעבור לאזור בעל אופי אחר. אלא שהפרויקטים הללו החלו להבנות לפני כ-7 שנים. בחמש השנים האחרונות תוכניות הבנייה בעיר הן של שכונות הטרוגניות בעלות גיוון נרחב באוכלוסייה.

רון קובי (צילום: פלאש 90)רון קובי (צילום: פלאש 90)

הטיעון של קובי זה שפעם אחר פעם הסטאטוס קוו הופר לטובת הציבור החרדי, ולמעשה החילונים 'כלואים' בבתיהם בשבתות

"זה שטויות. במשך כל הכהונה שלי נלחמתי לשמר את הסטאטוס קוו לכל צד, דתי וחילוני. ברגע שאתה מפר את הסטאטוס קוו לאיזשהו צד, אתה משלם מחיר יקר מאוד. קל מאוד להפר את הסטאטוס קוו, אבל לתקן את הנזק הכבד שזה עושה למרקם החברתי זה קרוב לבלתי הפיך. לכן עשינו הכל בשביל לשמור עליו, כולל זה ששמרנו על אזור התיירות פתוח כמו שהיה לפני כן, אבל כל מה שהיה סגור נשאר סגור. בניגוד לקובי, שמנסה בכוח לסכסך ולהכפיש את הציבור הדתי בשורה של פרובוקציות, אני עשיתי הכל בשביל לשמור על המרקם החברתי בין חילונים ודתיים בעיר".

חלק מאותן פרובוקציות הם האוטובוסים החינמיים בשבת, אותם מפעילה עמותת 'נוע תנוע'. הטענה הייתה שבטבריה אין תחבורה ציבורית בשבת, וחילונים רבים נשארים ללא מענה לצורך שלהם. אלא שהמציאות כמובן, כמו בכל סוגיית התחבורה הציבורית בשבת, רחוקה מלהיות כזו. בטבריה, כמו בערים נרחבות נוספות, יש מוניות שירות שפועלות בשבתות כבר שנים ארוכות, בהסכמה של כלל המגזרים בעיר. את קובי זה כמובן פחות עניין והוא החליט להעביר את האוטובוס בתוך השכונות. אלא שתושבי טבריה לא הראו רצון עז להשתמש בקו, ואחרי פעמים ספורות הופסקו שירותיו.

אין זה סוד שקולות רבים בציבור החרדי מרגישים מאוימים על ידו. וחלקם אף מנסים לשמור על יחסים שקטים ככל הניתן עם מי שסימן אותם כמטרה. חסידי צאנז בעיר אף שלחו לו משלוח מנות בפורים האחרון, אבל יחד עם זה הם משתדלים לשמור מרחק ממנו. "החסידים שלנו לא סבלו ממנו באופן אישי, אבל הם גם לא מנסים להתקרב אליו. לא בטוב ולא ברע כמו שאומרים", אומר יוסי יעקובוביץ', דובר החסידות.

"יותר משנאה ופרובוקציות הוא עשה קריירה מפרובוקציות חוסר אחריות וחוסר ממלכתיות" אומר בן דוד. "כל המלחמות הפרובוקטיביות המטופשות שלו במשרדי הממשלה ובראשם משרד הפנים בפקידים בשרים, אולי האדירו את שמו והפכו אותו לכוכב, אבל פגעו בעיקר בטבריה ובתושביה שנאלצו לשלם מחיר כבד על פלופ. ראש עיר צריך לדעת לעבוד מול משרדי הממשלה ולגייס אותם לטובת תושביו, לא להשתלח בהם בפייסבוק ובתכניות הבוקר רק כדי להאדיר את שמו. אני עבדתי מול 4 שרי פנים שונים, וידעתי לרתום אותם לטובת העיר וכספים רבים הושקעו בה. זאת עבודתו של ראש עיר. להשקיע בחינוך, לתת תקווה לתושבים. לא לשסע אותם אחד בשני".

 

שיטה של פימפום

סיפורו של קובי בטבריה החל כבר לפני שבע שנים, עוד בימי ראש העיר זוהר עובד. הוא הקים קבוצת פייסבוק בשם 'מרימים את טבריה מהקרשים', והשתמש בה בשביל לייצר פרובוקציות נרחבות בעיר. אמנם פייסבוק לא הייתה פופולרית כל כך באותם ימים כמו שהיא כיום, אבל קובי הבין שזאת הדרך שלו לייצר הד ציבורי. בשלב מסוים הגיש ראש העיר עובד תלונה במשטרה כנגד קובי, וכן תביעת דיבה ודרישה לסגור את אותו דף פייסבוק. באותם ימים תיאר קובי את עצמו כ'פעיל חברתי', אלא שחודשים ספורים אחר כך הכריז שיתמודד לראשות העיר. באותן בחירות הפסיד בפער ניכר לבן דוד, כאשר בן דוד זכה ב-57% וקובי קיבל רק כ-8%, למועצה הוא לא הצליח להיבחר. במשך חמש שנים ההן, הפך קובי לדמות תקשורתית, מוכרת ופופולרית בגופי התקשורת השונים, ואף שידרג את הפעילות בדף הפייסבוק שלו והתחיל בשידורים החיים המפורסמים שלו, שהכירו אותו לכלל הציבור הישראלי. בבחירות המקומיות האחרונות, שהתקיימו בחשוון, זכה קובי ב-45% מקולות הציבור, והחליף את ראש העיר הקודם יוסי בן דוד.

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)

"השיטה שלו הייתה להדביק לאנשים האשמות חסרות שחר, שהוא קרא להן 'הרמת מסך', ועשה להם דה לגיטימציה שדבק בהם. לא משנה אם מדובר באישי ציבור או באנשים פרטיים, הוא פשוט השתלח בהם", אומר בן דוד.

הקורבן המרכזי להשתלחויות של קובי הוא המגזר החרדי. פעם אחר פעם האשים קובי את החרדים במצבה של העיר, ואף עבר בשלב מסוים לתקוף את השרים החרדיים, ובראשם אריה דרעי. השבוע אמר בראיון לגל"צ כי כישלונו להעביר את התקציב הוא למעשה מזימה של אריה דרעי, במטרה להדיח אותו מתפקידו. "דרעי הבטיח להם שהוא ידיח אותי מהעיר וייתן להם לנהל אותה בתנאי שלא יאשרו את התקציב. מדובר בתקציב שראש העיר הקודם שם על השולחן במסגרת תוכנית ההבראה של העיר, והיום הוא מצביע נגדו שוב ושוב", אמר בראיון.

יש משהו בטענות של קובי?

"ההיפך הוא הנכון. זה לא אותו תקציב כלל. התקציב הנוכחי שהוא ניסה להעביר זה תקציב רע. מדובר על העלאת מיסים לתושבים, בלי שום הצדקה, ביטול של תוכניות שקידמו את הכלכלה המקומית ושירותים חברתיים. הרבה דברים שיצרנו בחמש השנים ההן הוא החליט לבטל".

ומה לגבי הטענה שאתם מנסים להפיל אותו בכוח כדי לקבל את העיר לידיים שלכם?

"זה גם תלוש מהמציאות. המשמעות של אי העברת התקציב היא הדחת כל חברי המועצה והחלפתם בוועדה קרואה. רק בשביל להבין, שורה של אנשים נהדרים שעושים הכל כדי להפוך את טבריה לעיר טובה יותר, עשו מהלך שידיח אותם מתפקידם וינשל אותם מההשפעה הציבורית לחמש השנים הקרובות. איך אפשר לומר שהם עשו את זה בשביל לקבל עוד כוח? זאת עוד השמצה של ראש עיר שאת המלאכה הבסיסית ביותר הוא לא הצליח לעשות - להרכיב קואליציה".

 

"מותיר שובל של נזק אחריו"

העובדה שקובי לא הצליח להרכיב קואליציה רק ממחישה את עוצמת הכישלון שלו בניהול העיר. בבחירות זכתה רשימתו, כאמור, בלא פחות מ-6 מושבים במועצה, מתוך 15 בסך הכל. מדובר בהישג חסר תקדים שהצריך מקובי להגיע להסכם עם רשימה אחת בלבד, אלא ששום רשימה לא הייתה מוכנה לשבת בקואליציה עם קובי. "אני קיבלתי את העיר עם שני נציגים בלבד במועצה ותשע סיעות שונות", טוען בן דוד. "זה לא היה פשוט, אבל הרכבתי קואליציה עם מכנה משותף נרחב. זאת דרישה בסיסית ממנהיג. הוא, עם נתוני פתיחה כל כך טובים, לא הצליח להגיע לשום הסכמה עם אף מפלגה".

ובכל זאת, הוא השיג 6 מנדטים, יותר מכל אחד אחר לפניו, זכה בסיבוב הראשון, אמנם לא ברוב מוחלט, אבל עדיין בסיבוב ראשון ובפער גדול ממך במקום השני. זה לא הגיע משום מקום

"אני לא אומר שלא עשיתי טעויות. לא הכל היה מושלם. היו בעיות של ניקיון בעיר, והיו הרבה אתגרים. בכל זאת, כבר 30 שנה מדברים על תוכניות הבראה לעיר ואנחנו הוצאנו אותן לפועל וקידמנו אותן, כך שעלינו בכל המדדים הכלכליים. קובי דיבר על נושא הניקיון, ועשה את החיבור לחרדים, ועל זה רכב. הוא מצא את האשם האולטימטיבי, ופימפם על זה שהם משתלטים על העיר והורסים אותה. וכשאתה מספר שקר פעם אחר פעם, בסוף זה נתפס, וככל שהשקר יותר גדול כך הוא נתפס יותר טוב. הרי השיעור הראשון שלומדים בשיעורי אזרחות זה המחלוקת בנושאי דת ומדינה בארץ. זה השסע החברתי הכי עמוק במדינה. אז במקום לנסות לצמצם את זה ולייצר כמה שיותר אחדות, הוא רק ליבה את זה עם שקרים על גבי שקרים".

בין שלל השקרים עליהם חזר שוב ושוב, היה שעוד ועוד חרדים מגיעים לעיר, מספרים שהגיעו לאלפי תושבים חדשים, שלפיו איומיו של קובי משנים את צביונה של העיר. אלא שספר הבוחרים גילה שרק כ-500 תושבים חרדים חדשים התווספו לעיר במהלך חמש השנים שקודם הבחירות, לעומת אלפים רבים שהתווספו משאר המגזרים; מבחינת מספר מנדטים נותרה הרשימה החרדים עם אותו מספר נציגים כמו מהקדנציה הקודמת. "רק שבועיים אחרי הבחירות הוא נזכר לומר שהחרדים מהווים רק 20 אחוז מהעיר, ולא כמו מה שהוא אמר כל הזמן", אומר לי בן דוד, "אבל היית מצפה שאחרי שהוא כבר נבחר הוא יפסיק עם ההסתה ויתחיל לעבוד לטובת האזרחים? במקום זאת הוא התחיל להשתלח בחברי המועצה שנבחרו. הפעם הראשונה שהוא ניסה להעביר תקציב הייתה רק באפריל (ניסן). שום מערכת עירונית לא מתפקדת. זה לא אני אומר, זה משרד הפנים אומר".

אתה חושב שהתושבים מצטערים כיום שהוא נבחר?

"אני לא יודע להגיד דבר כזה בצורה נחרצת. אתה כן רואה את אי שביעות הרצון. אנשים מבינים שזה לא זה. ההבטחות להפוך את העיר ללאס וגאס ושלל סיפורי הבדיות שהיו פה, מתחברים לכל המהלכים האחרונים שלו. הציבור מתפקח ומבין שראש העיר שלהם שהרגע הם בחרו בו פשוט לא סופר אותם והם לא מעניינים אותו".

בן דוד אינו היחיד שאומר דברים בסגנון. בשבועות האחרונים יותר ויותר תושבים יוצאים נגד קובי וטוענים שהוא עשה סיבוב על חשבונם, בדרך לפוליטיקה הארצית. הסיבה לכך היא שקובי הכריז על הקמת מפלגה חדשה בשם הימין החילוני. המטרה המרכזית שלה, עליה הוא חוזר בכל ראיון, היא להחליף את אריה דרעי במשרד הפנים. בדרך הוא תוקף כמעט כל שחקן בפוליטיקה הארצית - מהחרדים ועד לליברמן ולפיד. "זאת הפרת אמון נוראית של הציבור שבחר בו", מזדעק בן דוד, "אין שום תקדים לזה שאחרי חצי שנה ראש עיר נבחר, בלי שהוא דאג לעיר או אפילו השאיר תקציב להתנהל איתו, לוקח את הרגליים ועובר לפוליטיקה הארצית. הוא השאיר את כל המערכות לא מתפקדות, והחליט לקפוץ לכנסת. זה פשוט בלתי נתפס".

יוסי בן דודיוסי בן דוד

האם הוא משאיר אחריו עיר שנפגעה משמעותית מאז שנבחר?

"אני לא אובייקטיבי בנושא, אבל יש מדדים אובייקטיביים שיכולים להעיד על זה: הגרעון, רק ברבעון הראשון, צמח בשישה מיליון שקלים והעיר עובדת בלי תקציב מאושר; הגזבר העירוני עזב והתפקיד לא מאויש כבר חודש וחצי; היועץ המשפטי עזב; את המבקר של העירייה קובי רדף במשך שנים, וגם הוא עזב; מהנדס העיר לא מתקשר איתו; עמותות ופרויקטים חיצוניים שהבאנו לעיר הופסקו. כך למשל קרן אדליס השקיעה בעיר המון בתחום החינוך ולכל המגזרים. השקעה שהניבה פירות וקידמה את העיר ברמת החינוך. הם עזבו אחרי שהבינו שאי אפשר לעבוד מולו. הוא משאיר שובל של נזק אחריו, וייקח הרבה מאוד זמן לתקן את זה".

אני מניח שמיותר לציין שאתם מקווים שהוא לא יהפוך להיות שר הפנים...

"הוא יכול גם להגיד שהוא רוצה להיות מזכ"ל האו"ם או להחליף את ביבי. אם להרכיב קואליציה בעירייה הוא לא מצליח ולא מסוגל לנהל תקציב, אז הוא רוצה להיות שר פנים? מחלקה עירונית הוא לא מצליח לנהל, אז את משרד הפנים הוא יצליח? זאת יהירות ועזות מצח. זה התפקיד הציבורי הראשון שהוא ממלא, ואליו הוא הגיע על ידי קמפיין רווי שקרים והשמצות, שהגשתי עליהם תביעת דיבה, והוא נכשל בו".

טבריה עומדת בפני ימים לא פשוטים, כשהמטרה הראשונה היא לאחות את הקרעים החברתיים שקובי מותיר מאחוריו. המלאכה הזאת תוטל על ראש העיר הבא של העיר, שיונחת על תושביה על ידי משרד הפנים, בתהליך חריג שאינו בריא. בשלב זה לא ברור מי יקבל את התפקיד, אבל על פי תקדימי עבר, ספק אם מדובר יהיה במישהו מחברי המועצה שתפוזר בשני הקרוב. בן דוד עצמו אומר ש"עוד חזון למועד" בקשר להתמודדות נוספת על ראשות העיר, וכאמור ספק אם הוא יהיה זה שימונה בשבועות הקרובים להחליף את קובי. "טבריה חשובה יותר מאדם כזה או אחר או משאלות קריירה פרטיות של מישהו" הוא אומר. איך שלא תסתיים הסאגה בטבריה, מקרה קובי משמש כתמרור אזהרה לראשי עיר דומים שמנהלים מאבקים בין המגזרים השונים בעירם, במטרה לקושש כמה קולות.

תגיות:טבריהראש העיררון קובייוסי בן דוד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה