חדשות בארץ

יאיר גולן: ברק – הראוי ביותר לתפקיד ראש הממשלה

סגן הרמטכ"ל לשעבר, יאיר גולן, שהצטרף כמספר 2 במפלגתו החדשה של אהוד ברק, אמר כי ברק הוא שצריך לעמוד בראשות הממשלה הבאה. הוא שלל את האפשרות שמפלגתו תצטרף לממשלה בראשות נתניהו, אם יוגש נגדו כתב אישום, ואמר כי אינו פוסל לשבת בממשלה אחת עם המפלגות הערביות: "למה לפסול? זו גישה מטורפת"

גולן, במסיבת העיתונאים אתמול (צילום: פלאש 90)גולן, במסיבת העיתונאים אתמול (צילום: פלאש 90)
אא

סגן הרמטכ"ל לשעבר, האלוף במיל' יאיר גולן, אומר כי הוא מקווה שאהוד ברק יעמוד בראשות הממשלה הבאה שתוקם לאחר הבחירות.

גולן, שהצטרף כמספר 2 של ברק במפלגה החדשה שעל הקמתה הוכרז אמש (רביעי) במסיבת עיתונאים, התראיין הבוקר לירון דקל בכאן רשת ב'. בתשובה לשאלה האם מפלגתו מתכוונת להתמודד על השלטון, אמר גולן: "אנחנו מתמודדים כדי לעשות הכי טוב שאפשר, ואני מאוד מקווה שבקצה גם נראה את ברק כראש ממשלה. אני חושב שהוא הדמות הבולטת, הראויה והנכונה ביותר מכל הגלריה שמתמודדת על התפקיד בבחירות הקרובות". גולן ציין כי "בני גנץ הוא איש ראוי, חברי ורעי ושותף לדרך. אבל אני חושב שאהוד – עם הניסיון, ההבנה והגיל שהשביח אותו – הוא האיש הנכון".

במהלך הראיון הסביר גולן את המניע להקמת המפלגה החדשה. לדבריו, בכחול לבן "חסר להט וחזון ברור, חד-משמעי, החלטי ומגובש. אני חושב שזה בדיוק מה שאנחנו מציעים – במישור המדיני, הכלכלי והחברתי". הוא הוסיף כי "בתוך גוש השמאל-מרכז חסר גוף שהוא אטרקטיבי מספיק שיכול לאחד את כולם. אנחנו קוראים לכולם להצטרף. אנחנו בעד חיבורים ונשאף למסד חיבורים. זה לא פירוד בגוש אלא הוספת אלמנט. אני מאמין שבשיטה הזו נצליח להרחיב את הגוש – וזה הכי חשוב".

 

"אני שמאל ולא שמאלן"

גולן טען בדבריו כי צריך לעקור מהשורש את הביטוי "שמאלן", שהפך בציבוריות הישראלית למלת גנאי: "שמאלן זה ביטוי עם קונוטציה שלילית, ואין לו שום מקום. אנחנו נראה לכל עם ישראל: יש שמאל חיובי, תקיף, נחוש ואמיץ, שיודע לקבל החלטות ולהוביל את עם ישראל לאור חזון ברור, נאור, דמוקרטי, יהודי וראוי. אני שמאל ולא שמאלן".

בהתייחסו לסוגיית סיפוחם האפשרי של יישובים ביהודה ושומרון, ענה גולן: "אין לי בעיה עם סיפוח יישובים. ממילא יש יישובים שכנראה בכל הסדר יהיו חלק ממדינת ישראל. אלא שאני חושב שלא מתחילים בסיפוח אלא מתחילים במשא ומתן, מנסים להגיע להסדרה כלשהיא. היא יכולה להיות רב-לאומית, או בינינו לבין הפלסטינים. אסור להשאיר את הדברים האלה ללא טיפול".

"השאלה המרכזית שעומדת בפני מדינת ישראל היא אחת", הדגיש גולן, "האם הולכים לסיפוח או להפרדה. אנחנו באופן חד-משמעי בעד הפרדה. צריך להיכנס לתהליך שיוביל להפרדה בין האוכלוסייה היהודית לאוכלוסייה הפלסטינית. אין מנוס מכך".

גולן התחמק מתשובה חד-משמעית לשאלה האם הוא בעד פתרון שתי המדינות: "אני חושב שפתרון שתי המדינות הוא הצורה הקיצונית של ההפרדה. אני חושב שמוקדם לדבר מה תהיה הצורה המדויקת [של ההפרדה]. יותר נכון להגיד לאיפה מובילים ומה ניתן לעשות באופן חד-צדדי מחר בבוקר – כמו תשתיות תחבורה וביטחון שיקדמו את הרעיון – ומה אפשר לעשות במשא ומתן כזה או אחר. זו שאלה קצת יותר מורכבת, שלא נכון לדון בה עכשיו".

 

"למה לפסול את הערבים? זו גישה מטורפת"

בתשובה לשאלה אודות התבטאותו השנויה במחלוקת לפני שלוש שנים, בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה, על כך שהוא מזהה "תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו בגרמניה לפני 80 שנים", אמר סגן הרמטכ"ל לשעבר: "כל פעם חוזרים לעניין הזה, לי זה היה כבר לזרא. צריך להסתכל על התהליכים כפי שהם, רק תסתכל על ההשחתה השלטונית סביב נושא הבחירות. הייתה צריכה לקום קואליציה של שתי המפלגות הגדולות – הליכוד וכחול לבן. הייתה יכולה להיות קואליציה יציבה. זה לא קורה רק בגלל שחיתות – ושחיתות של איש אחד. זה בלתי מתקבל על הדעת". גולן טען כי הזמן שחלף מאז התבטאותו מוכיחים את צדקתו: "כל מה שאמרתי נכון לחלוטין, לצערי, ומה שקרה בשלוש השנים האחרונות רק מוכיח את זה".

גולן הבהיר כי מפלגתו לא תיכנס לקואליציה בראשותו של בנימין נתניהו, אם יוגש נגדו כתב אישום: "אנחנו לא פוסלים אף אחד ברמת המפלגות. אני לא עוסק כרגע במינויים אישיים. אני לא יודע מי ירכיב את הממשלה. אני חושב שבכל דרך, ראש ממשלה שהוא נאשם בפלילים והוגשו נגדו כתבי אישום – זה דבר בלתי סביר ובלתי הגיוני, אסור שזה יקרה". 

"כל מי שמאמין במדינה יהודית ודמוקרטית, שמקבלת מיעוטים בסבר פנים יפות ורואה בהם אנשים תורמים שיכולים לתרום רבות לביסוסה וחיזוקה של מדינת ישראל – אנחנו לא פוסלים אותו", אמר גולן. "אנחנו פוסלים רק את מי שפוסל את עצם קיומה של המדינה, את משטרה ואת מוסדותיה". הוא הצהיר כי אינו פוסל את האפשרות לשבת בממשלה אחת עם המפלגות הערביות: "נזמין כל מי שתואם את העקרונות עליהם דיברתי, כולל איימן עודה. למה לפסול? יש פה עשרים אחוז תושבים ערביים, אנחנו רוצים לפסול אותם? זה לא הגיוני. זו גישה מטורפת".

"תסתכל על גישתם של בן גוריון, אשכול, רבין ובגין לאוכלוסייה הערבית – הייתה להם גישה מאירת פנים", הוסיף גולן. "אני לא מבין למה לקחת עשרים אחוז מתושבי ישראל ולהפוך אותם ללא לגיטימיים. אנחנו רוצים לבנות כאן חברה מתוקנת, שתכלול גם את ערביי ישראל. אני בכלל רואה בהם גשר לעולם הערבי".

תגיות:יאיר גולןאהוד ברקבחירות 2019

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה