חדשות מדע וטכנולוגיה

תעלומה: התגלתה תולעת שחוצבת סלעים - האם זו תולעת השמיר מבית מקדש?

חוקרים ממרכז מורשת גנום של האוקיינוס גילו סוג חדש של תולעי ספינה שנבלעו בסלע של נהר בפיליפינים. יש המשווים תולעת זו לתולעת השמיר שהשתמשו בה לבניית בית המקדש - מה דעתו של הרב זמיר כהן על ההשוואה?

  • כ"ד סיון התשע"ט
אא

יש שהשוו את התולעת שנמצאה בפיליפינים לתולעת השמיר שהשתמשו בה לבניית בית המקדש. מה דעתו של הרב זמיר כהן על ההשוואה? כה דבריו:

התולעת הזו אכן מעניינת ומפליאה, אבל לא נראה שזוהי תולעת השמיר.

חז"ל מציינים במסכת סוטה דף מח, שגודלה של תולעת השמיר היה מזערי כגודל שעורה, וזו גדולה הרבה יותר.

בנוסף, מדברי התלמוד עולה שהיא הייתה מבקיעה וחותכת את האבן באמצעות קרינה שהיתה בוקעת ממנה ולא בדרך אחרת, ככתוב שם בענין האבנים היקרות שבבגדי הכהן הגדול אשר עליהן היו חרוטים שמות שנים עשר השבטים: "אבנים הללו אין כותבין אותן בדיו, משום שנאמר: פתוחי חותם, ואין מסרטין עליהם באיזמל, משום שנאמר: במלואותם, אלא כותב עליהם בדיו, ומראה להן שמיר מבחוץ והן נבקעות מאליהן, כתאנה זו שנבקעת בימות החמה ואינה חסרה כלום". לשון חז"ל: "מראה להן שמיר מבחוץ" מוכיחה שמדובר בקרינה בלבד ללא מגע של התולעת באבן, וכפי שהרחבנו בכך בחלק הראשון של סדרת ספרי "המהפך" על תורה ומדע.

ואם לא די בכך, הרי בפירוש אמרו שם בתלמוד: "משחרב בית המקדש - בטל השמיר". אבל לכל הפחות ניתן לקבל מהתולעת שהתגלתה חיזוק לזקוקים לכך, לעצם הרעיון שבכוחה של תולעת לחתוך סלעים קשים. דבר שהיה נחשב תמוה לחלוטין עד הגילוי הזה.

תגיות:בית המקדשתולעת השמיר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה