חדשות בארץ

הסערה במערכת הפוליטית: האם הבחירות יבוטלו?

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין חולל סערה פוליטית כאשר אמר כי מצא מתווה פרלמנטרי לביטול ההליכה לבחירות. בעוד באופוזיציה טוענים כי מדובר בספין של ראש הממשלה נתניהו, בקואליציה מברכים רבים על היוזמה

אדלשטיין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)אדלשטיין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

נמשכת הסערה במערכת הפוליטית בעקבות יוזמתו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין לבטל את הבחירות ולהקים ממשלת אחדות.

לאחר הפרסום אמש (שלישי) בחדשות 12, לפיו אדלשטיין בוחן את האפשרות המשפטית לכנס את נשיאות הכנסת כדי לבטל את פגרת הבחירות ולחוקק חוק חדש שיבטל את פיזור הכנסת ה- 21, כתב יו"ר הכנסת בחשבון הטוויטר שלו: "המשך תהליך הבחירות – הפרת אמונים כלפי אזרחי ישראל, שמפסידים מיליארדים רק בגלל פסילות אישיות של ראשי מפלגות שונים. עשרות חברי כנסת מכל הסיעות פנו אלי למציאת פתרון לביטול פיזור הכנסת. מצאתי מתווה פרלמנטרי, ויש אפשרות לבטל את הבחירות המיותרות בתולדות ישראל. חובתנו לאפשר לכנסת ה- 21 להמשיך לתפקד".

בתחילת השבוע דיווח עמית סגל בחדשות 12, כי גורמים בכירים בכחול לבן ובליכוד בדקו את האפשרות להחזיר את הגלגל הפוליטי לאחור ולעצור את רכבת הבחירות שיצאה לדרך בסוף החודש שעבר, עם קבלת ההחלטה על פיזור הכנסת. מעבר לקשיים הפוליטיים הטמונים ביוזמה, אותה מנסה כעת לקדם אדלשטיין, עומד בפניה מכשול משפטי משמעותי – העובדה שהמהלך החריג אינו מעוגן בספר החוקים הישראלי. אדלשטיין טוען, כאמור, כי מצא מתווה פרלמנטרי שיאפשר מוצא מהסבך. עם זאת, ההערכה הרווחת היא כי דרוש רוב של 80 חברי כנסת לפחות כדי שניתן יהיה להכשיר, אם בכלל, את ביטול הבחירות מבחינה משפטית.

בעוד מהליכוד נמסר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו "מתייחס בכובד ראש ליו"ר הכנסת אדלשטיין והוא יבחן את הצעתו בימים הקרובים", בכחול לבן טענו כי מדובר ב"ספין שנועד להשכיח מהציבור שנתניהו נכשל בהקמת ממשלה, העדיף את טובתו האישית וגרר במו ידיו מדינה שלמה לבחירות מיותרות. נתניהו מבין שהוא עומד להפסיד את הבחירות ומחפש עכשיו פתרונות קסם".

מישראל ביתנו, שחוללה במידה רבה את המשבר הפוליטי, הגיבו על יוזמת אדלשטיין במתקפה נגד ראש הממשלה: "מה שמנחה את נתניהו זו לא טובתה של מדינת ישראל, אלא הפחד לאבד את השלטון". תגובות דומות באו מכיוונם של חברי כנסת נוספים מהאופוזיציה. יו"ר מרצ, תמר זנדברג, אמרה כי "מדהים לראות איך נתניהו משתמש בישראל כמו צעצוע אישי שלו. רק לפני חודש הפך עולמות כדי להקדים בחירות, ועכשיו כשגילה שלציבור נמאס מהמשחקים, הוא עושה פרסה". זנדברג הוסיפה וקראה לכל חברי האופוזיציה שלא להושיט לנתניהו חבל הצלה ולדחות את היוזמה על הסף.

בכירים במפלגות הקואליציה הביעו מנגד תמיכה במהלך. שר האוצר משה כחלון כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "הבחירות הקרובות מיותרות, יקרות ומזיקות למשק. כל יוזמה שתביא לביטולן מבורכת". יו"ר הבית היהודי, הרב רפי פרץ, אמר כי "ביטול הבחירות משמעותם ביטול הקיצוץ בתקציב החינוך. אני מברך ותומך ביוזמה שתחסוך מיליארדי שקלים למשק ותסייע ליציבות השלטונית במדינת ישראל". חברו לרשימת איחוד מפלגות הימין, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', הביע עם זאת הסתייגות. "בחירות חוזרות הן דבר רע למדינת ישראל", כתב סמוטריץ' בטוויטר, "אבל ממשלה עם השמאל היא דבר רע הרבה יותר. היא מנוגדת לחלוטין לרצון הבוחר, שבחר באופן מובהק ימין, והיא הפרת כל ההבטחות לבוחר של נתניהו והליכוד. לא מבין אנשי ימין שקוראים פתאום להקמת ממשלת שמאל".

 

אדלשטיין: "בא בידיים נקיות ולא כשליחו של איש"

הבוקר התווסף עוד נדבך לסערה הפוליטית, בעקבות הדיווח של זאב קם בכאן רשת ב', לפיו בכירים בליכוד העבירו הלילה ליו"ר כחול לבן, בני גנץ, הצעה לרוטציה בראשות הממשלה עם נתניהו, במידה וייתן את הסכמתו למהלך לביטול הבחירות ולהקמת ממשלת אחדות. כזכור, קם פרסם בתחילת השבוע כי הצעה דומה הועברה לבכירי כחול לבן בשעות שקדמו לפיזור הכנסת, אך גנץ סירב. יו"ר כחול לבן הגיב על הפרסום החדש במילים "שקר מוחלט". מהליכוד נמסר בתגובה רשמית כי "ראש הממשלה לא הציע לגנץ רוטציה ולא יצר איתו קשר". בכירים במפלגה טוענים, עם זאת, כי אכן הועברה הצעה ברוח זו לכחול לבן.

בכחול לבן המשיכו גם הבוקר לתקוף את נתניהו ולטעון כי הוא שעומד מאחורי יוזמתו של אדלשטיין לבטל את הבחירות. אדלשטיין מצדו אמר כי הוא "בא בידיים נקיות ולא כשליחו של איש". בראיון לאריה גולן בכאן רשת ב' אמר יו"ר הכנסת: "צריך רק להסתכל מסביב ולהבין מה האווירה הציבורית. הציבור לא רוצה את הבחירות, ואין שום סיבה לצאת לבחירות. כל מה שצריך זה להיכנס למשא ומתן ולבדוק אם יש אפשרות להקים ממשלה רחבה ויציבה בכנסת העשרים ואחת".

אדלשטיין הדגיש, עם זאת, כי "המהלך יכול לצאת לפועל רק אם תהיה הסכמה מאוד רחבה, של רוב סיעות הבית. לא אתחיל שוב מהלך שיתבסס על עריק כזה או אחר או רוב מקרי. ברוב לפיזור הכנסת תמכו 74 חברי הכנסת. אנחנו ודאי צריכים רוב גדול יותר על מנת לבטל את החוק, להקים קואליציה רחבה, ולהמשיך את העבודה למען הציבור".

תגיות:הליכודיולי אדלשטייןבחירות 2019כחול לבן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה